Banner Portal
Mapudungun and the schooling process of the Mapuche people in governmental and pedagogical discourse in Chile
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Indigenous languages
Cultural heritage.

How to Cite

Soto Veloso, E. G. (2007). Mapudungun and the schooling process of the Mapuche people in governmental and pedagogical discourse in Chile. Labor E Engenho, 1(1), 28–47. https://doi.org/10.20396/lobore.v1i1.229

Abstract

The Mapuche people, from Chile, is part of this country that imposes the Spanish as national language. The research focus on the historical processes of the Mapuche language and its schooling processes after the incorporation of these people by the Chilean nation-state. For this purpose, we attempted to the meanings raised on government discourse, when discussing these historical processes. The research analyses – from the French discursive viewpoint – the laws about Education published in 1860, and 1920, as well as the 1993 Indigenous Law n.19.253. But the focus of this paper is on the Indigenous Law meanings, that will permit discussing about Bilingual Intercultural Education – BIE, and about the schooling processes in Chile today.

https://doi.org/10.20396/lobore.v1i1.229
PDF (Português (Brasil))

References

CHIODI, Francesco. 1998.BAHAMONDES, Miguel. 2002. Una escuela, diferentes culturas.CONADI. Santiago de Chile: LOM Ediciones Ltda.

DURÁN, Teresa. Que entendemos por interculturalidad una respuesta desde la antropología sociocultural, In: SEMINARIO LATINOAMERICANO DE EDUCACIÓN BILINGÜE, 1, 1997, Temuco [Chile]. Actas del Primer Seminario Latinoamericano de Educación Bilingüe. Temuco [Chile]:Universidad Católica de Temuco, 1997. p. 25-41.

GOBIERNO DE CHILE. Ley Indígena nº 19.253. Santiago de Chile, 1993.

MONTERO, Violeta. Aproximaciones sociológicas a la educación intercultural bilingüe mapuche en Chile. 2000. Tesis para optar al título de socióloga. Universidad de Concepción. Concepción [Chile], 2000.OIT (Organización Internacional del Trabajo). Convenio 169, 1989. Disponible en:.

ORLANDI, Eni (Org.). Política Lingüística na América Latina. Campinas [SP]: Pontes, 1988.

ORLANDI, Eni (Org.). Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas [SP]: Pontes, 1999.

ORLANDI, Eni (Org.). História das idéias lingüísticas: construção do saber metalingüístico e constituição da língua nacional. Campinas [SP]: Pontes ; Cáceres [MT]: Unemat Editoram, 2001.

ORLANDI, Eni. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas [SP]: Pontes, 2001a.

SOTO Elba. Na busca de mudança social: sonhos e lutas dos mapuche do Chile. 2004. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas [SP], 2004.

A Labor e Engenho utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.