Banner Portal
The imaginary of the english language in english schools advertisements
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Discourse
English language advertisement
Globalization

How to Cite

FURRER, Estela Seraglio; MOTTA, Ana Luiza Artiaga Rodrigues da. The imaginary of the english language in english schools advertisements. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 24, n. 47, p. 59–90, 2021. DOI: 10.20396/lil.v24i47.8663661. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8663661. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper aims to analyze in a discursive way the imaginary effect of the English language in English schools advertisements franchised in Brazil as a globalized space.These advertisements aim to produce in the learner the effects of the importance of mastering the English language to insert himself in the job market and, therefore, to become a globalized subject. For the analyses, we used the theorical-methodological devices of French Discourse Analysis based on Pêcheux (2014a; 2014b; 2014c;) and Orlandi (1987; 2012a; 2012b; 2015), such as: interpretation, imaginary formations, discursive formation, production conditions and discursive memory.

https://doi.org/10.20396/lil.v24i47.8663661
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, L. (1970). Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado. Editora Presença, Lisboa. Disponível em: https://politica210.files.wordpress.com/2014/11/althusser-louis-ideologia-e-aparelhos-ideolc3b3gicos-do-estado.pdf. Acesso em: mar. 2019.

ASSIS- PETERSSON, A. A.; COX, M. I. P. (2007). “O inglês em tempos de globalização: para além do bem e mal”. In: Calidoscópio, vol.05, n.1, p.5-14, jan/abr. Unisinos. Disponível em: file:///C:/Users/estel/Downloads/5616-17528-1-SM.pdf. Acesso em: jun. 2019.

BRUNEL, S. (2007). “Quést-ce que la mondialisation”? In: 10 questions sur la mondialisation, Spécial Sciences Humaines, nº 180, Mars. Paris. Disponível em: https://www.scienceshumaines.com/qu-est-ce-que-la-mondialisation_fr_15307.html. Acesso em: nov. 2019.

DAVALLON, J. (2015). “A imagem, uma arte de memória”? In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Trad.: José Horta Nunes. 4. Ed, p. 21-30. Campinas, SP: Pontes.

GUIMARÃES, E. (2003). “Enunciação e política de línguas no Brasil”. In: Letras. Espaços de Circulação da Linguagem. nº. 27, p. 47-53. dez. UFSM. Disponível em: file:///C:/Users/estel/Downloads/11897-51763-1-SM.pdf. Acesso em: out. 2020.

LAGAZZI, S. (2010). “Linha de passe: a materialidade significante em análise”. In: RUA [online]. nº 16. Vol. 2. Unicamp. Disponível em:

http://taurus.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/118882/1/ppec_8638825-9021-1-SM.pdf. Acesso em: abr. 2020.

MOTTA, A. L. A. R. da. (2019). “Sujeito, espaço e lixo, no dizer da mundialização”. In: Traços de Linguagem. V.3, n.1, p. 109–124. Unemat. Disponível em:

https://periodicos.unemat.br/index.php/tracos/article/viewFile/4137/3306. Acesso em: nov. 2019.

MOTTA, A. L. A. R. da. (2016). “A ambiência no discurso ecológico no poder local”. In: NUNES, Silvia Regina. [et al.] . (Org.). Sujeito e memória: lugares constitutivos. Campinas, SP: Pontes.

ORLANDI, E. P. (1987). A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 2 ed. Campinas, SP: Pontes.

ORLANDI, E. P. (2011). “Língua, comunidade e relações sociais no espaço digital”. In: DIAS, Cristiane (Org.). E-urbano: sentidos do espaço urbano/digital. Unicamp. Disponível em: https://www.labeurb.unicamp.br/livroEurbano/pdf/eurbano1.pdf . Acesso em: nov. de 2019.

ORLANDI, E. P. (2012). Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 6. ed. Campinas, SP: Pontes Editores.

ORLANDI, E. P. (2015). Análise de discurso: princípios e procedimentos. 12. ed. Campinas, SP: Pontes Editores.

ORLANDI, E. P. (2015). “Espaços Linguísticos e seus desafios: convergências e divergências”. In: RUA – Revista do NUDECRI, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 6–18. DOI: 10.20396/rua.v18i2.8638282. Unicamp. Disponível em:

https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/863. Acesso em: jun. 2019.

PÊCHEUX, M. (2012). O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad.: Eni P. Orlandi. 6. ed. Campinas, SP: Pontes.

PÊCHEUX, M.. (2014a). “Ler o arquivo hoje”. In: ORLANDI, Eni. [et al.]. (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. 4. ed. Campinas, SP. UNICAMP.

PÊCHEUX, M. (2014b). Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad.: Eni Puccinelli Orlandi. [et al.]. 5. ed. Campinas, SP: UNICAMP.

PÊCHEUX, M. . (2014c). “Análise Automática do Discurso (AAD-69)”. In: GADET, Françoise; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad.: Bethânia S. Mariani. [et al.]. 5. ed. Campinas: Ed. Unicamp, p. 59-158.

PÊCHEUX, M. (2015). Análise de discurso. Michel Pêcheux. Textos selecionados por Eni P. Orlandi. Campinas, SP: Pontes.

PÊCHEUX, M.; HENRY, P. (2014). “Os fundamentos teóricos da análise automática do discurso” de Michel Pêcheux (1969)”. In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Trad.: Bethânia S. Mariani [et al.]. 5. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2014c, p. 11-38.

PEREIRA, R. C. (2011). “Processos de identificação e alteridade pela propaganda brasileira”. In: Fragmentum, N. 29, parte II. Laboratório Corpus: UFSM, Abr./Jun. Disponível em: file:///C:/Users/estel/Downloads/11180-49341-1-PB.pdf. Acesso em: nov. 2019.

RAJAGOPALAN, K. (2004). “Línguas Nacionais como Bandeiras Patrióticas, ou a Linguística que nos deixou nas mãos: observando mais de perto o chauvinismo linguístico no Brasil”. Trad.: Fábio Lopes da Silva. In: SILVA, F. L. e RAJAGOPALAN, K. (Org.). A linguística que nos faz falhar: investigação crítica. São Paulo, SP: Parábola Editorial.

SOUZA, T. C. (2001). “A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação”. In: RUA – Revista do NUDECRI, Campinas, SP. N.07, março. Unicamp.

SOUZA, T. C. (2012). “O papel da imagem na constituição da memória”. In: SILVA, Telma Domingues da. [et al.]. (Org.). Imagens na comunicação e discurso. São Paulo: Annablume, Belo Horizonte: Fapemig.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos

Downloads

Download data is not yet available.