Banner Portal
"Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Writing
Linguistic policies
Indigenous education

How to Cite

COSTA, Francisco Vanderlei Ferreira da. "Professor, why do you say ok?" Excuse to talk about linguistic policies. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 11, n. 22, p. 45–72, 2008. DOI: 10.20396/lil.v11i22.8664861. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8664861. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents discussions which permeate classes directed to forming Guarani/Kaiowá teachers in the region of Dourados. A prominent element is the introduction of writing in these communities. In this respect, some questions to think about pointed out by the author are:
the oral tradition of Indian languages; the lack of opening to participation of speakers of Indian languages in the debate about the written modality of their languages; the lack of space to the writing in these languages in the
non-Indian Brazilian community.

https://doi.org/10.20396/lil.v11i22.8664861
PDF (Português (Brasil))

References

BORGES, Paulo Humberto Porto. Fotografia e representação indígena guarani. In O bilingüismo e seus reflexos na escolarização no oeste do Paraná. A. F. Fiúza & S. R. F. de Oliveira (orgs). Cascavel- PR: Edunioeste, 2006.

BRAND, Antônio Jacob. O impacto da perda da terra sobre a tradição Kaiowá/Guarani: os difíceis caminhos da palavra. Porto Alegre, 1997. Tese (Doutorado em História), Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

CALVET, Louis-Jean. As políticas lingüísticas. Trad. I. Duarte, J. Tenfen, M. Bagno. São Paulo: Parábola Editorial: IPOL, 2007.

CARVALHO, Edgard de Assis. Valores universais e ética intercultural. In: Sob o céu da cultura. G. de Castro & F. Dravet (orgs). Brasília: Thesaurus; Casa das Musas, 2004.

DUBOIS, Jean et alii. Dicionário de lingüística. São Paulo: Cultrix,1973.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Trad. I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

GIRROTO, Renata Lourenço. Por uma nova textura histórica: o movi-mento de professores indígenas Guarani/Kaiova em Mato Grosso do Sul – 1988 a 2000. Dourados, 2001. (Dissertação de mestrado), Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.

ILARI, Rodolfo. Introdução ao estudo do léxico: bricando com as palavras. São Paulo: Contexto, 2003.

INNERARITY, Daniel. Educar para uma sociedade multicultural. In: Sob o céu da cultura. G. de Castro & F. Dravet (orgs). Brasília: Thesaurus; Casa das Musas, 2004.

LYONS, John. Linguagem e lingüística: uma introdução. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

MACIEL, Nely Aparecida. História dos Kaiowa da Aldeia Panambizinho: da década de 1920 aos dias atuais. Dourados, 2005. (Dissertação de mestrado), Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.

MELLO, Heloísa Augusta Brito de. O falar bilíngüe. Goiânia: Editora da UFG, 1999.

MORIN, Edgar. O diálogo supõe a igualdade. In: Sob o céu da cultura. G. de Castro & F. Dravet (orgs). Brasília: Thesaurus; Casa das Musas, 2004.

PAGOTTO, Emílio Gozze. O linguista e o burocrata: a universalização dos direitos e os processos normativos. In: Política linguística no Brasil. E. P. Orlandi (org.). Campinas-SP: Pontes Editores, 2007.

ROMAINE, Suzanne. Bilingualism (2ª ed). Massachesetts-USA: Blackweel Publishers Inc, 1995.

SOUZA, Pedro de & RIBEIRO, Jaçanã. Oralidade e escritismo: dominância e contradição nas políticas lingüísticas de inclusão. In: Política lingüística no Brasil. E. P. Orlandi (org.). Campinas-SP: Pontes Editores, 2007.

SKUTNABB-KANGAS, Tove. Bilingualism or not: the education of minorities. Avon- England: Multilingual Matters 7, 1981.

TRUDGILL, Peter. Introducing language and society. London: Peguin English, 1992.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos

Downloads

Download data is not yet available.