Banner Portal
Language policies and lexicographical discourse
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Language policies
Urban educated subject
Lexicographical discourse

How to Cite

SILVA, Mariza Vieira da. Language policies and lexicographical discourse: adequacy-conversion-regeneration. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 24, n. 47, p. 364–393, 2021. DOI: 10.20396/lil.v24i47.8666704. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8666704. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, joining the History of Linguistic Ideas and Pechetian Discourse Analysis, we aim to understand how the work with the lexicon, articulating lexicology, lexicography, and semantics, operates in education and language public policies from the second half of the century XX, as a way of managing the meanings and the subject in a neoliberal discursive formation. The discursive management of language by the lexicon means the normalization of meanings, therefore, of the subject, in the search for a semantically normal – adequate – world, in which imaginatively stable boundaries and limits can be established. In these demarcations and divisions, we have the confrontation of the symbolic with the political. We take as material for description-analysis, a series formed by the words adequacy, adequate (verb), adequate (adj) for the centrality they have had since the 1960s/1970s, in language policies, in school practices, and in life in society, dialoguing with the series: conversion, convert, converted, and regeneration, regenerate, regenerated, so that we could observe the movement of discursive formations, in which a (discursive) memory recovers, through repetition and displacement, meanings that ensure the space of stability and, at the same time, that open up to the not logically stabilized.

https://doi.org/10.20396/lil.v24i47.8666704
PDF (Português (Brasil))

References

ALONSO, Angela. O que sustenta uma democracia são instituições, não moralizadores. In: Folha de São Paulo, 01.07.2021. Disponível em:

https://www1.folha.uol.com.br/colunas/angela-alonso/2021/07/o-que-sustenta-uma-democracia-sao-instituicoes-nao-moralizadores.shtml?utm_source=sharenativo&utm_medium=social&utm_campaign=sharenativo. Acesso em: 01.07.2021.

AUROUX, Sylvain. A revolução tecnológica da gramatização. Trad. Eni P. Orlandi. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Matrizes curriculares de referência para o SAEB. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 1999.

Brasil. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Brasília: Diário Oficial da União. Disponível em: http://www2.camara.gov.br/internet/legislação/legin.html/textos/visualizarTextohtml. Acesso em: 26/12/2009.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Trad. Maria de Lourdes Menezes. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. Edição original: 1975.

GADET Françoise; PÊCHEUX, Michel. A língua inatingível: o discurso na história da lingüística. Trad. Bethânia Mariani e Maria Elizabeth Chaves de Mello. Campinas: Pontes, 2004. Edição original: 1981.

GINZBURG, Natália. Léxico familiar. Trad. Homero Freitas de Andrade.São Paulo: Cosac Naify, 2009. Edição original: 1963 e 1999.

KOWARICK, Lúcio. Trabalho e vadiagem a origem do trabalho livre no Brasil. São Paulo: 34. 3. ed., 2019.

NARANJO, Javier (Org.). Casa das estrelas: o universo contado pelas crianças. Trad. Carla Branco. Desenho e ilustração: Lara Sabatier.Rio de Janeiro: Foz, 2013. Edição original: 2013.

NUNES, José Horta. Lexicologia e lexicografia. In: GUIMARÃES, Eduardo; ZOPPI-FONTANA, Mônica (Orgs.). Introdução às ciências da linguagem: a palavra e a frase. Campinas: Pontes, 2006, p. 147-172.

ORLANDI, Eni P. Apresentação. In: Orlandi Eni P. (Org.) Política linguística no Brasil. Campinas, SP; Pontes, 2007, p. 7-10.

ORLANDI, Eni P. Língua e conhecimento lingüístico: para uma história das idéias no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: Achard, Pierre... [et al.] Papel da memória. Tradução e Introdução José Horta Nunes. Campinas; Pontes, 1999, p. 49-57. Edição original: 1883.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Trad. Eni P. Orlandi. Campinas: Pontes, 1990. Edição original: 1983.

PÊCHEUX, Michel. Delimitações, inversões, deslocamentos. Trad. José Horta Nunes. In: Cadernos de Estudos Linguísticos, 19. Campinas: Unicamp/Iel, 1990b, p. 7-24. Edição original: 1982.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni P. Orlandi... [et al]. Campinas, Editora da Unicamp, 1988. Edição original: 1975.

PATTO, Maria Helena Souza. Estado, ciência e política na primeira República: a desqualificação dos pobres. In: Estudos avançados 13 (35), 1999, p. 167-197.

SILVA, Mariza Vieira da. Tecnologias de linguagem e o ensino de línguas: o texto, o sujeito, o olhar. In: PFEIFFER, Cláudia; DIAS, Juciele Pereira; NOGUEIRA, Luciana. (Orgs.). Língua, ensino, tecnologia. Campinas: Pontes, 2020, p. 19-46.

SILVA, Mariza Vieira da. Instrumentalização da língua: a filosofia espontânea e o sujeito pragmático. In: Flores, Giovanna G. Benedetto; NECKEL, Nádia Régia Maffi; GALLO, Solange Maria Leda; LAGAZZI, Suzy; PFEIFFER, Cláudia Castellanos; ZOPPI-FONTANA, Mônica G. (Orgs.). Análise de discurso em rede: cultura e mídia, vol. 4. Campinas: Pontes, 2019, p. 339-358.

SILVA, Mariza Vieira da. Língua e sujeito: falha e resistência. In: ORLANDI, Eni P.; MASSMANN, Débora (Orgs.). Trilogia Travessia da Diversidade, vol. 1: Cultura e diversidade. Campinas: Pontes, 2016, p. 19-50.

SILVA, Mariza Vieira da. História da alfabetização no Brasil: sentidos e sujeito da escolarização. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

SILVA, Mariza Vieira da. A escolarização da língua nacional. In: Orlandi Eni P. (Org.) Política linguística no Brasil. Campinas, SP; Pontes, 2007, p. 141-161.

SILVA, Mariza Vieira da. O dicionário e o processo de identificação do sujeito-analfabeto. In: GUIMARÃES, Eduardo; ORLANDI, Eni P. (Orgs.). Língua e cidadania: o Português do Brasil. Campinas, SP: Pontes, 1996, p. 151-162.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Línguísticos

Downloads

Download data is not yet available.