Banner Portal
On silence and languages
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Languages
Silence
Real

How to Cite

NARDI, Fabiele Stockmans De. On silence and languages: a reading gesture . Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 25, n. esp, p. 112–128, 2022. DOI: 10.20396/lil.v25iesp.8671405. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8671405. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work is based on a re-reading of Orlandi's theorizing ([1992]1997) on silence and the word in dialogue with formulations about language by means of the Discourse Analysis bias. It is a reading gesture about the ways of saying the silence and its forms of being present as proposed by Orlandi ([1992]1997), by means of which it is sought to formulate questions about languages and, in particular, about educational practices in the field of languages and what can be said about them when thinking the silence.

This work is based on a re-reading of Orlandi's theorizing ([1992]1997) on silence and the word in dialogue with formulations about language by means of the Discourse Analysis bias. It is a reading gesture about the ways of saying the silence and its forms of being present as proposed by Orlandi ([1992]1997), by means of which it is sought to formulate questions about languages and, in particular, about educational practices in the field of languages and what can be said about them when thinking the silence.

https://doi.org/10.20396/lil.v25iesp.8671405
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, Louis. Sobre a reprodução. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

DE NARDI, Fabiele Stockmans. Um olhar discursivo sobre língua, cultura e identidade: Reflexões sobre o livro didático para o ensino de espanhol como língua estrangeira. Tese (Doutorado em Teorias do texto e do discurso) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

CELADA, María Teresa; PAYER, Maria Onice. Sobre sujeitos, língua(s), ensino: notas para uma agenda. In. PAYER, Maria Onice; CELADA, María Teresa. (Org.) Subjetivação e processos de identificação. Sujeitos e línguas em práticas discursivas - inflexões no ensino. Campinas: Pontes, 2016, p. 17-42.

CELADA, María Teresa. Linguagem/sujeito. Forçando a barra em língua estrangeira. In. CARMAGNANI, Ana Maria; GRIGOLETTO, Marisa. (Org.) Língua, discurso e processos de subjetivação na contemporaneidade. São Paulo: Humanitas, 2013, p. 43-76.

CELADA, María Teresa. Versiones de Babel – memoria de la otra lengua en la propia. In. CELADA, María Teresa y Neide MAIA GONZÁLEZ (coord. dossier). Gestos que trazan distinciones entre la lengua española y el portugués brasileño. SIGNOS ELE, v. 2, nº 2, 2008.

DE NARDI, Fabiele Stockmans; NASCIMENTO, Mizael Inácio. Sobre a educação, os lugares e o direito às línguas: tecendo questões. (No Prelo)

GADET, Françoise. La double faille. In: Actes du Colloque de Sociolinguistique de Rouen, 1978.

GADET, Françoise; PÊCHEUX, Michel. [1981]. A Língua Inatingível. Tradução de Bethania Mariani e Maria Elizabeth Chaves de Mello. Campinas: Pontes, 2004.

GONZÁLEZ, Neide Maia. Quantas caras tem a transferência? Os clíticos no processo de aquisição/aprendizagem do Espanhol/Língua estrangeira. In. CABRAL BRUNO, Fátima. Ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras: reflexão e prática. São Carlos: Claraluz, 2005, p. 53-71.

HENRY, P. A ferramenta imperfeita. Campinas: Ed. da Unicamp, 1992.

LEANDRO FERREIRA. Maria Cristina. O estatuto da equivocidade da língua. In. LIMA. Marilia dos Santos.; GUEDES, Paulo Coimbra. (Org.) Estudos da linguagem. Porto Alegre: Sagra: DC Luzzatto, 1996. Pág.39-50 (Coleção Ensaios)

MALDIDIER, Denise. A inquietude do discurso Um trajeto na história da Análise do Discurso, o trabalho de Michel Pêcheux. In.

PIOVEZANI, Carlos SARGENTINI, Vanise (Org.) Legados de Michel Pêcheux: Inéditos em análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2011, p. 39-62.

MARIANI, Bethania. Silêncio e metáfora, algo para se pensar. Anais do II SEAD - Seminário de Estudos em Análise do Discurso [recurso eletrônico] – Porto Alegre : UFRGS , 2005. Disponível em: https://www.discursosead.com.br/ii-sead-2005. Acesso em: 30 de outubro de 2022. Acesso em: 20 de outubro de 2022.

ORLANDI, Eni. (1992) As formas do silêncio. Campinas: Pontes, 1997.

ORLANDI, Eni. Análise de discurso. Princípios e procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.

PAYER, Maria Onice. Gestos de ensino. Um dispositivo de trabalho com a língua na pesquisa. In: DE NARDI, F. S.; MEDEIROS, V.; VINHAS, L. (Orgs.) Produção do conhecimento, políticas linguísticas e ensino de línguas: contribuições da Análise do Discurso. Revista Linguagem e Ensino. Pelotas, v. 24, n. 3, p. 384-397, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/issue/view/1031. DOI: HTTPS://DOI.ORG/10.15210/RLE.V24I3. Acesso em: 31 de outubro de 2022.

PÊCHEUX, Michel. [1969] Análise automática do discurso. Tradução: Eni P. Orlandi e Greciely Costa. Campinas: Pontes, 2019.

PÊCHEUX, Michel. [1975] Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 3. ed. Campinas: UNICAMP, 1997.

PÊCHEUX, Michel. [1983] O discurso: estrutura ou acontecimento. São Paulo: Pontes, 2012.

SAUSSURE, F. de. Curso de lingüística geral. São Paulo: Cultrix, 1973.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Línguas e Instrumentos Línguísticos

Downloads

Download data is not yet available.