Banner Portal
Catechization and literacy in an indigenous education project in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Catechization
Literacy
Spelling book
Grammatization
Tukano

How to Cite

ROCHA, Helton Menezio Urtado. Catechization and literacy in an indigenous education project in Brazil. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 26, n. 51, p. 43–63, 2023. DOI: 10.20396/lil.v26i51.8672740. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8672740. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

In Amazonas, the schools of the Salesian missions worked with indigenous people of different ethnic groups. In these missions, Antônio Giacone produced Tukano, Maku and Tariano dictionaries and grammars. Inscribed in the History of Linguistic Ideas, we take, by the same author, the “Cartilha para as escolas das missões indígenas salesianas do Rio Uaupés — Rio Negro — Amazonas”, published in 1944. Considering the assumptions of the Semantics of the Event and from Materialist Discourse Analysis, we analyze the catechization and literacy process, in Portuguese, of Tukano-speaking indigenous children. The Giacone’s spelling book is constituted in the Church-State relationship, implementing Catholicism and developing an internal policy of linguistic expansion that reinforces the Brazil frontier and submits the indigenous people to local oligarchic groups. It takes indigenous children as uncivilized, inscribing them in a symbolic order determined by capitalist social and work relations.

https://doi.org/10.20396/lil.v26i51.8672740
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e Aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Editorial Presença; São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1974. (Biblioteca de Ciências Humanas)

ANCHIETA, J. Arte de gramática da língua mais usada na costa do Brasil. Coimbra: Antonio de Mariz, 1595. Disponível em: <https://digital.bbm.usp.br/handle/bbm/4674>. Acesso em: 11 nov. 2022.

AUROUX, S. A Revolução Tecnológica da Gramatização. 2. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009.

BENVENISTE, E. Da subjetividade na linguagem. In: BENVENISTE, E. Problemas de Lingüística Geral I. 5. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005, p.284-293.

CARDOSO, C. J.; AMÂNCIO, L. N. B. Cartilhas na historiografia da alfabetização: fontes, evidências e produções no Brasil. In: SANTOS, S. M.; ROCHA, J. G. (Orgs.) História da alfabetização e suas fontes. Uberlândia, MG: Editora da Universidade Federal de Uberlândia — Edufu, 2018, p.55-75.

CASCUDO, L. C. Tôda a gente se lembra ainda de como os Tarias guerrearam contra todos os povos dêste rio. Buopé Maramunhangauaetá. In: GIACONE, A. Pequena Gramática e Dicionário da Língua “Taliáseri ou Tariana”: missão indígena salesiana de Iauareté — Rio Uaupés — Rio Negro — Amazonas — Brasil. Salvador, BA: Escola Tipográfica Salesiana, 1962, p.5-9.

COSTA, M. G. A institucionalização e o disciplinamento de crianças indígenas nas missões salesianas do Amazonas/Brasil (1923-1965). Revista Brasileira de História da Educação, v. 21, n. 1, p. 1-26, 25 jun. 2021. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/55047>. Acesso em: 11 nov. 2022.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 41. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

GADET, F.; PÊCHEUX, M. A Língua Inatingível: o discurso na história da lingüística. 2. ed. Campinas, SP: Editora RG, 2010.

GIACONE, A. Cartilha para as Escolas das Missões Indígenas Salesianas do Rio Uaupés — Rio Negro — Amazonas. Manaus, AM: Oficinas Gráficas do D.E.I.P., 1944.

GIACONE, A. Pequena Gramática e Dicionário da Língua “Taliáseri ou Tariana”: missão indígena salesiana de Iauareté — Rio Uaupés — Rio Negro — Amazonas — Brasil. Salvador: Escola Tipográfica Salesiana, 1962.

GUIMARÃES, E. Semântica do Acontecimento: um estudo enunciativo da designação. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.

GUIMARÃES, E. Domínio Semântico de Determinação. In: GUIMARÃES, E.; MOLLICA, M. C. (Orgs.) A palavra: forma e sentido. Campinas, SP: Pontes Editores, RG Editores, 2007, p.77-96.

GUIMARÃES, E. Semântica: enunciação e sentido. Campinas, SP: Pontes, 2018.

HAROCHE, C. Fazer dizer, querer dizer. São Paulo: Hucitec, 1992.

JAKOBSON, R. Linguística e Poética. In: JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. 22. ed. São Paulo: Cultrix, 2010, p.150-207.

LAGAZZI, S. Trajetos do sujeito na composição fílmica. In: FLORES, G.; NECKEL, N.; GALLO, S. (Orgs.) Análise do discurso em rede: cultura e mídia — vol. 3. Campinas, SP: Pontes, 2017, p.23-39.

MAINGUENEAU, D. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1997.

MARIANI, B. Colonização Lingüística. Campinas, SP: Pontes, 2004.

NUNES, J. H. A Gramática de Anchieta e as Partes do Discurso. In: GUIMARÃES, E.; ORLANDI, E. P. (Orgs.) Língua e Cidadania: o português no Brasil. Campinas, SP: Pontes, 1996, p.139-150.

ORLANDI, E. P. Segmentar ou Recortar? Série Estudos. Lingüística: Questões e Controvérsias, 10: 9-26, Uberaba: Fiube, 1984.

ORLANDI, E. P. Ética e Política Lingüística. Línguas e Instrumentos Lingüísticos, 1: 7-16, Campinas, SP: Pontes, jan.-jun./1998.

ORLANDI, E. P. Apresentação. In: ORLANDI, E. P. (Org.) História das Idéias Linguísticas: construção do saber metalingüístico e constituição da língua nacional. Campinas, SP: Pontes; Cáceres, MT: Unemat Editora, 2001, p.7-20.

ORLANDI, E. P. Vão surgindo sentidos. In: ORLANDI, E. P. (Org.) Discurso fundador: a formação do país e a construção da identidade nacional. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2003, p.11-25.

ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2007.

ORLANDI, E. P. Terra à Vista: discurso do confronto: velho e novo mundo. 2. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2008.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 9. ed. Campinas, SP: Pontes, 2010.

ORLANDI, E. P. O discurso pedagógico: a circularidade. In: ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011, p.15-23.

ORLANDI, E. P. Algumas considerações discursivas sobre a educação indígena. In: ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011a, p.81-96.

PÊCHEUX, M. Delimitações, inversões, deslocamentos. Cadernos de Estudos Lingüísticos, 19: 7-24, Campinas: IEL/UNICAMP, jul.-dez./1990.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. 5. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2008.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 4. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009.

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Orgs.) Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 4. ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010, p.59-158.

RAMIREZ, H. A fala tukano dos ye’pâ-masa: tomo I: gramática. Manaus, AM: Centro “Iauareté” de Documentação Etnográfica e Missionária — CEDEM, 2019.

ROCHA, J. G.; CARVALHO, S. A. S. As iconografias na história da alfabetização. In: SANTOS, S. M.; ROCHA, J. G. (Orgs.) História da alfabetização e suas fontes. Uberlândia, MG: Editora da Universidade Federal de Uberlândia — Edufu, 2018, p.89-122.

SÃO PAULO, Assembleia Legislativa. Decreto n.º 248, de 26 de julho de 1894. Disponível em: . ACESSO EM: 15 AGO. 2022.

SILVA, A. M. DICCIONARIO DA LINGUA PORTUGUEZA COMPOSTO PELO PADRE D. RAFAEL BLUTEAU, REFORMADO, E ACCRESCENTADO POR ANTONIO DE MORAES SILVA NATURAL DO RIO DE JANEIRO. LISBOA: SIMÃO TADEU FERREIRA, 1789, P.354. DISPONÍVEL EM: . ACESSO EM: 20 JUL. 2022.

SILVA, A. M. GRANDE DICIONÁRIO DA LÍNGUA PORTUGUESA, VOL. II. 10. ED. LISBOA: EDITORIAL CONFLUÊNCIA, 1949. DISPONÍVEL EM: . ACESSO EM: 31 JUL. 2022.

SILVA, M. V. O DICIONÁRIO E O PROCESSO DE IDENTIFICAÇÃO DO SUJEITO-ANALFABETO. IN: GUIMARÃES, E.; ORLANDI, E. P. (ORGS.) LÍNGUA E CIDADANIA: O PORTUGUÊS NO BRASIL. CAMPINAS, SP: PONTES, 1996, P.151-162.

SILVA, M. V. ALFABETIZAÇÃO, ESCRITA E COLONIZAÇÃO. IN: ORLANDI, E. P. (ORG.) HISTÓRIA DAS IDÉIAS LINGUÍSTICAS: CONSTRUÇÃO DO SABER METALINGÜÍSTICO E CONSTITUIÇÃO DA LÍNGUA NACIONAL. CAMPINAS, SP: PONTES; CÁCERES, MT: UNEMAT EDITORA, 2001, P.139-153.

SILVA, M. V. HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NO BRASIL: SENTIDOS E SUJEITO DA ESCOLARIZAÇÃO. CAMPINAS, SP: EDITORA DA UNICAMP, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Línguas e Instrumentos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.