Banner Portal
Padrões setoriais de aprendizagem da indústria brasileira: uma análise exploratória
PDF

Palavras-chave

Processo de aprendizagem. Padrões setoriais.

Como Citar

BITTENCOURT, Pablo Felipe. Padrões setoriais de aprendizagem da indústria brasileira: uma análise exploratória. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 37–68, 2012. DOI: 10.20396/rbi.v11i1.8649026. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8649026. Acesso em: 26 abr. 2024.

Resumo

O objetivo deste artigo é identificar padrões setoriais de aprendizagem na indústria brasileira. A literatura evolucionária/neoschumpeteriana é utilizada como referencial teórico, ao passo que a metodologia contempla o uso de técnicas de análise multivariada, aplicadas a indicadores de aprendizagem construídos para 93 setores da atividade industrial brasileira, a partir de dados da Pesquisa Industrial de Inovação Tecnológica (Pintec), do IBGE. Os resultados revelaram quatro padrões setoriais de aprendizagem que podem ser utilizados como referências para outras análises setoriais relacionadas ao tema.
https://doi.org/10.20396/rbi.v11i1.8649026
PDF

Referências

ARROW, K. J. The economic implications of learning by doing. Review of Economic Studies, 29, p. 155-173, 1962.

BROWN, J.S.; DUGUI, P. Organizational of learning and comunities of practies: toward a unified view of working, learning and innovation. Organization Science, v. 2, n. 1. Special Issue: Organizational Learning: Papers in Honor of (and by) James G. March. London, (1991), p. 40-57.

BRESCHI, B.; MALERBA, F. Sectoral innovation systems: technological regimes schumpeteriam dynamics and spatial boundaries. In: EDQUIST, C. (Ed.). Systems of innovation: technologies, institutions and organizations. Pinter: London and Washington., 1997, p.130-156.

CAMPOS, B. Aspectos da padronização setorial das inovações na indústria brasileira: uma análise multivariada a partir da Pintec 2000. In: CONGRESSO DA ANPEC. Anais..., 2005

COHEN, W. M.; LEVINTHAL, D. A. Innovation and learning: the two faces of R&D. The Economic Journal, v. 99 (Sept.), p. 569-596, 1989.

DYER, J.H., Specialized supplier networks as a source of competitive advantage: evidence from the auto industry. Strategic Management Journal, v. 17, n. 4, p. 271-291, 1996.

FORAY, D.; COWAN, R. The economics of codification and the diffusion of knowledge. Oxford: University Press, 1997.

FORAY, D.; LUNDVALL, B. A. The knowledge based economy: from the economics of knowledge to the learning economy. Employment and growth in the knowledge-based economy. OCDE Documents, 1999.

GONSALVES, E.; SIMÕES, R. Padrões de esforço tecnológico da indústria brasileira: uma análise setorial a partir de técnicas multivariadas. Economia – Revista da Anpec, v. 6, n. 2, p. 391-433, 2005.

HRUSCHKA, E. R.; EBECKEN, N. F. F. A clustering algorithm for extracting rules from supervised neural network models in data mining tasks. Int. J. Comput. Syst. Signal, v. 1, n. 1, p. 17-29 (2000).

HAIR, F. J. et al. Multivariate Data Analysis. 5th Edition. New Jersey: Prentice Hall, 1998.

HEDBERG, B. How organizational learn and unlearn? In: NYSTROM, P. C.; STARBUCK, W. H. (Eds.). Handbook of organizational design. London: Oxford University Press, 1981, p. 8-27.

IBGE. Pesquisa Industrial Inovação Tecnológica 2000. Rio de Janeiro: IBGE, 2000.

IBGE. Pesquisa Industrial Inovação Tecnológica 2003. Rio de Janeiro: IBGE, 2003.

IBGE. Pesquisa Industrial Inovação Tecnológica 2005. Rio de Janeiro: IBGE, 2005.

JENSEN, M. B.; JOHNSON, B.; LORENZ, E.; LUNDVALL, B. A. Forms of knowledge and modes of innovation. Research Policy, n. 36, p. 680-693, 2007.

LEVIN. Appropiability, R&D spending and technological progress. American Economic Review, v. 78, n. 2, p. 424-428, Mayo 1988.

LUNDVALL, B. A. Product innovation and user–producer interaction. Industrial, Development Research Series. Aalborg University Press, v. 31, 1986.

LUNDVALL, B. A. National system of innovation: towards a theory of innovations and interactive learning. London :Printer Publishers, 1992.

LUNDVALL, B. A. The university in the learning economy. 2002 (DRUID Working Paper, n. 02-06).

LUNDVALL, B. A.; JOHNSON, B.; ANDERSEN, E. S.; DALUM, B. National systems of production, innovation and competence building. In: DRUID Conference, Aalborg, June 2001.

KIM, L.; NELSON, R. Introdução. Tecnologia, aprendizado e inovação: as experiências das economias de industrialização recente. Campinas: Editora Unicamp, 2005.

MALERBA, F. Learning by firms and incremental technological change. The Economic Jornal, p. 845-859, Jul. 1992.

MALERBA, F. Sectoral system of innovation and production. Research Policy. CESPRI, Bocconi University, n. 7, p. 247-264, 2002.

MALERBA, F.; ORSENIGO, L. Technological regimes and sectoral patterns of innovative activities. Industrial e Corporate Change, v. 6, n. 1, p. 83-117, 1997.

MEEUS, M.; OERLEMANS, L.; HAGE, J. Sectoral patterns of interactive learning. An empirical exploration using an extented resource based model. The Netherlands: Eindhoven Centre for Innovation Studies (Working paper 99.5).

MUROVEC, N.; PRODAN, I. Absorptive capacity, its determinants, and influence on innovation output: cross-cultural validation of the structural model. Technovation, Ed.: Elsevier, v. 29, p. 859-872, 2009.

NELSON, R. R. The co-evoluation of technology, industrial structure and supporting institutions.Industrial and Corporate Change, Oxford University Press, v. 3, n. 1, 1994.

NELSON, R. R. The evolution of comparative or competitive advantage: a preliminary report on a study. Industrial and Corporate Change, Oxford University Press, v. 5, n. 2, p. 597-617, 1996.

PATEL, P.; PAVITT, K. Pattern of technological activity: their measurement and interpretation. Handbook of the economics of innovation and technological change. Cambridge: Blackwell, 1995.

PAVITT, K. Sectoral patterns of technical change: towards a taxonomy and a theory. Research Policy, v. 13, n. 6, p. 343-373, 1984.

PAVITT, K.; ROBSON, M.; TOWSEND, J. Technological accumulation, diversification and organization in the U.K. Companies, 1945-1983. Management Science, v. 35, n. 1, p. 81-99, 1989.

SILVERBERG, G.; DOSI, G.; ORSENIGO, L. Innovation, diversity and diffusion: a self-organisation model. The Economic Journal, Priented in Great Britan, 1988.

VIOTTI, E. B. National learning systems – a new approach on technological change in late industrializing economies and evidences from the cases of Brazil and South Korea. Technological Forecasting and Social Change, n. 69, p. 653-680, 2002.

VON HIPPEL, E. Lead users: a source of novel product concepts. Management Science, v. 32, n. 7, p. 791-805, 1986.

O conteúdo dos artigos e resenhas publicados na RBI são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.

Downloads

Não há dados estatísticos.