Banner Portal
Innovations in retail food: an analysis of strategies for entry and growth of Carrefour and Walmart in the brazilian market
PDF (Português (Brasil))

Keywords

innovation
retail industry
business strategy
internationalization of retail industry
mergers and acquisitions

How to Cite

MINADEO, Roberto. Innovations in retail food: an analysis of strategies for entry and growth of Carrefour and Walmart in the brazilian market. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. 119–166, 2010. DOI: 10.20396/rbi.v9i1.8648996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rbi/article/view/8648996. Acesso em: 21 jul. 2024.

Abstract

Innovation in the sector of services is more difficult than in the industry. In 2006, Walmart in Brazil surpassed Carrefour, taking second place in the ranking of the retail food. Walmart, a pioneer in the use of IT and in various aspects of logistics in retail, arrived in Brazil in 1995 and, after the initial learning, has started a program of growth by opening new stores, and the acquisition of other groups. Meanwhile, Carrefour, which had arrived twenty years earlier and was the leader of food retail’s country in 1990, only by the means of opening hypermarkets, format in which was pioneer in Europe, started a process of entering the retail neighborhood, acquiring several local companies, but with results doubtful. In 2007, Carrefour acquired Atacadão, resuming the lead. The article analyses the strategies of innovation, the entry and growth of the two companies in Brazil, and the acquisition of Atacadão.
https://doi.org/10.20396/rbi.v9i1.8648996
PDF (Português (Brasil))

References

AAKER, D. Strategic Market Management. New York: John Wiley & Sons, 1984.

ABRAS – Associação Brasileira de Supermercados. Supermercados: 40 Anos de Brasil. São Paulo: 1993. 186 p.

ALMEIDA, V.M.C. Fatores antecedentes da escolha do modo de entrada em mercados extra-regionais e conseqüências no desempenho: um modelo contingencial de expansão extra–regional do varejo. 298 p. Tese (Doutorado em Administração) –. Instituto Coppead de Administração. Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, 2005.

AQUINO, C. História Empresarial Vivida. São Paulo: Atlas/Gazeta Mercantil, 1991. v. V.

BARIFOUSE, R. No mundo de Woz. Época Negócios, v. 2, n. 20, p. 38-44, out. 2008.

BARROS, B. Revolução francesa no sertão da Paraíba. Valor Online, 17 dez. 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 17 dez. 2008.

BARROS, B. Com mais dinheiro em caixa, IAC reforça pesquisas com cana. Valor Online, 5 nov. 2007. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 5 nov. 2008.

BARROS, B.T. et al. Fusões e aquisições no Brasil: entendendo as razões dos sucessos e fracassos. São Paulo: Atlas/FDC, 2003.

BD SOLOMED, 2008. Disponível em: http://www.bd.com/contentmanager/b_article.asp?Item_ID=23139&ContentType_ID=1BusinessCode=10056&d=brasil&s=brasil&dTitle=&dc=brasil&dcTitle=Brasil. Acesso em: 28 maio 2008.

BEATTY, J. O mundo segundo Peter Drucker. São Paulo: Futura, 1998.

BERKUN, S. The myths of innovation. Califórnia: O ́Reylly, 2007.

BISPO, T. Pão de Açúcar faz parceria com Catavento. Valor Online, 22 out. 2007. Disponível em: http://valor.com.br. Acesso em: 22 out. 2007.

BISPO, T.; FACCHINI, C. No Brasil, profissionalização do varejo movimenta negócios. Valor Online, 27 maio 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 27 maio 2008.

BOARNET, M.G. et al. Emerging Planning Challenges in Retail. Journal of the American Planning Association, n. 4, p. 433-449, Autumn 2005.

BORGES, A. TBA faz aquisição e amplia número de unidades de negócio. Valor Online, 12 dez. 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 12 dez. 2008.

BOSSIDY, L.; CHARAN, R. Execução – a disciplina para atingir resultados. Rio de Janeiro: Campus, 2005.

BOUÇAS, C. Grupo Deib Otoch planeja expansão para o Centro-Oeste. Valor Online, 17 abr. 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 17 abr. 2008.

BRIGATTO, G.; RAHAL, M. Parques tecnológicos ganham impulso no país. Valor Online, 17 dez. 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 17 dez. 2008.

BROWN, S.L.; EISENHARDT, K.M. Competing on the Edge: strategy as structured chaos. Boston: Harvard Business Press, 1998.

BURLAMARQUI, L.; PROENÇA, A. Inovação, recursos e comprometimento: em direção a uma teoria estratégica da firma. Revista Brasileira de Inovação, v. 2, n. 1, p. 79-110, jan./jun. 2003.

BURT, S.; DAWSON, J.; SPARKS, L. Failure in international retailing: research propositions. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 13, n. 4, p, 355-373, 2003.

BURT, S.; MAVROMMATIS, A. The international transfer of store brand image. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 16, n. 4, p. 395-413, Sept. 2006.

CAMACHO, K. Supermercados regionais são mais lucrativos do que «gigantes». Folha Online, 17 abr. 2008. Disponível em: http://www.folha.com.br. Acesso em 17 abr. 2008.

CAMARGOS, D. O Carrefour deu o troco. Exame, v. 41, n. 892, p. 48-51, 9 maio 2007.

CAMPASI, R. Sob novo comando, a CVC promete mais agressividade. Valor Online, em http://www.valor.com.br. Acesso em: 21 maio 2007.

CASO, F. Dança de uma vida. O Estado de S.Paulo, 21 dez. 2008, Caderno Feminino, p. 8-9.

CHRISTENSEN, C.; TEDLOW, R.S. Patterns of disruption in retailing. Harvard Business Review, v. 78, n. 1, p. 42-45, Jan./Feb. 2000.

COLLA, E. The Outlook for European Grocery Retailing: Competition and Format Development. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 14, n. 1. p. 47-69, Jan. 2004.

CORRÊA, A C. C.; MERLO, E.M.; FRIEDENHAIN, V. Análise das estratégias de estrutura de capital: um padrão de sucesso no setor varejista? In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO – SEMEAD, 9., 2006, São Paulo. São Paulo, FEA/USP, 2006. Disponível em: http://www.ead.fea.usp.br/Semead/9semead/resultado_semead/trabalhosPDF/58.pdf. Acesso em: 21 fev. 2008.

COSTA, A J.D. Sucessão e sucesso nas empresas familiares. Curitiba: Juruá, 2006.

COSTA, A J.D. Wal-Mart e sua estratégia para o varejo norte-americano e internacional. História Econômica & História de Empresas, São Paulo, v. VIII, n. 2, p. 145-168, 2005.

COSTER, H. A Step Ahead. Forbes Online, 6 Feb. 2008. Disponível em: http://www.forbes.com. Acesso em: 27 maio 2008.

CRONSHAW, M.; DAVIS, E.; KAY, J. On being stuck in the middle or good food costs less at Sainsbury ́s. British Journal of Management, v. 5, p. 19-32, 1994.

DAMBRÓSIO, D.; MARTINELLI, L. Carrefour prepara novas investidas, pós Atacadão. Valor Online, 16 jun. 2007. Disponível em http://www.valor.com.br. Acesso em: 16 jun. 2007.

DAWSON, J. Strategy and opportunism in European retail internationalization. British Journal of Management, v. 12, n. 3, p. 253-266, 2001.

DAWSON, J. Internationalization of Retailing Operations. Journal of Marketing Management, v. 10, n. 4, p. 267-282, 1994.

DOMINGUES, O.; MARTINS, G.A. O Gerenciamento de Categorias no Varejo: Um Estudo de Caso da Coop – Cooperativa de Consumo. In: SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO – SEMEAD, 7., 2004, São Paulo. São Paulo, FEA/USP, ago. 2004. Disponível em: http://www.ead.fea.usp.br/Semead/7semead/paginas/artigos%20recebidos/Varejo/VAR14_- O_Gerenciamento_de_Categorias_no_Varej.PDF. Acesso em: 19 jun. 2007.

DONATELLI, M. Por trás das lentes. Época Negócios, v. 2, n. 22, p. 84-87, dez. 2008.

DRUCKER, P. Inovação e Espírito Empreendedor. São Paulo: Pioneira, 1991.

DUPONT, W. Geraldo Alonso: o homem e o mito. São Paulo: Globo, Instituto Geraldo Alonso, 1991.

EPSTEIN, M.J. The determinants and evaluation of merger success. Business Horizons, v. 48, n. 1, p. 37-46, Jan./Feb. 2005.

FACCHINI, C. Supermercados ameaçam supremacia das farmácias. Valor Online, 14 jun. 2007. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 14 jun. 2007.

FACCHINI, C. Makro adere ao modelo de lojas de vizinhança. Valor Online, 5 mar. 2008a. Disponível em: http://www.valor.com.br>. Acesso em 5 mar. 2008.

FACCHINI, C. Grupo Pão de Açúcar começa a administrar postos de rua. Valor Online, 22 abr. 2008b. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em 22 abr. 2008.

FACCHINI, C. Carrefour coloca um pé na internet. Valor Online, 30 maio 2008c. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 30 maio 2008.

FACCHINI, C.; BAUEROVA, L. Atacadão tem mais espaço no Carrefour. Valor Online, 14 maio 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 14 maio 2008.

FEATHERSTONE, L. Wal-Mart: rise of the Goliath. Multinational Monitor, p. 28-30, Jan./Feb. 2005.

FERRAZ, E. Times que sonham. Época Negócios, v. 2, n. 13, p. 78-96, mar. 2008.

FOX, M. Market power in music retailing: the case of Wal-Mart. Popular Music and Society, v. 28, n. 4, p. 501-519, 2005.

GARCEZ, M.P. A seleção das estratégias de crescimento e diversificação: um estudo de casos na indústria petroquímica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30., 2006, Salvador (BA). Anais Eletrônicos... Rio de Janeiro: ANPAD, 2006. 1 CD-ROM.

GAZOLLA, E.C.S. Esforço de coordenação entre fabricantes de produtos alimentícios, atacadistas e o grande varejo no Brasil. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)– Face/UFMG, Belo Horizonte, 2002.

GEOMETRA: um novo marco na indústria aeronáutica nacional. Flap International, v. 45, n. 432, p. 114, Sept. 2008.

GHEMAWAT, P. Business, Society, and the “Wal-Mart” effect. Academy of Management Perspectives, v. 20, n. 3, p. 41-43, Aug. 2006.

GHEMAWAT, P. A Estratégia e o Cenário dos Negócios. Porto Alegre: Bookman, 2000.

GOLDMAN, A. L.A.–area designer teams with Carrefour. Los Angeles Times Online. 8 Dec. 2006. Disponível em: http://www.latimes.com. Acesso em: 8 dez. 2006.

GONÇALVES, R. et al. A nova economia internacional – uma perspectiva brasileira. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

HALLSWORTH, A.; BELL, J. Retail change and the United Kingdom Co-operative Movement – new opportunity beckoning? The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 13, n. 3, p. 301-315, July 2003.

HAMEL; PRAHALAD. Competindo pelo futuro. Rio de Janeiro: Campus: 1995.

HEITMANN, F.C.T. Centro de distribuição como fator de vantagem comparativa através de um estudo de caso. 119 p. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Estácio de Sá – Unesa, Rio de Janeiro, RJ, 2002.

HENDERSON, T.A.; MIHAS, E.A. Building Retail Brands. The McKinsey Quarterly, n. 3, p. 110-117, 2000.

HESSEL, C. A ciência que vem do campo. Época Negócios, v. 2, n. 20, p. 106-114, out. 2008.

HIRSCH, J. Safeway tries downsizing to better fit local needs. Los Angeles Times Online, 17 May 2008. Disponível em: <http://www.latimes.com>. Acesso em: 18 maio 2008.

JUNIOR, A.B.S.; RIBEIRO, Á.H.P. Parcerias e Alianças Estratégicas. In: BARROS, B.T. (Org.). Fusões, Aquisições & Parcerias. São Paulo: Atlas/Fundação Dom Cabral, 2001. p. 89-101.

KEEGAN, W.J.; GREEN, M.C. Princípios de Marketing Global. São Paulo: Saraiva, 1999.

LAKATOS, E.M.; MARCONI, M.A. Metodologia científica. São Paulo: Atlas, 1991.

LAKSHMAN, N. Toyota trains India teens. Business Week Online, 23 Jan. 2008. Disponível em: http://www.businessweek.com. Acesso em: 21 maio 2008.

LEITE, Y.V.P. Accor Hospitality: um ícone de inovação no mercado brasileiro. In: SIMPÓSIO DE GESTÃO DA INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, 25., Brasília, ANPAD, 2008. Anais Eletrônicos... Brasília: ANPAD, 2008. CD-Rom.

LEVY, M.; WEITZ, B.A. Administração de Varejo. São Paulo: Atlas, 2000.

LINDBLOM, T.; RIMSTEDT, A. Retail Integration Strategies in the EU: Scandinavian Grocery Retailing. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 14, n. 2, p. 171-197, Apr. 2004.

MACHADO NETO, A.J. et al. Canais alternativos de distribuição: as lojas virtuais do Magazine Luiza. Facef Pesquisa, v. 7, n. 1, p. 62-83, 2004.

MACHADO, D.P.N.; VASCONCELLOS, M.A. Organizações inovadoras: existe uma cultura específica que faz parte deste ambiente? Revista de Gestão USP, v. 14, n. 4, p. 15-31, out./dez. 2007.

MACY ́S signs deal to put FAO Schwarz in its stores. Los Angeles Times Online, 17 May 2008. Disponível em: http://www.latimes.com. Acesso em: 18 maio 2008.

MARINELLI, L. St Marche aposta no comer bem, em casa. Valor Online, 23 dez. 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 23 dez. 2008.

MARTINEZ, C. Uma indústria do bem-estar. Valor Online, 7 dez. 2007. Disponível em: http://www.valor.com.br/valoreconomico/285/euefimdesemana/cultura/Uma++industria+do+bem-estar,,,47,4675964.html?highlight=&newsid=4675964&areaid=47&editionid=1902. Acesso em: 7 dez. 2007.

MARTINS, G.A. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2006.

MASCARENHAS, T. um coração e três almas. Estado de Minas, 24 dez. 2008, Caderno Veículos, p. 5.

MATLACK, C.; ZELLNER, W.; BALFOUR, F. Carrefour in a corner. Business Week Online, 11 Oct. 2004. Disponível em: http://www.businessweek.com. Acesso em: 1 ago. 2007.

MEYER-OHLE, H. Wal-Mart ́s entry into Japan as discussed in three domestic trade journals. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 17, n. 1, p. 23-42, Feb. 2007.

MINADEO, R. Fusões e aquisições no varejo alimentar. Disponível em http://www.varejista.com.br. Acesso em: 20 abr. 2007.

MINADEO, R. Marketing Internacional: Conceitos e casos. Rio de Janeiro: Thex, 2001.

MINADEO, R. Aquisições de empresas: motivações estratégicas e casos nacionais. 298 p. Dissertação (Mestrado em Administração) – Instituto Coppead de Administração ,Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, Rio de Janeiro, 1992.

MINADEO, R.; CARDOSO, R. M. Apple: Ruim com Steve Jobs – Mas impossível sem ele. In: ENCONTRO DE PÓS-GRADUAÇÃO EM HISTÓRIA ECONÔMICA. UFF/ABPHE, 5-7 set. 2004.

MINTZBERG, H. The strategy concept I: five P ́s for strategy. California Management Review, v. 30, n. 1, p. 11-24, Fall 1987a.

MINTZBERG, H. The strategy concept II: another look at why organizations need strategies. California Management Review, v. 30, n. 1, p. 25-32, Fall 1987b.

OLIVEIRA, L.M.J. Trajetória de crescimento e traços organizacionais do grupo Brasmotor. 406 p. Dissertação (Mestrado em Administração) – Instituto Coppead de Administração. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. 2006.

OLSON, P. Wal-Mart losing battle of Britain. Forbes Online, 16 Aug. 2006. Disponível em: http://www.forbes.com. Acesso em: 14 set. 2007.

OSTER, S.M. Modern Competitive Analysis. New York: Oxford University Press, 1999.

PALMER, A. Introdução ao Marketing – Teoria e Prática. São Paulo: Ática, 2006.

PALMER, A. International Retail Restructuring and Divestment: The Experience of Tesco. Journal of Marketing Management, v. 20, n. 9/10, p.1075-1105, Nov. 2004.

PALMER, M; OWENS, M. New Directions for International Retail Joint Venture Research. Int. Rev. of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 16, n. 2, p. 159-179, May 2006.

PALMERI, C. Wal-Mart wins big during downturn. Business Week Online, 30 Oct. 2008. Disponível em: http://www.businessweek.com. Acesso em: 31 out. 2007.

PARKINSON, C.N. A Lei de Parkinson nos Grandes Negócios. São Paulo: Ed. Hemus, 1975.

PENSAR com modéstia, agir com ambição. Valor Online, 11 dez. 2001. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em 14 set. 2007.

PÉREZ-PEÑA, R. At 25, “Mc-Paper” is all grown up. New York Times online, 17 Sept. 2007. Disponível em: http//: www.nytimes.com. Acesso em: 2 out. 2007.

PINTO JÚNIOR, H.; IOOTTY, M. Avaliando os impactos microeconômicos das fusões e aquisições nas indústrias de energia no mundo: uma análise para a década de 90. Revista de Economia Política, v. 25, n. 4, p. 439-453, out./dez. 2005.

POLONI, G. O Nano e seu criador. Época Negócios, n. 12, p. 52-70, fev. 2008.

PORTER, M.E. Estratégia Competitiva: Técnicas para análise de indústrias e da concorrência. 7. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1986.

RASMUSSEN, U.W. Aquisições, fusões e incorporações empresariais. São Paulo: Aduaneiras, 1989.

RIEG, D.L.; ALVES FILHO, A.G. Estratégias tecnológicas e desempenhos inovadores das PMEs de equipamentos médico-hospitalares de São Carlos e Ribeirão Preto. Produção, Rio de Janeiro, Abepro, v. 17, n. 2, p. 273-285, maio/ago. 2007.

ROCHA, A.; DIB, L.A. The entry of Wal-Mart in Brazil and the competitive responses of multinational and domestic firms. International Journal of Retail & Distribution Management, v. 30, n. 1, p. 61-73, 2002.

RUSSO, E.; SHOEMAKER, P. Decisões Vencedoras. Rio de Janeiro: Campus. 2002.

SAPIENZA, P. Discussion. Journal of Finance, v. 56, n. 4, p. 1528-1531, Aug. 2001.

SHOCKER, A.D.; SRIVASTAVA, R.K.; RUEKERT, R.W. Challenges and opportunities facing brand management: an introduction to the special issue. Journal of Marketing Research, v. XXXI, p. 149-158, May 1994.

SILVA, R. O. Teorias da Administração. São Paulo: Pioneira-Thompson Learning, 2001.

SILVERSTEIN, M. J.; FISKE, N. Luxo para as massas. Harvard Business Review, Apr. 2003. (Edição brasileira).

SIMONS, U. Contra a maré. Ensino Superior, v. 10, n. 17, p. 40-41, jun. 2008.

SOLOMON, B. Madness in store: the new realities of retailing. Management Review, v. 80, n. 8, p. 4-9, Aug. 1991.

SOUZA, A. Há pouca pesquisa nas empresas. Época Negócios, v. 2, n. 22, p. 38-39, dez. 2008.

STONE, B. Amazon accelerates its move to digital. The New York Times Online, 7 Apr. 2008. Disponível em: www.nytimes.com. Acesso em: 7 abr. 2008.

TEICH, D.H. A implosão de um ícone. Exame, v. 42, n. 921, p. 116-123, 2 jul. 2008.

TEIVE, L.H.G. Adaptação estratégica no setor supermercadista: o caso da Rede Angeloni no período 1986 a 2002. 148f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – UFSC, Florianópolis, 2003.

TENG, B. S. Collaborative Advantage of Strategic Alliances: Value Creation in the Value Net. Journal of General Management, v. 29, n. 2, Winter 2003.

VASSALLO, C. Como encontrar a porta de entrada. Portal Exame, 5 jun. 1996. Disponível em: www.exame.com.br. Acesso em: 26 abr. 2008.

VELLA, M. Inside Toyota ́s hybrid truck. Business Week online, 28 Dec. 2007. Disponível em: http://www.businessweek.com. Acesso em: 21 maio 2008.

VIEIRA, F.H.C. Análise da trajetória de crescimento do grupo Gerdau. 356 p. Dissertação (Mestrado em Administração) – Instituto Coppead de Administração, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2007.

WAL-MART LEVA experiência brasileira para a Ásia. Valor Online, 15 jan. 2008. Disponível em: http://www.valor.com.br. Acesso em: 15 jan. 2008.

WALTON, S.; HUEY, J. Made in America. Rio de Janeiro: Campus, 1993.

WELCH, J.; BYRNE, J.A. Jack definitivo – segredos do executivo do século. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

WESSEL, I. Os Wessel – Uma História sem Cortes. São Paulo: Francis, 2004.

WORTMANN, M. Aldi and the german model: structural change in german grocery retailing and the success of grocery discounter. Competition & Change, v. 8, n. 4, p. 425-41, 2004.

WRIGLEY, N.; CURRAH, A. The stresses of retail internacionalization: lessons from Royal Ahold ́s experience in Latin America. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, v. 13, n. 3, p. 221-243, July 2003.

ZOOK, C.; ALLEN, J. Lucro a partir do core business – estratégias rentáveis de crescimento. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

The content of the articles and reviews published in RBI are of absolute and exclusive responsibility of their authors.

Downloads

Download data is not yet available.