Banner Portal
Narratives in the city in photographic albums
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cities
Memories
Narratives
Fotography

How to Cite

SILVA, Cristina Maria da; BRAGA, Francisco Felipe Pinto. Narratives in the city in photographic albums: the Fortaleza that is found in personal photographic archives. RUA, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 415–439, 2019. DOI: 10.20396/rua.v25i2.8657561. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8657561. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

 We approach the narratives about Poço da Draga in Fortaleza-CE from photographic albums. We start from the discussions of Certeau (2009); Gagnebin (2006); Assmann (2011) and Bruno (2013). The Group of Research Rastros Urbanos (Urban Traces), through the Outreach Project “Photobiographies: the Fortaleza that is found in Personal Photographic Collections”, develops studies that aim to show and share these different narratives about the city. Poço da Draga is in an area of great real estate speculation near Iracema beach and is constantly suffering the pressure of public and private sectors for the relocation of its residents. By visiting the homes of inhabitants of this neighborhood, we listen to their stories and learn about their memories. The photographs allow us to know these individual biographies, and to connect them to the collective biography of the city, rethinking the reflections on urban anthropology, as well as opening a living and powerful space for a university outreach initiative.

https://doi.org/10.20396/rua.v25i2.8657561
PDF (Português (Brasil))

References

ARTIÈRES, Philipe. “Arquivar a própria Vida”. Estudos históricos, n. 21. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, p. 9-34, 1998.

ASSMANN, Aleida. Espaços da Recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 2011.

BARROS, Manoel. O Apanhador de Desperdícios. Manoel de Barros. Poesia Completa. Disponível em: https://www.revistabula.com/2680-os-10-melhores-poemas-de-manoel-de-barros/. Acesso: 15. Jun. 2018.

BARROS, Manoel. Do livro Retrato do artista quando coisa. Disponível em: https://casadamericalatina.wordpress.com/2012/04/20/excertos-da-poesia-completa-de-manoel-de-barros-3/>. Acesso: 15. Jun. 2018.

BENJAMIN, Walter. As passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG; São Paulo: Impressa Oficial do Estado de São Paulo, 2009.

BEZERRA, Roselane Gomes. Praia de Iracema. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2016. 84p.

BOSI, Ecléa. “Memória da cidade: lembranças paulistanas”, Estudos Avançados, v.17, n. 47, p. 198-211, 2003.

BRUNO, Fabiana. Fotobiografias: uma proposta antropológica e estética. Revista Espaço Acadêmico. Paraná. v.14, n.163. p.09-20. dez. 2014. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/26003. Acesso em: 30 de outubro 2018.

BRUNO, Fabiana. Imagem-escrita nas fotobiografias. In: Família em imagens. Bárbara Copque, Clarice Ehlers Peixoto e Gleice Mattos Luz (Orgs). – Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

CERTEAU, Michel. Práticas de Espaço. Caminhadas pela Cidade. In: A Invenção do Cotidiano 1. Artes de Fazer. 16ª ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

CERTEAU, Michel. I. O Bairro; VII. Os Fantasmas da Cidade. A Invenção do Cotidiano 2. Morar, Cozinhar. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

ESTÉS, Clarissa Pinkola. O Dom da História. Uma fábula sobre o que é suficiente. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

FORTALEZA. Desenvolvimento Humano, por Bairro, em Fortaleza. Fortaleza, CE, 2010. Disponível em: https://pt.calameo.com/read/0032553521353dc27b3d9. Acesso em: 30 de outubro 2018.

FOUCAULT, Michel. O Corpo Utópico; As Heterotopias. -São Paulo: n.1 Edições, 2013.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar Escrever Esquecer. – São Paulo: Ed. 34, 2006.

GOMES, Alex. M. Dias Branco decide tocar as obras do Acquário e pode mudar projeto. O Povo. Disponível em: https://www.opovo.com.br/jornal/economia/2018/08/m-dias-branco-decide-tocar-obras-do-acquario-e-pode-mudar-projeto.html.Acesso em: 11 de Ago. 2018.

INGOLD, Tim. Parte IV. Um Mundo Narrado. Capítulo 12 Contra o Espaço: lugar, movimento, conhecimento. In: Estar Vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. – Petrópolis- RJ: Vozes, 2015. – (Coleção Antropologia).

MAIA, Geimison. Poço da Draga: Comunidade está prestes a comemorar 107 anos de história. O Povo. Disponível em:

https://www20.opovo.com.br/app/colunas/opovonosbairros/2013/04/04/noticiasopovonosbairros,3033206/comunidade-esta-prestes-a-comemorar-107-anos-de-historia.shtml. Acesso em: 11. Jan.2019.

OLIVEIRA, Heloísa Maria Alves. O Poço da Draga e a Praia de Iracema: Convivência, Conflitos e Sociabilidades.

Dissertação de Mestrado em Sociologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2006. Disponível em:

https://docplayer.com.br/6622184-O-poco-da-draga-e-a-praia-de-iracema-convivencia-conflitos-e-sociabilidades.html. Acesso em: 11. Jan. 2019.

PIMENTEL, Samuel. Grupo Dias Branco desiste do Acquario Ceara. O Povo. Disponível em: https://www.opovo.com.br/jornal/economia/2019/01/grupo-dias-branco-desiste-do-acquario-ceara.html. Acesso em: 18 jan. 2018.

ROCHA, Sérgio. Um Olhar Sobre o Poço. Revista Dragão do Mar, Fortaleza, v.01, p.58-61, jan,/fev./mar. 2018.

SILVA, Armando. Álbuns de Família: a imagem de nós mesmos. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.

SILVA, Armando. Imaginários Urbanos. Editora Perspectiva, São Paulo, 2001.

SILVA FILHO, Antônio Luiz Macedo. Fortaleza: Imagens da Cidade. Fortaleza: Museu do Ceará/ Secretária da Cultura e Desporto do Estado do Ceará, 2011.

SONTAG, Susan. Sobre a Fotografia. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TUAN, Yi Fu; OLIVEIRA, Livia de. Experiências Íntimas com Lugar. In: Espaço e lugar: a perspectiva da experiencia. São Paulo, SP: Difel, 1983. 250p.

O periódico RUA utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.