Banner Portal
Agro is everything
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Discourse
Agro
Agrobusiness
Rede globo

How to Cite

OLIVEIRA, Tânia Pitombo de; COSTA, Débora Pereira Lucas. Agro is everything: rede globo and the production of meanings in the urban/rural relationship. RUA, Campinas, SP, v. 26, n. 2, p. 653–677, 2020. DOI: 10.20396/rua.v26i2.8663429. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8663429. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article takes a look at the agro institutional campaign Agro: a indústria-riqueza do Brasil. The initiative produced and carried by Rede Globo de Televisão, from 2016, is marked by a repeat, every day, in the commercial spaces of the network's programming grid. In this reflection, we analyze the modes of meaning of the agro formulation as the proposal of a new concept, which updates the relations between city, countryside, urban and rural. The study is guided by Discourse Analysis, in the perspectives of Michel Pêcheux and Eni Orlandi, thinking about the relationships that link the historical, ideological and political to an agro that, in the statement of Rede Globo, is inseparable from technology, of all kinds of people and covers all sectors that move the country's economy.  

https://doi.org/10.20396/rua.v26i2.8663429
PDF (Português (Brasil))

References

BOLOGNINI, Carmen. Efeito da metáfora e da metonímia no gesto de interpretação: quem é o rei no “Rei Leão”? In: BOLOGNINI, Carmen (Org.). Discurso e ensino: o cinema na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.

CONTI, Davi; MEGID, Cristiane; FURLAN, Cássia; MENSATO, Joice. O digital na escola: objeto, instrumento e tecnologia. In: BOLOGNINI, Carmen (Org.). A língua portuguesa: novas tecnologias em sala de aula. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014.

DELA-SILVA, Silmara. O acontecimento discursivo da televisão no Brasil: a imprensa na constituição da TV como grande mídia. Campinas, SP: [s.n.], 2008.

DIAS, Cristiane. A escrita como tecnologia da linguagem. In: Tecnologias de linguagem e produção de conhecimento. Coleção HiperS@beres. Disponível em: http://www.ufsm.br/hipersaberes. Santa Maria, RS. Volume II. Dezembro 2009. Acesso em: 11 mar. 2019.

DIAS, Cristiane .Análise do discurso digital: Sujeito, espaço, memória e arquivo. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

HENRY, Paul. Os fundamentos teóricos da “Análise Automática do Discurso” de Michel Pêcheux (1969). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Orgs.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora Unicamp, 2014, p.11-38.

LAGAZZI-RODRIGUES, S. Deixar a cidade. Vir para a terra. O discurso urbano em movimento. RUA, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 39-46, 2015. DOI: 10.20396/rua.v5i1.8640650. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8640650.

. Acesso em: 05 mar. 2019

LEAL FILHO, Laurindo. A TV sob controle. São Paulo: Summus, 2006.

ORLANDI, Eni. Cidade dos Sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2004.

ORLANDI, Eni. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6.ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2007.

ORLANDI, Eni. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. 4.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012.

ORLANDI, Eni. Análise do Discurso. In: ORLANDI, Eni; LAGAZZI-RODRIGUES, Suzy (Org.). Introdução às ciências da linguagem – Discurso e textualidade. 3.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015a.

ORLANDI, Eni. Análise do Discurso: princípios e procedimentos.12.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015b.

ORLANDI, Eni. Discurso em Análise: sujeito, sentido, ideologia. 3.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. 3.ed. Campinas, SP: Pontes, 2002.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 5.ed. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2014.

PÊCHEUX, Michel. Foi “propaganda” mesmo que você disse? In: ORLANDI, Eni. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 4.ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015. p.73-92.

PAYER, M. O. Retrospecção e estereotipia. Imagens urbanas sobre o campo. RUA, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 83-101, 2015. DOI: 10.20396/rua.v2i1.8640610. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8640610. Acesso em: 10 jul. 2019.

PETERSON-ASSIS, Ana Antônia. Como ser feliz no meio de anglicismos: processos transgóssicos e transculturais. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tla/v47n2/a04v47n2.pdf. Acesso em 11 de mar. 2019.

PINHO, J. Benedito. Propaganda Institucional: usos e funções da propaganda em Relações Públicas. São Paulo: Summus, 1990.

SILVA, Telma Domingues da. Televisão e internet no Brasil: formulação e circulação das “mensagens” para o cidadão consumidor. In. DIAS, Cristiane. E-urbano: Sentidos do espaço urbano/digital [online]. 2011, Consultada no Portal Labeurb. Disponível em: http://www.labeurb.unicamp.br/livroEurbano/ Laboratório de Estudos Urbanos – LABEURB/Núcleo de Desenvolvimento da Criatividade – NUDECRI, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 RUA

Downloads

Download data is not yet available.