Abstract
This work presents an analysis of the discourse of artistic dissemination in stations on the “green line” (linha verde) of the São Paulo subway, in the region of Avenida Paulista. Based on institutional texts, on-site observations, photographic records and simulations from the perspective of passers-by, the discourse on art on the subway is made explicit. Art dissemination panels on the platform are analyzed, as well as subjects in transit. The theoretical perspective is that of Discourse Analysis, especially discursive studies about the city (ORLANDI [Org.], 2001a; ORLANDI, 2004, 2017) and studies of expographic texts (RIGAT, 2015). The stations are conceived as spaces of interpretation, sites of meaning (ORLANDI, 2004). We also observe the relationships between subjects and city spaces, in the tension between the real of the city and its institutional organization. The analyzes show different meanings linked to the transition spaces of the stations, according to the subjects' positions in relation to the works of art, inside the train and on the station platform.
References
BOSREDON, B. Modos de ver, modos de dizer: titulação da pintura e discursividade. In: RUA, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 17-38, 2015. DOI: 10.20396/rua.v5i1.8640647. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8640647.
CANTON, K. Espaço e lugar. São Paulo: Editora WMF – Martins Fontes, 2009.
COCCIARALE, F. O espaço da arte contemporânea. In: K. Canton e F. Pessoa. (Orgs.) Sentidos e arte contemporânea. Vitória:Vale, 2007.
COMPANHIA DO METROPOLITANO DE SÃO PAULO. Disponível em: http://www.metro.sp.gov.br/metro/institucional/quem-somos/index.aspx. Acesso em: 15 de novembro de 2019.
HENRY, P. A ferramenta imperfeita: língua, sujeito e discurso. Tradução de Maria Fausta Pereira de Castro. Campinas: Ed. Unicamp, 1992.
MARGARITO, M. “Je suis dans le discours, donc j’existe...” L’objet d’art dans les textes d’accompagnement d’une exposition. Entremeios, v. 11, jul-dex, 2015
METRÔ DE SÃO PAULO. Alex Flemming. Estação Sumaré. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1998.
NUNES, J. H. Sentidos de Cabana: arquitetura, urbanismo e arte. In: Pesquisas em Linguística: questões epistemológicas e políticas. Araraquara: Letraria, 2019.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio – no movimento dos sentidos. Campinas: Editora da Unicamp, 1992.
ORLANDI, E. Análise de Discurso – Princípios & Procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
ORLANDI, E. (Org.) Cidade Atravessada – os sentidos públicos no espaço urbano. Campinas: Pontes, 2001a.
ORLANDI, E. Cidade dos Sentidos. Campinas: Pontes Editores, 2004.
ORLANDI, E. Eu Tu Ele – discurso e real da história. Campinas: Pontes, 2017.
PÊCHEUX, M. Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1983.
PEREIRA, J. R. A. Introdução à História da Arquitetura – das origens ao século XXI. Tradução Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Bookman, 2010.
POLI, M.-S. L’effet didactif de textes poétiques dans une expositionde peinture. Sinergies Espagne nº 1 – 2008, pp.163-172.
RIGAT, F. Les textes expographiques: pour une approche de la langue-culture dans les expositions d’art moderne. Éla. Études de linguistique appliquée. Nº 138, 2005/2, p. 153-170.
RIGAT, F. Dans les textes expographiques, l’épaisseur des silences. In: P. Paissa, F. Rigat, M. B. Vittoz. Dans l’amour des mots. Chorale(s) pour Mariagrazia, Alessandria: Edizioni dell'Orso, 2015, p. 617-639.
ROBIN, R. Mégapolis – Les derniers pas du flaneur. Paris: Éditions Stock, 2009.
SACRAMENTO, E. Arte no Metrô. São Paulo. A&A Comunicação Ltda, 2012.
SÉRIOT, P. Langue russe et discours politique soviétique: analyse des nominalisations. Langages, Larousse, 1986, p. 11-41.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 RUA