Banner Portal
Ideology, state ideological apparatuses, and digital communication platforms
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ideology
Digital communication platforms
Ideological state apparatus
Neutrality
Capitalism

How to Cite

MEDEIROS, Jackson. Ideology, state ideological apparatuses, and digital communication platforms: Some Remarks. RUA, Campinas, SP, v. 29, n. 2, p. 459–470, 2023. DOI: 10.20396/rua.v29i2.8675153. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8675153. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

This work seeks to reflect on theoretical and conceptual aspects that allow us to relate “ideology”, based on the notion of State Ideological Apparatus, and “digital communication platforms”, based on the idea of platform capitalism. Considers that it is possible to establish relationships between digital communication platforms and the basis provided on ideology, since they are structures placed in, by and for the capitalist world and its compositions that speak about neutrality, but that, in reality, act for the interests of the dominant in the order of capital.

https://doi.org/10.20396/rua.v29i2.8675153
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, J. A. G. Introdução crítica: Althusser, a ideologia e as instituições. In: ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2022.

ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos de Estado (Notas para uma pesquisa). In: ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2022.

BRUNO, Fernanda. A economia psíquica dos algoritmos: quando o laboratório é o

mundo. NEXO Jornal, p. 1-3, 12 jun. 2018.

BRUNO, F. G.; BENTES, A. C. F.; FALTAY, P. Economia psíquica dos algoritmos e laboratório de plataforma: mercado, ciência e modulação do comportamento. Revista FAMECOS, v. 26, n. 3, set./dez. 2019.

KOWALSKI, R. Algorithm = logic + control. Communications of the ACM, v. 22, n. 7, p. 424–436, 1979.

LESSIG, L. Code version 2.0. New York: Basic Books, 2006.

MOROZOV, E. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

SILVEIRA, S. A. Economia da intrusão e modulação na internet. Liinc em Revista, v. 12, n. 1, p. 17-24, 2016.

SRNICEK, N. Platform capitalism. Cambridge: Polity 2016.

STRIPHAS, T. Algorithmic culture. European Journal of Cultural Studies, v. 18, n. 4-5, p. 395-412, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 RUA

Downloads

Download data is not yet available.