Banner Portal
A gênese de ensino publicitário na década de 1930 e os seus manuais
Capa: Lygia Eluf (sem título, série Desenhos da Quarentena, técnica: nanquim/papel, 35x15cm, 2020) e Carlos Lamari.
PDF (Portuguese)

Keywords

História Econômica
História da publicidade
Ensino de Publicidade
Decreto 20.158
Processos de propaganda

How to Cite

A gênese de ensino publicitário na década de 1930 e os seus manuais. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 33, n. 00, p. e025009, 2025. DOI: 10.20396/resgate.v33i00.8674725. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8674725. Acesso em: 24 may. 2025.

Abstract

This text seeks to shed light on the teaching of advertising in Brazil during the 1930s, whose motivating element was Decree 20,158, federal legislation on Commercial Education of June 30, 1931, and establishes Commercial Education as one of the course subjects Commercial technique and advertising processes. From this decree, we identified three works written in that decade that intended to meet the curricular requirements of this law. Our task will be to present some convergent points in these three works in an attempt to understand the guiding concepts in teaching advertising at that time.

PDF (Portuguese)

References

AMARAL, Azevedo; BOMFIM, Annibal. Publicidade Comercial: seus methodos e seus alcances. Rio de Janeiro: S/E, 1936.

CARVALHO, Ernani Macedo de. Publicidade e propaganda. 2ª ed. São Paulo: Atlas, 1947.

LION ARAÚJO, Wilson. Processos de Propaganda. São Paulo: Editora L Niccolini & Cia, 1935.

ABREU, Alzira; JALLES, Christiane. Dicionário histórico-biográfico da propaganda no Brasil. Rio de Janeiro: FGV: ABP, 2007.

BRASIL. Decreto Nº 20.158, de 30 de Junho de 1931. Organização do Ensino Comercial. Diário Official [da União], 13/2/1932, Página 2625. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-20158-30-junho-1931-536778-republicacao-81246-pe.html.

CASTELO BRANCO, Renato; MARTENSEN. Rodolfo L.; REIS, Fernando (orgs.). História da propaganda no Brasil. São Paulo: T.A. Queiroz, 1990.

GAUDÊNCIO JUNIOR, Norberto, Veja ilustre passageiro: o Atelier Mirga e os cartazes para a Companhia de Annuncios em Bonds (décadas de 1930 a 1950). Dissertação de Mestrado, Departamento de Educação, Arte e História, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2010.

PEDRINI, Igor A. D.;MALUSÁ, Silvana. O ensino e a aprendizagem antes do curso superior em publicidade e propaganda: o paradigma do ensino pela prática (1900-1960). Santa Maria, SC. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, v.18, n.38, 2019, pp. 262-278.

RAMOS, Ricardo. Do Reclame à Comunicação: Pequena História da propaganda no Brasil. São Paulo: Atual, 1985.

SIMÕES, Roberto. A propaganda no Brasil: evolução histórica. São Paulo: ESPM: Referência, 2006.

STARCH, Daniel. Principles of Advertising. Medison: The Cooperative University Co., 1910.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura