Folia de Reis in Minas Gerais
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Clown
Folia de Rei
Santorial catholicism
Religiosity of african origin

How to Cite

Neder, A. B. (2013). Folia de Reis in Minas Gerais: between Catholic symbols and african ambiguities. Ciencias Sociales Y Religión, 15(18), 33–55. https://doi.org/10.22456/1982-2650.44454

Abstract

This article seeks to understand the relationships between religious narrowing Folia de Reis, expressions related to popular Catholicism (or santorial) and religiosity of African origin. In the field to be researched, the city of Leopoldina, Minas Gerais, there is the Maú’s Folia formed by a black family and Umbanda followers, devotees of St. Sebastian. Among the many rituals, there is the delivery of the flag in a center of Umbanda, held on January 20, feast of St. Sebastian in the Catholic liturgical calendar. Therefore, this Folia is characterized both as a practice of santorial Catholicism, and as Umbanda religious expression. In turn, the clown, character of so much expression and popularity, is understood by the Catholic looking as King Herod, or even the devil, bears analogies with Exu symbolically. The idea that the traces of afri- can-Brazilian religion and santorial Catholicism are intimately linked guides this communication. Through conversations and interviews, analysis of images in the center of Umbanda rituals at Dona Maú’s home, and of Clowns’ fouls, we seek to understand the relevance of the Masked Revelry as a product of this process of cultural synthesis. So, in that context, his marginal position gives rise to the eminence as a representative of this synthesis and as a character of great notoriety and sympathy with assistance.

https://doi.org/10.22456/1982-2650.44454
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU. M. Festas religiosas no Rio de Janeiro: Perspectivas de controle e tolerância no século XIX. Revista de Estudos Históricos, Brasil,7,dezembro 1994.

ANTONIAZZI, Alberto. O catolicismo no Brasil. In: LANDIM, L. (Org.). Sinais dos tempos: tradições Religiosas no Brasil. Cadernos do ISER, Rio de Janeiro, n° 22, p. 13-35, 1989.

BERKENBROCK, Volney. Diálogo e sincretismo. Revista Rhema, v. 5, n. 20, p.167-183, 1999.

BERKENBROCK, Volney. A festa nas religiões afro-brasieliras. In: PASSOS, Mauro (Org.). A festa na vida: significado e imagens. Petrópolis: Vozes, 2002.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Os deuses do povo: um estudo sobre religião popular. Uberlândia: EDUFU, 2007.

CAPONE, Stefania. A busca da África no Candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2004.

GIOVANNINI JUNIOR, Oswaldo. Folguedos da Mata: Um registro do folclore da Zona da Mata. Leopoldina: Do Autor, 2005.

GOMES, N.P.M.; PEREIRA, E.A. Do presépio à balança: representações sociais da vida religiosa. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1995.

LIMA, Vivaldo da Costa. Festa e religião no centro histórico. Aula proferida no curso anual de folclore Antônio Vianan, em 1988, na Academia de Letras da Bahia.

MARIZ, Cecília. Catolicismo no Brasil contemporâneo reavivamento e diversidade. IN: TEIXEEIRA, Faustino e MENEZES, Renata (Orgs.). As Religiões no Brasil: continuidades e rupturas. Petrópolis: Vozes, 2006. p. 53-68.

MONTEIRO, Ausonia Bernardes. A performance do palhaço da folia de reis: estilos, danças e movimentos. In: LIGIÉRO, Z. e SANTOS, C. A. (Org.). Danças da Terra: Tradição, história, linguagem e teatro. Rio de Janeiro, Papel Virtual Editora, 2005.

NEGRÃO, Lísias Nogueira. Magia e Religião na Umbanda. Revista USP, São Paulo, n° 31, p. 76-89, 1996.

PASSOS, Mauro. O catolicismo popular. In: PASSOS, Mauro (Org.). A festa na vida: significado e imagens. Petrópolis: Vozes, 2002.

SLENES, Robert W. A árvore de Nsanda transplantada: cultos kongo de aflição e identidade escrava no Sudeste brasileiro, no século XIX. In: FURTADO, Júnia. F. & LIBBY, Douglas Cole (Orgs.). Trabalho livre, trabalho escravo Brasil e Europa, séculos XVIII e XIX. São Paulo: Annablume, 2006.

SOUZA, Marina de Mello e. Catolicismo negro no Brasil: santos e minkisi, uma reflexão sobre miscigenação cultural. Afro-Ásia, Salvador, UFBA, v. 28, p.125-146, 2002.

SOUZA, Marina de Mello e. Santo Antônio de Nó-de-Pinho e o catolicismo afro-brasileiro. Tempo, Revista do Departamento de História da Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, Sette Letras, v. 6, n. 11, 2001.

SWEET, James H. Recriar África: cultura, parentesco e religião no mundo afro-português.(1441-1770). Lisboa: Edições 70, 2007. Capítulos 9 e 10, p. 225-265.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Andiara Barbosa Neder

Downloads

Download data is not yet available.