Corpus paganus
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Possession
Samhain
Body

How to Cite

Machado, R. S., & Bove, A. L. C. (2020). Corpus paganus: sensibilities, perceptions, habilities and possessions in a neo-pagan ritual. Ciencias Sociales Y Religión, 22(00), e020026. https://doi.org/10.20396/csr.v22i00.13406

Abstract

The main objective of this work is to analyze the phenomenon of channeling deities in a clan of Celtic Neopaganism in Brazil, located in Juiz de Fora (MG), as a phenomenon capable of inciting discussions that circumscribe themes about the “reality” of such phenomena. In this sense, the central questions touch on the analytical possibilities of phenomena of this nature (suggested here by an approach linked to phenomenological anthropology) and the possible forms of analysis on the existential expression of the deities, seeking to question the possibility of treating such phenomena as real. The survey was conducted on the first weekend of November 2018, complemented with later informal conversations, as an informative supplement. Among the conclusions, we highlight the constitution of the ritual context as a favorable environment for the phenomenon to happen, which is expressed in existential terms through body expressions (here the body is a phenomenal existential vector), presenting the reality of divinity, or its modes of existence, to quote the term of Latour (2012), through the body in the channeling process.

https://doi.org/10.20396/csr.v22i00.13406
PDF (Português (Brasil))

References

BEZERRA, Karina Oliveira. Paganismo Contemporâneo no Brasil: a magia da realidade. Tese de Doutorado. Programa da Pós-Graduação em Ciências da Religião. Recife: Universidade Católica de Pernambuco, 2019.

BOURDIEU, Pierre. Espaço Social e Gênese das “Classes”. In: O Poder Simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma Teoria da Prática – Procedido de Três Estudos sobre Etnologia Cabila. Oeiras: Celta, 2002.

CSORDAS, Thomas. A Corporeidade como um Paradigma para a Antropologia, en Corpo, Significado, Cura. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.

DONNARD, Ana. As Origens do Neo-Druidismo: entre tradição céltica e pós-modernidade. Estudos da Religião, v.2, pp. 88-108, 2006.

HALLOWELL, A. Irving. Culture and Experience. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1974.

HARVEY, Graham. The Handbook of Contemporany Animism. New York: Routledge, 2014.

HOLBRAAD, Martin y PEDERSEN, Morten Axel. The Ontological Turn: an anthropological exposition. Cambridge University Press: London, 2017.

LATOUR, Bruno. Como falar do corpo? A dimensão normativa dos estudos sobre ciência. In: NUNES, J. A.; ROQUE, R. (Org.), Objectos impuros: experiências em estudos sobre a ciência. Porto: Edições Afrontamento, pp. 39-61, 2008.

Latour, Bruno. Enquête sur les modes d’existence. Une anthropologie des Modernes. Paris: La Découverte, 2012.

LOPES, Marina Silveira. Sob a Sombra do Carvalho: a espacialização do imaginário neodruídico na metrópole paulistana. Dissertação (Mestrado em Ciência da Religião), São Paulo, PUC, 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

OLIVEIRA, Rosalira dos Santos. Tecendo vínculos com a Terra – Paganismo contemporâneo: percepções, valores e visão de mundo. Tese (Doutorado em Ciências Sociais), São Paulo, Pontifícia Universidade Católica, 2004.

RABELO, Miriam. Religião, Ritual e Cura. In: ALVES, P.C.; MINAYO, M.C.S. Saúde e Doença: um olhar antropológico. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1994.

SILVA, Vagner Gonçalves da. O Antropólogo e sua Magia: trabalho de campo e texto etnográfico nas pesquisas antropológicas sobre as religiões afro-brasileiras. São Paulo: Edusp, 2000.

YORK, Michael. Pagan Theology. Paganism as a World Religion. New York: New York University Press, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Rafael Siqueira Machado, Adrielle Luchi Coutinho Bove

Downloads

Download data is not yet available.