Banner Portal
Creative industries in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Creative Industries
Cluster
Regional development

How to Cite

DIAS, Julia Maria Novaes; LIMA, Ana Carolina da Cruz. Creative industries in Brazil: mapping potential clusters and their contribution to local development. Economia e Sociedade, Campinas, SP, v. 30, n. 3, p. 1069–1093, 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8668848. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Based on the assumption that creativity is a key resource in a knowledge-based economy, the current work aimed to identify areas with potential signs of clusters related to the creative sector in Brazil and their likely contribution to local development. The multivariate clustering analysis was utilized to estimate clusters of almost homogeneous municipalities in terms of dynamism and creativity, employing microdata from IBGE's Demographic Census for the years 2000 and 2010. We found three main clusters classified, respectively, as a large national hubnational creative hub and regional creative hub, demonstrating the potential for the formation of productive clusters in the sector. The cities that formed such groups stand out because of their urban infrastructure; institutional robustness; governance; presence of skilled labor; position in the urban hierarchy and proximity to the country’s most dynamic region.

PDF (Português (Brasil))

References

BARROS, Ricardo Paes de. A efetividade do salário mínimo em comparação à do Programa Bolsa Família como instrumento de redução da pobreza e da desigualdade. In: IPEA. Desigualdade de Renda no Brasil: uma análise da queda recente. 2. ed. Brasília: Ipea, 2007. cap. 34. p. 507-549.

CEGOV. UFRGS. Atlas Econômico da Cultura Brasileira: metodologia I. Porto Alegre: UFRGS/CEGOV, 2017. 25p.

CEGOV. UFRGS. Produto 1: Revisão de modelos existentes e contribuições teóricas para a conta satélite de cultura, fundamentando opções metodológicas. Porto Alegre: UFRGS/CEGOV , 2016.

CORAZZA, Rosana Icassatti. Criatividade, inovação e economia da cultura: abordagens multidisciplinares e ferramentas analíticas. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, v. 12, n. 1, p. 207-231, jun. 2013.

FIRJAN. Mapeamento da indústria criativa no Brasil: ambiente socioeconômico. Rio de Janeiro: FIRJAN, 2019. 24p.

FLORIDA, Richard. Cities and the creative class. New York: Routledge, 2005. 198p.

FLORIDA, Richard; ADLER, Patrick; MELLANDER, Charlotta. The city as innovation machine. Regional Studies, [s.l.], v. 51, n. 1, p.86-96, 15 dez. 2016. Informa UK Limited.

FUNDAÇÃO PARQUE TECNOLÓGICO DA PARAÍBA (PaqTcPB). Homepage PaqTcPB. 2018. Disponível em: Disponível em: http://www.paqtc.org.br/ Acesso em: 1 fev. 2018.

GOLGHER, André Braz. As cidades e a classe criativa no Brasil: diferenças espaciais na distribuição de indivíduos qualificados nos municípios brasileiros. Rev. Bras. Estud. Popul., São Paulo, v. 25, n. 1, p.109-129, 2008.

GOLGHER, André Braz. A distribuição de indivíduos qualificados nas regiões metropolitanas brasileiras: a influência do entretenimento e da diversidade populacional. Nova Economia, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, p.109-134, jan. 2011.

HOWKINS, John. Creative economy: how people make money from ideas. Penguin Global, 2002 [2001].

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Comissão Nacional de Atividades Econômicas. 2017. Disponível em: Disponível em: http://cnae.ibge.gov.br/classificacoes/por-tema/atividades-economicas/ classificacao-nacional-de-atividades-economicas Acesso em: 30 mar. 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Microdados do Censo 2000. 2001. Disponível em: Disponível em: http://downloads.ibge.gov.br/downloads_estatisticas.htm# Acesso em: 3 maio 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Microdados do Censo 2010. 2011. Disponível em: Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/resultados_gerais_amostra/resultados_gerais_amostra_tab_uf_microdados.shtm Acesso em: 3 maio 2017.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Regiões de Influência das Cidades: 2007. Rio de Janeiro: Ibge, 2008. 201p.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Desafios do Desenvolvimento: o que é? Índice de Gini. 2004. Disponível em: Disponível em: http://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option= com_content&id=2048:catid=28&Itemid=23 Acesso em: 21 jun. 2017.

MACHADO, Ana Flávia; SIMÕES, Rodrigo Ferreira; DINIZ, Sibelle Cornélio. Urban amenities and the development of creative clusters: the case of Brazil. Current Urban Studies, [s.l.], v. 1, n. 4, p. 92-101, 2013. Scientific Research Publishing, Inc.

MINGOTI, Sueli Aparecida. Análise de agrupamentos (cluster). In: MINGOTI, Sueli Aparecida. Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: Editora Ufmg, 2007. cap. 6. p. 155-211.

NOVA SCOTIA. The Creative Nova Scotia Leadership Council. Creative Economy Literature Review. Nova Scotia: The Creative Nova Scotia Leadership Council, 2012. 58p.

OLIVEIRA, João Maria de; ARAUJO, Bruno Cesar de; SILVA, Leandro Valério. Panorama da economia criativa no Brasil. Brasília: Ipea , 2013. 54p. (Texto para Discussão, n. 1880).

REIS, Ana Carla Fonseca. Cidades criativas: da teoria à prática. São Paulo: Sesi-SP, 2012. 236p.

RESTREPO, Felipe Buitrago; MÁRQUEZ, Iván Duque. La economía naranja: una oportunidad infinita. New York: Banco Interamericano de Desarrollo, 2013. 244p.

ROCHA, Sonia. O Programa Bolsa Família: evolução e efeitos sobre a pobreza. Economia e Sociedade, Campinas, v. 20, n. 1 (41), p. 113-139, abr. 2011.

RUEDIGER, Marco Aurélio et al. A economia criativa e de alta tecnologia do Brasil: sumário executivo. Rio de Janeiro: FGV, 2015. 30p.

SILVA, Diana Lúcia Gonzaga da; SANTOS, Gervásio Ferreira dos; FREGUGLIA, Ricardo da Silva. Distribuição espacial dos efeitos de aglomeração sobre os retornos à educação no Brasil entre 1995 e 2008. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 46, n. 2, p.7-46, ago. 2016.

STORPER, Michael; VENABLES, Anthony J. Buzz: face-to-face contact and the urban economy. Journal of Economic Geography, [s.l.], v. 4, n. 4, p.351-370, Aug. 1, 2004. Oxford University Press (OUP).

TAYLOR, Calvin. Between culture, policy and industry: modalities of intermediation in the creative economy. Regional Studies, [s.l.], v. 49, n. 3, p.362-373, Jan. 8, 2013. Informa UK Limited.

UNCTAD. Creative Economy Report 2010. Usa: United Nations Development Programme (UNDP), 2010. 423p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Julia Maria Novaes Dias, Ana Carolina da Cruz Lima

Downloads

Download data is not yet available.