Banner Portal
Navigators of the Solimões
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Emerging signs
Indigenous deaf people
Omágua-Kambeba
Discourse

How to Cite

SANTOS, Marcos Roberto dos; VIEIRA, Viviane Cristina; FERRAZ, Anaína de Aquino. Navigators of the Solimões: the emergence of Omagua-Kambeba signals in the light of critical discourse analysis. LIAMES: Línguas Indígenas Americanas, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e022007, 2022. DOI: 10.20396/liames.v22i00.8667953. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/liames/article/view/8667953. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

Research on indigenous sign languages has grown significantly in Brazil in recent years, demonstrating the urgency of a reflexive and systematized scientific look at these people and for valuing their languages. In this context, this research aims to analyze the constitution of emerging signs of indigenous deaf people from the Omágua-Kambeba people of the municipality of São Paulo de Olivença, located in the Alto Solimões Mesoregion, in the Amazonas State, as well as the impact of these signs on practices discursive and social. For this, studies by Critical Discourse Analysis (adc) theorists such as Fairclough (2004, 2016); Ferraz (2015), Magalhães, Martins and Resende (2017) will be used. Also sign language researchers such as Cuxac (1997); Quadros and Karnopp (2004); Fusellier-Souza (2003) among others. The theoretical-analytical framework is based on the adc. It is noticed that these lexical items are constituted by an organized linguistic system, they also reveal themselves as practices that directly influence the social activities of these deaf people within communities.

https://doi.org/10.20396/liames.v22i00.8667953
PDF (Português (Brasil))

References

Cuxac, Christina (1997). Expressions des relations spatiales et spatialisation des relations sémantiques en Langue des Signes Française. In Catherine Fuchs; Stéphane Robert (Eds.), Diversité des langues et représentation cognitives, pp. 150-164. Ophrys.

Fairclough, Norman (2004). Analyzing discourse. Routledge.

Fairclough, Norman (2016). Discurso e poder (2ª ed.). Editora Universidade de Brasília.

Faraco, Carlos A. (2003) [sem título]. In Antonio. C. Xavier; Suzana Cortez (Orgs.), Conversas com linguistas: virtudes e controvérsias da linguística, pp. 63-70. Parábola Editorial.

Fermin Omágua, Eronilde de Souza (2020). Memórias vivas do povo Omágua (Kambeba) de Aparia Grande do Solimões de São Paulo de Olivença - Mumuri kwe awa uawa kãnga pewa Aparia´zaú Surimã tawa´y [E-book]. UEMA/PPGCSPA. Disponível em: http://novacartografiasocial.com.br/

Ferraz, Janaína de Aquino (2015). A formação identitária do brasileiro: um enfoque multimodal. In Josênia. A. Vieira; André L. Bento (Orgs.), Discurso, identidade e gênero, pp. 362-449. Editora Movimento.

Fiorin, José Luiz. (2003) [sem título]. In Antonio. C. Xavier; Suzana Cortez (Orgs.), Conversas com linguistas: virtudes e controvérsias da linguística, pp. 71-76. Parábola Editorial.

Fusellier-Souza, Ivani (2003). Processus cognitifs et linguistiques de la genèse des langues des signes: Emergence et développement des langues des signes primaires (LSP) pratiquées par des individus sourds sans contact avec une communauté sourde. Ponto de Vista (05): 51-80.

Lei nº 10.436 de 24 de abril de 2002. (2002, 24 abril). Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm

Magalhães, Izabel; Martins, André. R.; Resende, Viviane de Melo (2017). Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Editora Universidade de Brasília.

Ministério da Educação [Brasil]. (2012). Parecer CNE/CEB 13/2012 – Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10806-pceb013-12-pdf&category_slug=maio-2012-pdf&Itemid=30192

Quadros, Ronice Müller de; Karnopp, Lodenir Becker (2004). Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Artmed.

Sacks, Oliver (2010). Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. Companhia das Letras.

Saussure, Ferdinand de (2012). Curso de linguística geral (28ª ed.). Cultrix.

Schubert, Silvana E. de Morais (2015). Entre a surdez e a língua: outros sujeitos, novas relações ... desvelando sentidos e significados. Editora Prismas.

Strobel, Karin (2015). As imagens do outro sobre a cultura surda. (3ª ed. rev.). Editora da UFSC.

Thompson, John B. (2011). Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa (9ª ed.). Vozes.

Vieira, Josênia A.; Macedo, Denise S. (2018) Conceitos-chave em análise de discurso crítica. In José R. L. Batista Júnior; Denise Tamaê B. Sato; Iran Ferreira de Melo (Orgs.), Análise de discurso crítica: para linguistas e não linguistas pp. 48-77. Parábola.

Wilson, Victoria; Martelotta, Mário E. (2013). Arbitrariedade e iconicidade. In Mário E. Martelotta (org.), Manual de linguística (2ª ed.), pp. 71-85. Contexto.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Marcos Roberto dos Santos, Viviane Cristina Vieira, Janaína de Aquino Ferraz

Downloads

Download data is not yet available.