Banner Portal
Dossier - Language policies for Portuguese as an additional language
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Globalization
Tensions
Language policies

How to Cite

DINIZ, Leandro Rodrigues Alves; BIZON, Ana Cecília Cossi. Dossier - Language policies for Portuguese as an additional language : globalization, ideologies and tensions. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, n. 43, p. 150–154, 2019. DOI: 10.20396/lil.v0i43.8658387. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658387. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Entitled “Linguistic policies for Portuguese as an Additional Language: globalization, ideologies and tensions”, the present dossier of the Languages and Linguistic Instruments Magazine focuses on some scenarios crossed by the (dis) paths of globalization, which (re) produces tensions between languages and their speakers. To this end, from different theoretical perspectives, this set of texts seeks to make specifically visible aspects of the socio-historical functioning of these policies - less or more explicit -, shedding light on ideological processes that support them and, at the same time, opening up possibilities ruptures and displacements.

https://doi.org/10.20396/lil.v0i43.8658387
PDF (Português (Brasil))

References

BIZON, A. C. C.; DINIZ, L. R. A. Uma proposta poscolonial para a produção de materiais didáticos de português como língua adicional. Línguas e Instrumentos Línguísticos, n. 43, p. 155-191, 30 jun. 2019.

GONÇALVES, J. S. S. Direitos linguísticos e políticas linguísticas no Brasil . Línguas e Instrumentos Línguísticos, n. 43, p. 192-216, 30 jun. 2019.

MORELLO, R. Multilinguismo e ensino nas fronteiras. Línguas e Instrumentos Línguísticos, n. 43, p. 217-236, 30 jun. 2019.

SCOLA, V. I. R. Tensões ideológicas nos materiais didáticos de português na Argentina . Línguas e Instrumentos Línguísticos, n. 43, p. 237-258, 30 jun. 2019.

CARNEIRO, A. S. R. O programa leitorado do governo brasileiro . Línguas e Instrumentos Línguísticos, n. 43, p. 259-289, 30 jun. 2019.

SEVERO, C. G.; SASSUCO, D. P.; BERNARDO, E. P. J. Português e línguas bantu na educação angolana . Línguas e Instrumentos Línguísticos, n. 43, p. 290-307, 30 jun. 2019.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

Línguas e Instrumentos Linguísticos has a Creative Commons (CC license, preserving the integrity of the articles in an open access environment – to copy and reproduce the material in any means or format; adapt – remix; transform and build over the material. The journal remain with the rights to publish without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.