Banner Portal
The designation of the name locus of continuing education in the guidelines issued by Seduc / MT
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Designation
Locus of continuous formation
Political space

How to Cite

DALCICO, Eliane Cristina; ZATTAR, Neuza. The designation of the name locus of continuing education in the guidelines issued by Seduc / MT. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 23, n. 45, p. 118–137, 2020. DOI: 10.20396/lil.v23i45.8659384. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659384. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

We propose to analyze, through this paper, in the perspective of Semantics of the Events (GUIMARÃES, 1992, 1999, 2005, among others), the process of designation of the name locus of continuous formation that come to light inscribed in the Guiding Notions documents, produced by the Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (State Secretary of Education of Mato Grosso)/SEDUC/MT. We can observe how language builds relations with the world, but that not reduced by referring it. In this perspective, we will examine how in each name the elements they refer are symbolically identified. The designation given to the name locus of continuous formation in the SEDUC / MT Guidance Notions indicate that it is a political space, composed by languages that work in their relationship with the speakers, and is implied by the SEDUC / MT institution and the Training Superintendence of Education Professionals / SUFP that organizes them.

https://doi.org/10.20396/lil.v23i45.8659384
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Rede nacional de formação continuada de professores da educação básica: Orientações Gerais. Brasília: MEC/SEB, 2016.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Trad. Eduardo Guimarães. Campinas, SP: Pontes, 1987.

FREGE, G. Lógica e filosofia da linguagem. Trad. Paulo Alcoforado. 2. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

GUIMARAES, E. A linguística é uma ciência histórica? In: BRÉAL, M. Ensaio de semântica. Campinas, SP: Pontes/Educ, 1992.

GUIMARAES, E. Textualidade e enunciação. Escritos, Campinas, Labeurb, Unicamp, n. 2., 1999. Disponível em: https://www.labeurb.unicamp.br/portal/pages/pdf/escritos/Escritos2.pdf

GUIMARAES, E. Um mapa e suas ruas. In: ORLANDI, E. Cidade atravessada: os sentidos públicos no espaço urbano. Campinas, SP: Pontes, 2001.

GUIMARAES, E. Designação e espaço de enunciação: um encontro político no cotidiano. Letras-Língua e literatura: Limites e Fronteiras, [s.l.], n. 26, p. 53-62, 2003. Disponível em:< https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/11880/7307> Acesso em: GUIMARAES, E. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.

GUIMARAES, E. Domínio semântico de determinação. In: GUIMARÃES, E.; MOLLICA, M. C. (Orgs). A palavra: forma e sentido. Campinas, SP: Pontes, 2007.

GUIMARAES, E. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 2010.

GUIMARAES, E. Análise de texto: procedimentos, análises, ensino. Campinas, SP: Editora RG, 2011.

GUIMARAES, E. Semântica: enunciação e sentido. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018a.

GUIMARAES, E. Relações apositivas: dinâmica dos lugares de enunciação nas relações de designação. Traços de Linguagem, Cáceres, MT, v. 2, n. 1, p. 83-94, 2018b.

HAROCHE, C.; HENRY, P.; PÊCHEUX, M. La Sémantique et la Coupure Saussurienne: Langue, Langage, Discours. Langages, [s.l.], n. 6 (24), p. 93-106, 1971. Disponível em:<https://www.persee.fr/doc/lgge_0458726x_1971_num_6_24_2608> Acesso em: 05/07/2019.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Políticas de Formação dos Profissionais da Educação Básica de Mato Grosso. Cuiabá: MT/SEDUC, 2010a.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Parecer Orientativo. Referente ao Desenvolvimento do Projeto Sala de Professor para o ano de 2010. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT, 2010b.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Parecer Orientativo. Referente ao Desenvolvimento do Projeto Sala de Educador para o ano de 2011. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT, 2011.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Parecer Orientativo. Referente ao desenvolvimento do Projeto de Formação Docente na Escola. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT, 2017.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Parecer Orientativo. Referente ao desenvolvimento do Pró-escolas Formação na Escola. Cuiabá: SUFP/SEDUC/MT, 2018.

ZATTAR, N. A corte portuguesa mudou-se ou fugiu para o Brasil. Webrevista discursividade, Campo Grande, MS, 9. ed., jan-mai, 2012.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

Línguas e Instrumentos Linguísticos has a Creative Commons (CC license, preserving the integrity of the articles in an open access environment – to copy and reproduce the material in any means or format; adapt – remix; transform and build over the material. The journal remain with the rights to publish without restrictions.

Downloads

Download data is not yet available.