Banner Portal
Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of linguistic ideas
Discourse analysis
Language policy

How to Cite

AMARAL, Abraão Janderson dos Santos; LOPES, Maraisa. Contribution of the history of linguistic ideas and discourse analysis to the study on indigenous school education in Brazil. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 23, n. 46, p. 31–50, 2020. DOI: 10.20396/lil.v23i46.8661630. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661630. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper aims to expose the process of theoretical-methodological articulation between the History of Linguistic Ideas (HLI) and the Materialistic Discourse Analysis (AD), which has been conducted by us in research related to the language policies of Indigenous School Education in Brazil. It is about, therefore, demonstrating the research procedures used and, this way, bringing examples based on the above-mentioned object. Besides that, we intend to discuss the notion of language policy from a materialist perspective, conceiving it as a socio-political and dialectical practice related to ideological processes and differing it from a sociologist conception.

https://doi.org/10.20396/lil.v23i46.8661630
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado. Lisboa: Editorial Presença/Martins Fontes, 3. ed. 1980.

ANJOS, Marcelo Alessandro Limeira dos. Marcas toponímicas em solo piauiense: seguindo as trilhas das águas. Tese. Doutorado em Linguística. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, 2012.

AUROUX, Sylvain. A revolução tecnológica da gramatização. Trad. Eni P. Orlandi. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 3. ed. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes para a Política Nacional de Educação Escolar Indígena. Brasília, DF: MEC/SEF/DPEF, 2ª ed. 1994

BRASIL. Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

CALVET, Louis-Jean. As políticas linguísticas. São Paulo: Parábola/IPOL, 2007.

COLOMBAT, Bernard; FOURNIER, Jean-Marie; PUECH, Christian. Uma história das ideias linguísticas. Trad. Jacqueline Léon; Marli Quadros Leite. São Paulo: Contexto, 1. ed, 2017.

COOPER, Robert Leon. Language planning and social change. Cambridge, CB: Cambridge University Press, 1989.

DIAS, Cristiane. Análise do discurso digital: sujeito, espaço, memória e arquivo. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Mercado de línguas: a instrumentalização brasileira do português como língua estrangeira. Dissertação. Mestrado em Linguística. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2008.

DINIZ, Leandro Rodrigues Alves. Política linguística do Estado brasileiro na contemporaneidade: a institucionalização de mecanismos de promoção da língua nacional no exterior. Tese. Doutorado) em Linguística. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, 2012.

HONÓRIO, Maria Aparecida. Espaço enunciativo e educação escolar indígena: saberes, políticas, línguas e identidades. Tese. Doutorado em Linguística. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2000

LOPES, Maraísa. Folha: do Manual ao Jornal ou do Jornalístico ao Pedagógico. Tese. Doutorado em Linguística. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, 2012.

MARIANI, Bethania Sampaio Corrêa. O comunismo imaginário: práticas discursivas da imprensa sobre o PCB (1922 1989). Tese. Doutorado em Linguística. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, 1996.

NUNES, José Horta. Dicionários no Brasil: análise e história. Campinas, SP: Pontes Editores; São Paulo, SP: Fapesp, 2006.

NUNES, José Horta. “Uma articulação da análise de discurso com a história das ideias linguísticas”. In: Letras, Santa Maria, v. 18, n. 2, p. 107–124, jul./dez, 2008.

ORLANDI, Eni Puccinelli. “Apresentação”. In: ______ (Org.). História das ideias linguísticas: construção do saber metalinguístico e constituição da língua nacional. Campinas, SP: Pontes; Cáceres, MT: Unemat Editora. p. 7-20, 2001a.

ORLANDI, E. P. Discurso e texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes Editores, 2001b.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 4. ed, 2003.

ORLANDI, E. P. “Apresentação”. In: ______ (Org.). Política linguística no Brasil. Campinas, SP: Pontes Editores. p. 7-10, 2007.

ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 9. ed, 2012.

ORLANDI, E. P. Língua e conhecimento linguístico: para uma história das ideias no Brasil. São Paulo: Cortez Editora, 2. ed, 2013.

PALADINO, Mariana; ALMEIDA, Nina Paiva. Entre a diversidade e a desigualdade: uma análise das políticas públicas para a educação escolar indígena no Brasil dos governos Lula. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria; LACED/Museu Nacional/UFRJ, 2012.

PÊCHEUX, Michel. “Análise Automática do Discurso (1969)”. In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Orgs.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 5. ed. p. 59-158, 2014a.

PÊCHEUX, Michel; FUCHS, Catherine. “A propósito da Análise Automática do Discurso: atualização e perspectivas (1975)”. In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Orgs.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 5ª ed. p. 159-250, 2014.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 5. ed., 2014b.

RODRIGUES, Aryon. “Os estudos de linguística indígena no Brasil”. In: Revista de Antropologia, v. 11, n. 1 e 2, p. 9-21, 1963.

SILVA, Eunice Gomes da. Políticas linguísticas e a prática discursiva no instrumento linguístico. Dissertação. Mestrado em Linguística. Porto Velho, RO: Universidade Federal de Rondônia, 2017.

SPOLSKY, B. Language policy. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

STAUFFER, David Hall (1959). “Origem e fundação do serviço de proteção aos índios”. Revista de história, n. 37, jan./mar, 1959.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos

Downloads

Download data is not yet available.