Banner Portal
Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Border
Critical rhizomatic interculturality
Border languages

How to Cite

TORCHI, Gicelma da Fonseca Chacarosqui; SILVA, Denise; ANTONIO, Maiza; MARTINS, Daniel Valério. Critical rhyzomatic interculturality and border languages in Mato Grosso do Sul - Brazil. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 24, n. 48, p. 235–252, 2021. DOI: 10.20396/lil.v24i48.8667918. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8667918. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this paper is to discuss the border languages of Mato Grosso do Sul. This work arose from several concerns about the manner in which languages are related to inherent aspects of education, which should be intercultural, strengthening the basic education of children and young people who reside in border regions. We know it is the languages that mobilize, bring together and break apart, and even integrate or not the school community, in a way that the school perceives itself as an important intercultural space. Therefore, this article has the objective, primarily, to discuss what interculturality has come to be, how we perceive intercultural processes, how we understand interculturality, specifically critical rhizomatic interculturality, and how the role of this concept sustains intercultural spaces in the teaching of languages on the frontier of Brazil, specifically, on the southern border of Mato Grosso do Sul/ Brazil.

https://doi.org/10.20396/lil.v24i48.8667918
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARADO, Neritza. La atención de la pobreza em Venezuela: del gran viraje a la Quinta República 1999-2002. Caracas: Ediciones de la Fundación Escuela de Gerencia Social, 2003.

APARÍCIO, J. M. & DELGADO, M. A. La Educación Intercultural en la Formación Universitaria Europea y Latinoamericana. Segovia: ITAMUT- FIFIED, 2014. D’ÁVILA, A. M. Da coexistência à convivência com o outro: Entre o multiculturalismo e a interculturalidade.Rev. Inter. Mob. Hum.ano XX, nº 38, p. 67-81, jan./jun. 2012.

RIBEIRO, D. A política Indigenista Brasileira. Rio de Janeiro: Ministério da Agricultura, 1962.

SCHADEN, E. Aculturação Indígena. São Paulo: Editora da USP, 1969.

VALÉRIO, D. M., & KNAPP, C. Proposta de uma metodologia intercultural na construção de artigos científicos por estudantes indígenas do PPGET ¬UFGD. Cadernos CERU, 31(2), 137-148, 2020.

VALÉRIO, M. D., Gortari, A.L. & Bravo, M.P. Conceitos de Contatos Culturais e de Intervenção Social que Incidem na Sociedade Latinoamericana do Século XXI: Intra, Multi, Inter, Trans e Sobreculturalidade. Revista Pluri - Vol. 1, Nº 1, 2018.

VALÉRIO, M. Daniel. A intraculturalidade nas comunidades indigenas da Região Metropolitana de Fortaleza - Ce - Brasil: Caminho para o desenvolvimento e sobreculturalidade. Salamanca: Ediciones Vitor, 2016.

WELTER, T. & MARTINS, P. Atualidade da Obra de Egon Schaden no centenário de seu nascimento. São Paulo: Plural Revista de Ciências Sociais, v.20 n.2, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Línguas e Instrumentos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.