Banner Portal
Said Ali and a gente in the history of language and brazilian grammatization
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Said Ali
"A gente"
Indetermination/determination
Colonization
Decolonization

How to Cite

FERREIRA, Ana Cláudia Fernandes; FARIA, Michel Marques de. Said Ali and a gente in the history of language and brazilian grammatization. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 25, n. 49, p. 246–281, 2022. DOI: 10.20396/lil.v25i49.8669272. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8669272. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

From a discursive perspective of the History of Linguistics Ideas, we analyze the ways in which the pronominalization of “a gente” appears as an issue that is elaborated and reworked in different productions by Said Ali. We seek to show in what ways the subject and the language are signified/divided when the author reflects on the pronominalization of “a gente”, at the same time as we seek to observe how he deals with the problem of indetermination and the determination of the pronoun. With these analyses, we were able to weave some reflections on the specific historical conditions of the pronominal functioning of “a gente” in Brazil, articulated to the production of knowledge about this functioning, considering the relations of domination and resistance that constitute our history of colonization and decolonization.

https://doi.org/10.20396/lil.v25i49.8669272
PDF (Português (Brasil))

References

A GENTE. In: Dicionário Priberam da Língua Portuguesa. 2008-2021. Disponível em: https://dicionario.priberam.org/a%20gente. Acesso em: 01 abr. 2022.

ARRUDA, Carolina Palma de Sousa. A gramaticalização do pronome a gente: um percurso através de cartas pessoais e familiares. Campinas: Publicações IEL/Unicamp, 2021. Disponível em: https://www.iel.unicamp.br/sites/default/files/iel/publicacoes/Gramaticalizacao%20do%20Pronome%20a%20gente.pdf. Acesso em: 05 maio 2022.

AUROUX, Sylvain (1992). A Revolução Tecnológica da Gramatização. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

BECHARA, E. M. Said Ali e sua contribuição para a filologia portuguesa. Tese de concurso. Rio de Janeiro: Instituto de Educação do Estado da Guanabara, 1962.

BECHARA, Evanildo. Moderna gramática portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009, 37ed.

BENVENISTE, Émile. (1958) Da subjetividade na linguagem. In: Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes, 1995, 4ed.

CUNHA, Celso. Gramática essencial [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: Lexikon, 2014, 2 reimp.

DE CERTEAU, Michel. (1980). L’invention du quotidien. 1. Arts de faire. Nouvelle édition, établie et présentée par Luce Giard. Paris: Éditions Gallimard, 1990 (Impresso na Itália em 2019).

DIAS, Augusto Epifânio da Silva. Syntaxe historica portuguesa. Lisboa: Livraria Clássica Editora de A. M. Teixeira, 1918. Site da Biblioteca Nacional de Portugal. Disponível em: http://purl.pt/190. Acesso em: 23 abr. 2022.

FARACO, Carlos Alberto (1996). O tratamento “você” em português: uma abordagem histórica. LaborHistórico, vol. 3, n. 2, jul-dez. Rio de Janeiro: UFRJ, 2017. DOI: https://doi.org/10.24206/lh.v3i2.17150. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/lh/article/view/17150. Acesso em: 22 abr. 2022.

FEITOSA, Jacqueline; et al. Pode entrar: português do Brasil para refugiadas e refugiados. São Paulo: Curso Popular Mafalda, 2015. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2018/02/Pode_Entrar_ACNUR-2015.pdf. Acesso em: 05 mai. 2022.

FERREIRA, Ana Cláudia Fernandes. Políticas linguísticas ordinárias. Videoverbete. Canal da Eniclopédia Virtual de Análise do Discurso - EnciDIS no YouTube. 2020a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=lcZsNeEgim0. Acesso em: 22 abr. 2022.

FERREIRA, Ana Cláudia Fernandes. Ler (d)escrever e interpretar os artefatos. In: Cristiane Dias; Greciely Costa; Marcos Barbai (Orgs.). Artefatos de leitura. Campinas: Labeurb/Nudecri/Unicamp, 2020b. DOI: https://doi.org/10.20396/ISBN9786587175140. Disponível em: https://www.labeurb.unicamp.br/site/web/admimg/publicacao/arquivo/12/208.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.

FERREIRA, Ana Cláudia Fernandes. O cotidiano na História das ideias linguísticas. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas: Labeurb/Unicamp, v. 23, n. 46, p. 4-30, 2020c. DOI: https://doi.org/10.20396/lil.v23i46.8661675. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8661675. Acesso em: 22 abr. 2022.

FERREIRA, Ana Cláudia Fernandes. Saberes linguísticos cotidianos. Porto Das Letras, 6 (5), 2020d, p. 324-351. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/10399. Acesso em: 22 abr. 2022.

GALLO, Solange. O ensino da língua escrita x o ensino do discurso escrito. Dissertação de Mestrado. Campinas: IEL/Unicamp, 1989.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 2002.

GUIMARÃES, Eduardo. História da semântica: sujeito, sentido e gramática no Brasil. Campinas: Pontes, 2004.

GUIMARÃES, Eduardo; ORLANDI, Eni (Orgs.). Língua e cidadania: O português no Brasil. Campinas: Pontes, 1996.

GOMES, Alfredo. Grammatica Portugueza. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1913, 15ed Correcta e augmentada.

HAROCHE, Claudine. Fazer dizer, querer dizer. São Paulo: Hucitec, 1992.

HOLANDA, Sérgio Buarque de (1936). Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras. Edição do Kindle, 2022.

LIMA, Rocha. Gramática normativa da língua portuguesa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2014, 52ed.

LOPES, Célia Regina dos Santos (1999). A inserção de a gente no quadro pronominal do português: percurso histórico. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: UFRJ; Frankfurt am Main/Madrid: Vervuert/Iberoamericana, 2003.

MARIANI, Bethania. Colonização Linguística. Campinas: Pontes, 2004.

NEVES, Maria Helena de Moura. Gramática de usos do português. São Paulo: Editora UNESP, 2011, 2ed.

NUNES, José Joaquim (1919). Compêndio de Gramática Histórica Portuguesa. Fonética e Morfologia. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1975, 8ed.

OLIVEIRA, Sheila Elias de. Cidadania: história e política de uma palavra. Campinas: Pontes/RG, 2006.

ORLANDI, Eni. Protagonistas do/no Discurso. Série Estudos. Foco e Pressuposição. n. 4. Uberaba: FISTA, 1978.

ORLANDI, Eni. Língua imaginária e língua fluida. Colóquio das quintas-feiras. IEL/Unicamp, 1985.

ORLANDI, Eni. Terra à Vista. Discurso do confronto: velho e novo mundo. São Paulo, Cortez; Campinas: Editora da Unicamp, 1990.

ORLANDI, Eni (1999). Análise de Discurso. Princípios & Procedimentos. Campinas: Pontes, 2000, 2 ed.

ORLANDI, Eni (2002). Língua e Conhecimento Linguístico: para uma história das ideias no Brasil. São Paulo: Cortez, 2013, 2ed.

ORLANDI, Eni. O processo de descolonização e “lusofonia”. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 19, p. 20, 2007.

ORLANDI, Eni. Língua brasileira e outras histórias: discurso sobre a língua e ensino no Brasil. Campinas: Editora RG, 2009.

ORLANDI, Eni (Org.) (1993) Discurso fundador. A formação do país e a construção da identidade nacional. Campinas: Pontes, 2001.

ORLANDI, Eni (Org). História das Ideias Linguísticas: construção do saber linguístico e constituição da língua nacional. Campinas: Pontes, 2001.

ORLANDI, E. (2012) Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. Campinas; Pontes.

ORLANDI, Eni; SOUZA, Tania Clemente. Língua imaginária e língua fluida: dois métodos de trabalho com a linguagem. Em: Eni Orlandi (Org.). Política linguística na América Latina. Campinas: Pontes, 1988.

ORLANDI, Eni; GUIMARÃES, Eduardo. Formação de um Espaço de Produção Linguística: a gramática no Brasil. Em: Orlandi, Eni (Orgs.) História das Ideias Linguísticas: Construção do Saber Metalinguístico e Constituição da Língua Nacional. Cáceres: Unemat/Campinas: Pontes, 2001.

PÊCHEUX, Michel (1982) Delimitações, inversões, deslocamentos. Cadernos de Estudos Linguísticos, 19. Campinas: IEL/Unicamp, 1990.

PÊCHEUX, Michel (1983) O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2008, 5ed.

PEREIRA, Otavio Tadeu Alves. Said Ali: os sujeitos das línguas, as línguas dos sujeitos. Dissertação de Mestrado. Campinas: IEL/Unicamp, 2020. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1640846. Acesso em: 1 maio 2022.

PEREIRA, Sandra Maria de Brito. Gramática comparada de a gente: variação no português europeu. Dissertação de Mestrado. Lisboa: Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2003. Disponível no site da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, em: https://www.clul.ulisboa.pt/files/sandrabrito_pereira/Pereira_2003_tese.pdf. Acesso em: 22 abr. 2022.

PESTANA, Fernando. A gramática para concursos públicos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

RIBEIRO, Débora Simões da Silva. “A gente” como pronome pessoal: teoria, prática e proposta pedagógica. Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Letras. Curso de Especialização em Gramática e Ensino de Língua Portuguesa. 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/96179. Acesso em: 22 abr. 2022.

RIBEIRO, José Diogo. Linguagem Popular de Turquel. In: Revista Lusitana, vol. XXVIII. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1930. Disponível no site da Biblioteca Digital Camões do Instituto Camões http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes/etnologia-etnografia-tradicoes.html?limit=20&limitstart=20. Acesso em: 22 abr. 2022.

SAID ALI, Manoel. Grammatica Secundaria da Lingua Portugueza. São Paulo: Melhoramentos, 192?. Disponível em: https://www.iel.unicamp.br/node/993. Acesso em: 09 maio 2022.

SAID ALI, Manoel. Meios de expressão e alterações semânticas. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1930. Disponível em: https://archive.org/details/meiosdeexpressao00said/page/78/mode/2up?view=theater. Acesso em: 04 maio 2022.

SAID ALI, Manoel. Grammatica Historica da lingua portugueza. São Paulo: Melhoramentos, 1931. Disponível em: https://www.iel.unicamp.br/node/993. Acesso em: 05 maio 2022.

SAID ALI, Manoel. Pessoas indeterminadas. In: Boletim de Filologia, Tomo XI. Lisboa: Centro de Estudos Filológicos, 1950. Disponível no site da Biblioteca Digital Camões do Instituto Camões, em: http://cvc.instituto-camoes.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes/lingua-1.html. Acesso em: 22 abr. 2022.

SÃO PAULO/ SME. Portas Abertas: Português para imigrantes - caderno básico. São Paulo: SME /COPED, 2021. Disponível em: https://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/direitos_humanos/caderno%20basico.pdf. Acesso em: 09 maio 2022.

SILVA, Gabriel Alexandre Nascimento; et al. Tirando de letra: português brasileiro para estrangeiros. Araraquara: Letraria, 2021. Disponível em: https://www.letraria.net/wp-content/uploads/2021/06/Tirando-de-letra-portugues-brasileiro-para-estrangeiros-Letraria.pdf. Acesso em: 05 maio 2022.

WEISS, Denise Barros. Português para estrangeiros I. Curso básico. Material para as aulas. Juiz de Fora: UFJF, 2014.

WEISS, Denise Barros. Português para estrangeiros: material para as aulas. Juiz de Fora: UFJF, 2019.

ZOPPI-FONTANA, Mónica (Org.). O Português do Brasil como Língua Transnacional. Campinas: RG, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Línguas e Instrumentos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.