Banner Portal
Language policy as a policy of territorial domain
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of Linguistic Ideas
Discourse Analysis
Language Policy

How to Cite

COLAÇA, Joyce Palha; MARIANI, Bethania. Language policy as a policy of territorial domain: : the U.S. department of defense and the critical languages. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 27, n. 00, p. e024001, 2024. DOI: 10.20396/lil.v27i00.8675060. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8675060. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article, we analyze the National Security Education Program, an Education program maintained by the U.S. Department of Defense, whose objective is the learning of what they call “critical-need” languages in relation to their areas. We base our discussion on studies in the field of discourse in their encounter with the History of Linguistic Ideas, which thinks of languages in their historicity as a “symbolic body” and language policies, that is, the tensions that run through political meanings for languages in social struggles (ORLANDI, 2007). As a corpus of analysis, we focused on the texts described on the Program's website, considering both the aspects of the constitution of its history, objectives and scope, as well as the descriptive tables in which they demonstrate the areas and critical languages that are priorities for the U.S. government. In our analysis, it was possible to discuss the process of meaning production that engenders as evidence, nowadays, a certain relationship between languages and territories. In our analysis, as a way of working with the said and the unsaid constitutive of the process of signification of this program, we trace a path that passes through the historicity of dominations in relation to language learning as a war strategy, a strategy that goes beyond the military field.

https://doi.org/10.20396/lil.v27i00.8675060
PDF (Português (Brasil))

References

AUROUX, Sylvain. A revolução tecnológica da gramatização. 2ªed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009 [1992]). 144p.

BRANCO, Luiza Katia Castelo. Lusofonia e CPLP: impossibilidade de outros imaginários de línguas. In: Polifonia, Cuiabá, MT, v. 22, n. 31, p. 73-100, janeiro-junho, 2015.

CELADA, Maria Teresa. Entremeio III. IN Enciclopédia Virtual do Discurso. Niterói, Laboratório Arquivos do Sujeito, UFF, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=VQzX0bFhBdg Acesso em: 10 jul. 2021.

CELADA, Maria Teresa; FANJUL, Adrián Pablo. Língua e política. Conceitos e casos no espaço da América do Sul. São Paulo: EDUSP, 2022.

COLAÇA, Joyce Palha. As reduções e as línguas: apontamentos sobre a formação do Guarani paraguaio. In: Caderno de Letras UFF, Multilinguismo, discurso e direitos lingüísticos. Niterói, v. 32, n. 62, 2021, p. 214-236, 1º semestre de 2021.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento. Campinas: Pontes, 2002.

HAMEL, Rainer Enrique. El campo de las ciencias y la educación superior entre el monopólio del inglés y el plurilingüismo: Elementos para una política del lenguaje en América Latina. In: Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas, n. (52.2): 321-384, jul./dez. 2013.

JOBIM, José. Luís. Geopolítica da comparação e representação do outro. In: JOBIM, José Luís. Literatura comparada e literatura brasileira: circulações e representações [livro eletrônico] / José Luis Jobim. Rio de Janeiro: Makunaima; Boa Vista: Editora da Universidade Federal de Roraima, 2020, p. 64-108.

LEFFA, Vilson José. Metodologia do ensino de línguas. In BOHN, H. I.; VANDRESEN, P. Tópicos em Lingüística Aplicada: O ensino de línguas estrangeiras. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988, p. 211-236.

MARIANI, Bethania. Colonização linguística: línguas, política e religião no Brasil (séculos XVI a XVIII) e nos Estados Unidos da América (século XVIII). Campinas: Pontes, 2004.

MARIANI, Bethania. Quando as línguas eram corpos: sobre a colonização lingüística portuguesa na África e no Brasil. In: Orlandi (org.). Política Linguística no Brasil. Campinas, SP: Pontes Editores, 2007, p.83-112.

MARIANI, Bethania. Linguagem e economia. In: Anais do 53º Congreso Internacional de Americanistas, México, Universidad Iberoamericana, 2009, Ciudad de Mexico. 53º Congreso Internacional de Americanistas. Ciudad de Mexico: Editora as Impressiones, 2009. p. 01-16.

MARIANI, Bethania; MEDEIROS, Vanise. História das ideias linguísticas do e no Brasil. In WINDLE, Joel e SAVEDRA, Monica (orgs). História, política e contato linguístico. Coleção Estudos de Linguagem, volume 3. Niterói: EDUFF, 2023.

MARIANI, Bethania. Quanto vale uma língua? Custo e benefício político nas relações econômicas e linguísticas. In: Relações literárias internacionais II – Interseções e fricções entre fonias.Rio de Janeiro, EDUFF, 2008, p. 193 a 209.

MARIANI, Bethania. Conhecimento científico, línguas de ciência e formas de circulação. in: A "ciência aberta" na divulgação do conhecimento: discurso, tecnologia, ética. ABRALIN: INTERAB, online, 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=wIjBx570UU4>. Acesso em 20 nov. 2023.

NEBRIJA, Antonio de. Gramática de la lengua castellana. Madrid: SGEL, [1992]1492.

ORLANDI, Eni. As formas do silencio no movimiento dos sentidos. Campinas: Ed. Da UNICAMP, 1992.

ORLANDI, Eni. Discurso fundador: a formação do país e a construção da identidade nacional. 3ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2003 [1993].

ORLANDI, Eni. “Processo de descolonização linguística e lusofonia”, In: Línguas e instrumentos lingüísticos, n.19, São Paulo: Pontes; Campinas: UNICAMP 2007a.

ORLANDI, Eni. (Org.) Política linguística no Brasil. Campinas, SP: Pontes Editores, 2007b.

PÊCHEUX, Michel. A língua inatingível. O discurso na história da linguística. Campinas: Pontes, 2004 (1981).

PÊCHEUX, Michel. Ler o arquivo hoje. In: ORLANDI, E. (Org.). Gestos de leitura: da história no discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Línguas e Instrumentos Linguísticos

Downloads

Download data is not yet available.