Banner Portal
The Black Brazilian Theater in the formation of Graduates in Theater in Amapá
No lado direito da imagem vê-se uma mulher com cabelos trançados e blusa verde. A mulher é jovem e negra, e está olhando para o lado esquerdo da imagem, onde se vê um objeto circular esfumaçado. Uma luz vinda do canto direito ilumina o rosto da mulher.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teatro Negro
Graduation
Amapá

How to Cite

SILVA, Emerson de Paula; CARVALHO, Adélia Aparecida da Silva. The Black Brazilian Theater in the formation of Graduates in Theater in Amapá: reflections and crossroads. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 2–11, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i1.8658640. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8658640. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This text presents a reflection on the presence and importance of fostering the discussion and reflection on the Teatro Negro Brasileiro in the Degree in Theater courses from an outline on curricular changes in the Pedagogical Project of the Degree in Theater at the Universidade Federal do Amapá - UNIFAP.

https://doi.org/10.20396/pita.v10i1.8658640
PDF (Português (Brasil))

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen. 2019.

ALEXANDRE, Marcos Antônio. O Teatro Negro em Perspectiva: Dramaturgia e Cena Negra no Brasil e em Cuba. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

COLINA, Paulo. Prefácio. In: CAMARGO, Oswaldo de. O negro escrito – Apontamentos sobre a presença do negro na Literatura Brasileira. São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura – Imprensa Oficial, 1987. p.11-13.

LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o Teatro Negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 2010. 279f. Tese (Doutorado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/283930. Acesso em: 3 mar. 2020.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Perspectiva, 1995.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: o Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

SECAD, Ministério da Educação/Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006. 261 p.

TODOROV, Tzvetan. A Literatura em Perigo. Tradução de Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Emerson de Paula Silva, Adélia Aparecida da Silva Carvalho

Downloads

Download data is not yet available.