Banner Portal
Notations about circularity in the contemporary black scene and the traditional teachings of Candomblé Congo-Angola in the Coletivo AFRO(en)CENA
No lado direito da imagem vê-se uma mulher com cabelos trançados e blusa verde. A mulher é jovem e negra, e está olhando para o lado esquerdo da imagem, onde se vê um objeto circular esfumaçado. Uma luz vinda do canto direito ilumina o rosto da mulher.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Black scene
Candomblé Congo-Angola
Creative process

How to Cite

FERREIRA, Tássio. Notations about circularity in the contemporary black scene and the traditional teachings of Candomblé Congo-Angola in the Coletivo AFRO(en)CENA. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 152–164, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i1.8658715. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8658715. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

As an investigation of Teatro Negro in the diaspora, the present work reflects on the contemporary black scene considering the teaching-learning processes from Candomblé Congo-Angola. Here will be put the teaching fundamentals of Terreiro Unzó ia Kisimbi ria Maza Nzambi, which subsidized the creative process of Coletivo AFRO (en) CENA in the creation of the experiment “Crossings ... transatlantic cycles”.

https://doi.org/10.20396/pita.v10i1.8658715
PDF (Português (Brasil))

References

BALOGUN, Ola et al. Introdução à cultura africana. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARBOSA, Fernanda Júlia. Ancestralidade em Cena: candomblé e teatro na formação de uma encenadora. 2006. 239 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2016.

LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o Teatro Negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 2010. 307f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

MACHADO, Vanda. Pele da Cor da Noite. 2 ed. Salvador: EDUFBA, 2017.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1995.

MUNANGA, Kabengele. A Dimensão Estética na Arte Negro-Africana Tradicional. In: AJZENBERG, Elza (Org.). Arte conhecimento. São Paulo: PGEHA, 2004.

ITAMEÃ. Muzenza do Terreiro Unzó ia Kisimbi ria Maza Nzambi, entrevistado por Tássio Ferreira. Simões Filho, 14 abr. 2019.

NASCIMENTO, Abdias. Teatro Experimental do Negro: trajetória e reflexões. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 50, p. 209-224, jan./abr., 2004.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. 3ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afroancestral e tradição oral contribuições do legado africano para a implementação da Lei 10.639/03. Fortaleza: EdUECE, 2015.

ROSA, Allan da. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. 1. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2013.

SILVEIRA, Marialda Jovita. A educação pelo silêncio: o feitiço da linguagem no candomblé. Ilhéus: Editus, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Tássio Ferreira

Downloads

Download data is not yet available.