Banner Portal
Brazilian female black dramaturgy
No lado direito da imagem vê-se uma mulher com cabelos trançados e blusa verde. A mulher é jovem e negra, e está olhando para o lado esquerdo da imagem, onde se vê um objeto circular esfumaçado. Uma luz vinda do canto direito ilumina o rosto da mulher.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Brazilian dramaturgy
Escrevivência
Dororidade

How to Cite

QUADROS, Dênis Moura de. Brazilian female black dramaturgy: introductory notes of a blackish dramatic textuality. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 81–94, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i1.8659037. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8659037. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

When we think of a dramaturgy authored by black women we have some difficulty in listing names. When the factor published of these pieces comes into play, the difficulties are accentuated. Thus, we analyzed two published pieces by black women: Mata teu pai (2017), by Grace Passô (1980- ) and Uma boneca no lixo (2018), by Cristiane Sobral (1974- ) perceiving common traits between the dramatic textuality of the escrevivência ( EVARISTO, 2005) and Drororidade (PIEDADE, 2017).

https://doi.org/10.20396/pita.v10i1.8659037
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Laura Cardoso de. Impasses do campo teatral: dramaturgia de autoria feminina no mercado editorial brasileiro. In: GOMES, André Luís (Org.). Leio Teatro: Dramaturgia brasileira contemporânea, leitura e publicação. São Paulo: Horizonte, 2010. p. 113-128.

ARISTÓTELES. Poética. Trad. Eudoro de Souza. São Paulo: Nova Cultural, 2004.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Martins fontes, 2004.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: Momentos decisivos. 7 ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1993.

EVARISTO, Conceição. Gênero e etnia: uma escre (vivência) de dupla face. In: MOREIRA, Nadilza Martins de Barros; SCHNEIDER, Liane (Org). Mulheres no mundo: Etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Ideia, 2005. p. 201-212.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FÉRAL, Josette. Cuadernos de teatro XXI: Acerca de la teatralidad. Buenos Aires: Nueva Generación, 2003.

GOMES, André Luís. Dramaturgia brasileira contemporânea: leitura e leitores. In: GOMES, André Luís (Org). Leio Teatro: Dramaturgia brasileira contemporânea, leitura e publicação. São Paulo: Horizonte, 2010. p. 37-52.

ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: COSTA LIMA, Luís. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. 2 ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. Trad. Pedro Süsseking. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

LEHMANN, Hans-Thies. Apontamentos sobre o texto no teatro pós-dramático. Trad. Stephan Baumgärtel. In: MOSTAÇO, Edélcio et. al. (Org). Sobre performatividade. Florianópolis: Letras contemporâneas, 2009.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático, doze anos depois. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 859-878, set/dez 2013.

MALHADAS, Daisi. Tragédia grega: O mito em cena. Granja Viana: Ateliê editorial, 2003.

MALCON X. Direção de Spike Lee. Burbank: Warner Bros Pictures, 1992, VHS (202min).

PASSÔ, Grace. Por Elise. Rio de Janeiro: Cobogó, 2012.

PASSÔ, Grace. Mata teu pai. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

PIEDADE, Vilma. Dororidade. São Paulo: Nós, 2017.

SOBRAL, Cristiane. Uma boneca no lixo. Belo Horizonte: Pi Laboratório Editorial, 2018

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Dênis Moura de Quadros

Downloads

Download data is not yet available.