Banner Portal
Violence and Political Discourse in A roda do mundo by Cia dos Comuns
No lado direito da imagem vê-se uma mulher com cabelos trançados e blusa verde. A mulher é jovem e negra, e está olhando para o lado esquerdo da imagem, onde se vê um objeto circular esfumaçado. Uma luz vinda do canto direito ilumina o rosto da mulher.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Black theater
Violence
Black body

How to Cite

MELO CERQUEIRA, Gustavo. Violence and Political Discourse in A roda do mundo by Cia dos Comuns. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 164–176, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i1.8659068. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8659068. Acesso em: 1 jul. 2024.

Abstract

In this essay I analyze the relationship between discourse and violence in teatro negro based on the play A roda do mundo, by Cia dos Comuns. I argue that by reclaiming the word, Cia dos Comuns confronts one of the main aspects related to the persistent objectification and dehumanization of the black body: the denial of recogntion of the black body as a body able to have and exercise a proper perspective about itself and about the surrounding world.

https://doi.org/10.20396/pita.v10i1.8659068
PDF (Português (Brasil))

References

BIKO, Steve; STUBBS, Alred. I Write What I Like: Selected Writings/Edited with a Personal Memoir by Aelred Stubbs; Preface by Archbishop Desmond Tutu; Introduction by Malusi and Thoko Mpumlwana; with a New Foreword by Lewis R. Gordon. [s.l.]. Chicago: University of Chicago Press, 2002. 219 p.

BUCK-MORSS, Susan. Hegel and Haiti. Critical Inquiry, [s.l.], v. 26, n. 4, p. 821-865, jul. 2000. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/1344332. Acesso em: 27 out. 2012

CATANESE, Brandi Wilkins. The Problem of the Color[Blind]: Racial Transgresssion and the Politics of Black Performance. 1 ed. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2011. 214p.

DEUS, Zélia Amador de. Política e Cultura: Africanidades Paraenses. Texto publicado em documento impresso do III Fórum Nacional de Performance Negra. Salvador, 2009. p. 183–196.

FANON, Frantz. Black Skin, White Masks. New York: Grove Press; Berkeley: Publishers Group West, 2008. 206 p.

FLAUZINA, Ana Luiza Pinheiro; FREITAS, Felipe da Silva. Enunciando Dores, Assinando Resistência. In: FLAUZINA, Ana Luiza Pinheiro et al. (Org.). Discursos Negros: Legislação Penal, Política Criminal e Racismo. Brasília: Brado Negro, 2015. p. 7-11.

GORDON, Lewis. Bad Faith and Antiblack Racism. Armherst.: Humanity Books, 1999. 222 p.

GORDON, Lewis. A Phenomenology of Biko’s Black Consiousness. In: MNGXITAMA, Andile; ALEXANDER, Amanda; GIBSON, Nigel C. Biko Lives: Contesting the Legacies of Steve Biko. 1 ed. New York: Palgrave Mcmillan, 2008. p. 83-93.

HARTMAN, Saidiya V. Scenes of Subjection: Terror, Slavery, and Self-Making in Nineteenth-Century America. New York: Oxford University Press, 1997. 281 p.

HELIODORA, Bárbara. Contestação no universo do negro. O Globo. Rio de Janeiro, 30 nov. 2001. Segundo Caderno, p. 3.

LIMA, Evani Tavares. Um olhar sobre o teatro negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. 2010. 345 f. Tese (Doutorado em Artes) - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 25 fev. 2010.

MARTINS, Leda Maria. A cena em sombras. Coleção Debates, n. 267. São Paulo: Perspectiva, 1995. 217p.

MEIRELLES, Marcio; ALMEIDA; Débora; MELO, Gustavo e elenco da Cia dos Comuns. A Roda do Mundo. Cia dos Comuns. Rio de Janeiro, 2001. Texto impresso, não publicado, constante do programa do espetáculo A roda do mundo.

MOTEN, Fred. Blackness and Nothingness (Mysticism in the Flesh). South Atlantic Quarterly, [s. l.], v. 112, n. 4, p. 737–780, outono, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1215/00382876-2345261. Acesso em: 5 jul. 2019.

MORE, Mabogo P. Biko: Africana Existentialist Philosopher. In: MNGXITAMA, Andile; ALEXANDER, Amanda; GIBSON, Nigel C. Biko Lives: Contesting the Legacies of Steve Biko. 1 ed. New York: Palgrave Mcmillan, 2008. p. 45-68.

NARANJO, Julio Moracén. O Teatro Negro Caribenho: À Sombra de Si Mesmo. Revista Brasileira do Caribe, v. 5, n. 9, p. 11-151, jul./dez. 2004

SARTRE, Jean-Paul. Being and Nothingness: an Essay on Phenomenological Ontology. New York: Philosophical Library, 1956. 638p.

SOARES, Maria Andrea Santos. Pensamento e ação política no teatro negro da “Companhia dos Comuns”. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 26, p. 199-217, jul. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1414573101262016199. Acesso em: 4 ago. 2017.

TROUILLOT, Michel-Rolph. Silencing the Past: Power and the Production of History. 1. ed. Boston: Beacon Press, 1995. 195p.

WRIGHT, Michelle M. Becoming Black: Creating Identity in the African Diaspora. 1. ed. North Carolina: Duke University Press, 2004. 280p.

WYNTER, Sylvia. Beyond the Word of Man: Glissant and the New Discourse of the Antilles. World Literature Today, [s.l.], v. 63, n. 4, p. 637–648, outono, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.2307/40145557. Acesso em: 10 jul. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Gustavo Melo Cerqueira

Downloads

Download data is not yet available.