Banner Portal
Etnoperformance
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Research methodology
Ethnographic performance
Ethnoartist

How to Cite

MACEDO, André de Souza; PEREIRA, Diana Araujo. Etnoperformance: a reserch methodology for the border. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 10, n. 2, p. 62–75, 2020. DOI: 10.20396/pita.v10i2.8660177. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8660177. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is the result of the theoretical-practical process of a research carried out at the border of the territory, culture and knowledge. The proposal was the construction of a “border dramaturgy” that would put in dialogue the dreams and conflicts of the protagonists of the play El Acompañamiento and the inhabitants of the trinational border between Brazil, Paraguay and Argentina. As a methodology we propose to put into practice a relationship between performance and ethnography available in a methodological proposal able of promoting a dialogue between the actor/performer/researcher and the passers-by of the region, here called ethnoperformance. As a conclusion, ethnoperformance is defined as a productive practice, agency of bodies and subjectivities in a border context, in addition to an innovative methodology for the academic environment.

https://doi.org/10.20396/pita.v10i2.8660177
PDF (Português (Brasil))

References

AÍNSA, Fernando. Del topos al logos: propuestas de Geopoética. Madrid: Vervuert Iberoamericana, 2006.

BIANCIOTTI, Maria C; ORTECHO, Mariana. La noción de performance y su potencialidad epistemológica en el hacer científico social contemporáneo. Bogotá: Tabula Rasa, número 19, julio-diciembre, 2013, p. 119-137.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. 1ª ed. 1ª reimpressão. Buenos Aires: Ed. Adriana Hidalgo Editora, 2008.

CARNEIRO FILHO, Camilo Pereira. Processos de Transfronteirização na Bacia do Prata: A Tríplice Fronteira Brasil-Argentina-Paraguai. Porto Alegre: UFRGS/Posgea, 2013. Tese de Doutorado. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/88615. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/88615. Acesso em: 10 nov. 2019.

Catálogo: 8ª Bienal do Mercosul: ensaios de geopoética. Edição trilíngue. Coordenação Alexandre Dias Ramos, Curador Geral José Roca, Colaboração de Alexia Tala, Aracy Amaral, Cauê Alves, Fernanda Albuquerque, Pablo Helguera, Paola Santoscoy. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2011.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano – Artes de Fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

CORNAGO, Óscar. Cuerpos, política y sociedad: una cuestión de ética. In: DOMÍNGUEZ, Juan; GALÁN, Marta; RENJIFO, Fernando (Org.). Éticas del cuerpo. Madrid: Fundamentos, 2008a. p. 50-73.

GOROSTIZA, Carlos. El Acompañamiento. _In: Teatro Breve Contemporáneo Argentino I. 1ª Ed, org. MEYER, Elvira Orlando de, y ESTEVE, Patrício. Buenos Aires : Ediciones Colihue, 2007.

FORTIN, Sylvie. Contribuições possíveis da etnografia e da auto-etnografia para a pesquisa na prática artística. Porto Alegre: Revista Seer - PPGAC/UFRGS, 2009.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepçao. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

PEREIRA, Diana A. Cartografias Imaginárias: Geopoéticas e fronteiras. Revista Línguas e Letras, Volume 17, n. 38, 2016.

SANTOS, Boaventura Souza. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce-extensión universitaria. Montevideo: Universidad de la República, 2010.

SANTOS, Milton. Por uma outra Globalização: do pensamento único à consciência universal. 6ª ed., Rio de Janeiro – São Paulo: Editora Record, 2001.

SCHECHNER, Richard. “O que é performance?”, em Performance studies: an introduction, second edition. New York & London: Routledge, p. 28-51. tradução de R. L. Almeida, publicada sob licença creative commons, classe 3. abril de 2011.

TAYLOR, Diana. O Arquivo e o Repertório: Performance e memória cultural nas américas. Tradução de Eliana Lourenço de Lima Reis. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2013.

TURNER, Victor W. O Processo Ritual: estrutura e anti-estrutura. Tradução de Nancy Campi de Castro. Petrópolis: Ed. Vozes, 1974.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.

O Polvílio Azedo. Disponível em: http://www.insumos.com.br/aditivos_e_ingredientes/materias/208.pdf. Acesso em : 08. 02. 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 André de Souza Macedo, Diana Araujo Pereira

Downloads

Download data is not yet available.