Banner Portal
Mother, root of the hill
Errata (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Community theater
Dramaturgy
Theater group entre elas

How to Cite

SILVÉRIO, Vânia Pereira; ALVES, Liliane da Silva; PEREIRA, Josemeire Alves. Mother, root of the hill: a community theater creation process. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 74–87, 2021. DOI: 10.20396/pita.v11i1.8663687. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8663687. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

In this article, will be analyzed the construction process of the play Mãe, Raiz do Morro, by Grupo Teatro Entre Elas, from Casa do Beco, formed by ladies who live in the community of Morro do Papagaio (BH), in dialogue with the notes drawn by Nogueira (2008) on the field of Theater in Communities. Therefore, will be highlighted the community context and the use of personal and local stories in the dramaturgical construction.

https://doi.org/10.20396/pita.v11i1.8663687
Errata (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

References

BOAL, Augusto. Teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 10.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

BORGES, Adriana. Depoimento para pesquisa destinada à Montagem do espetáculo Mãe, Raiz do Morro. Belo Horizonte. Arquivo Digital (21:51min). Entrevista concedida a Liliane da Silva Alves, em 08/06/2015.

COUTINHO, Marina Henriques. O uso da Abordagem Dialógica do Teatro em Comunidades na experiência do grupo nós do morro, da favela do Vidigal, no Rio de Janeiro. InterAÇÕES - Cultura e Comunidade. v. 1, n. 1, 2006. p. 108-123. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/interacoes/article/view/6755. Acesso em: nov. 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

LIBÂNIO, Clarice de Assis. Arte, Cultura e Transformação nas vilas e favelas: um olhar a partir do Grupo do Beco. Dissertação de mestrado apresentada ao Programa de Pós-graduação em Sociologia da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2008. Disponível em: https://pt.slideshare.net/favelaeissoai/dissertao-grupo-do-beco. Acesso em: jul. 2017.

KERSHAW, Baz. The Politics of Performance: radical theatre as social intervention. Londres: Routledge, 1992.

NOGUEIRA, Márcia Pompeo. Teatro em Comunidades: Questões de Terminologia. Anais do V Congresso da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, 2008b. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/1417/1530 . Acesso em: jan. 2019.

NOGUEIRA, Márcia Pompeo. (Org.). Teatro na Comunidade. Interações, poéticas e possibilidades. Anais do I Seminário Teatro e Comunidade: interações, dilemas e possibilidades. Florianópolis: Ed. Da UDESC, 2009.

NOGUEIRA, Márcia Pompeo. Teatro e Comunidades: a experiência brasileira. In: CRUZ, Hugo; BEZELGA, Isabel; RODRIGUES, Paulo Simões. (Coordenação). Práticas artísticas comunitárias. Livro digital/PDF. Porto, junho de 2017. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/21519/1/Praticas%20artisticas%20Comunitarias%20E-Book.pdf. Acesso em: jul. 2019.

VENANCIO, Beatriz Pinto. Pequenos espetáculos da memória: registro cênico-dramatúrgico de uma trupe de mulheres idosas. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Vânia Pereira Silvério, Liliane da Silva Alves, Josemeire Alves Pereira

Downloads

Download data is not yet available.