Banner Portal
Land of Children
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Interdisciplinarity
Art Education
Childhood

How to Cite

MELO, Thais Antonoff de; FREITAS FILHO, José Fernando Marques de. Land of Children: an interdisciplinary theatrical montage. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 13, n. 00, p. e023010, 2023. DOI: 10.20396/pita.v13i00.8670496. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8670496. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article presents the project Borboleteando pela Arte, which was carried out at Escola Classe 413 Sul (Brasília/DF) with the objective of presenting the various languages of Art to the students of the first three years of elementary school, from the concept of interdisciplinarity. At the end of the project, a scenic-musical show was produced with all the classes participating in the project.

https://doi.org/10.20396/pita.v13i00.8670496
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARENGA, Valéria.; SILVA, Maria Cristina. Formação docente em arte: percurso e expectativas a partir da lei 13.278/16. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1009-1030, jul/set 2018.

ANTONOFF, Thais. Borboleteando pela Arte: uma experiência interdisciplinar. 2022. 99 f. Dissertação (Mestrado profissional em Arte) - Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Brasília, 2022.

BARBIERI, Stela. Interações: onde está a arte na infância. São Paulo: Blucher, 2012.

BARBOSA, Ana Amália. Interdisciplinaridade. In: BARBOSA, Ana Mae (Org). Inquietações e mudanças no ensino de Arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 117-123.

BARBOSA, Ana Mae. John Dewey e o ensino de Arte no Brasil. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan/abril 2002.

CHIAPETTA, Marina. Arte e meio ambiente: grandes vertentes. e-Cycle, 2020.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Currículo em Movimento da Educação Básica, 2018.

DUARTE JR., João Francisco. Por que arte-educação? 7. ed. Campinas: Papirus, 1994.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18. ed. Campinas: Papirus, 2012.

FERREIRA, Taís e FALKEMBACH, Maria Fonseca. Teatro e dança nos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2012.

JOHANSSON, Felícia. Descreviver: jogo e improvisação teatral em “pirlimpsiquice”, de Guimarães Rosa. In: Revista Araticum, Unimontes, v.10, n.2, p. 20-34, 2014.

LEGUIA, Joaquim; MESQUITA, Mônica. Guia para pequenos criadores de TiNis. Instituto Alana, São Paulo, 2020.

MACHADO, Marina. A criança é Performer. Educação & Realidade, volume 35, número 3, p. 115-137, maio/ago de 2010.

MACHADO, Marina. Fazer surgir antiestruturas: abordagem em espiral para pensar um currículo em arte. Revista E-currículum, volume 8, número 1, abril de 2012.

NOGUEIRA, Nilbo Ribeiro. Pedagogia dos projetos: uma jornada interdisciplinar rumo ao desenvolvimento das múltiplas inteligências. 4. ed. São Paulo: Érica, 2001.

PALAVRA CANTADA. Hoje é domingo. DVD Cantigas de Roda Produção Sandra Peres e Paulo Tatit, 2015.

SPOLIN, Viola. Jogos teatrais para a sala de aula: um manual para o professor. Tradução Ingrid Dormien Koudela. 3 ed. São Paulo: Perspectiva, 2017.

TOURINHO, Irene. Transformações no ensino da Arte: algumas questões para uma reflexão conjunta. In: BARBOSA, Ana Mae (Org). Inquietações e mudanças no ensino de Arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 28-36.

VELASCO, Cristiane. TiNis: Terra das Crianças. Instituto Alana, São Paulo, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Thais Antonoff de Melo, José Fernando Marques de Freitas Filho

Downloads

Download data is not yet available.