Banner Portal
Stigma and dispositives of control
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Dispositives of control
“distribution of the sensible”
“The Grain”
Art
Dissent

How to Cite

ALVES, Cintia; DOS PASSOS, Fábio Abreu; SILVA, Elivanda de Oliveira. Stigma and dispositives of control: the scenic presence of people with disabilities. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 13, n. 00, p. e023006, 2023. DOI: 10.20396/pita.v13i00.8673241. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8673241. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Ever since our gestation, through the “revelation tea”, one is expected to play a specific role, to perform within a predetermined “space”, whether as a man (blue) or as a woman (pink). This restrictive construction is a consequence of social regulatory ideals, imposing itself over people throughout their entire existence, subjecting and limiting what they will say, how they will behave and how they will act: in what way their bodies are going to perform. In this scenario, art presents itself as a space of resistance, as it has the power to destabilize such regulatory ideals, inaugurating “fictions” and dissents, therefore, democratizing the “distribution of the sensible”. The objective behind this article is to present different projects in the performing arts in dialogue with diverse bodies, especially, the bodies of people with disabilities, taking the collective “O Grão” as an example. This collective composes itself as a proposal of resistance against the dispositives of control that constitute us as passive subjects, who must amenably remain within the portion that was pre-determined in the “distribution of the sensible”.

https://doi.org/10.20396/pita.v13i00.8673241
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, L. D. A hipersexualização da mulher africana no filme Vênus Negra. 2021: Anais da XVII Semana de Educação da Pertença Afro-Brasileira, pp. 219-226, 2020.

BARBA, E., & SAVARESE, N. A Arte Secreta do ator: um dicionário de Antropologia Teatral. São Paulo: É Realizações, 2012.

Birds of Paradise Theatre Company. What we do. Disponível em: https://www.boptheatre.co.uk/what-we-do/. Acesso em 14 de março de 2023.

BUTLHER, Judith. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. Tradução de Veronica Daminelli e Daniel Yago Françoli. São Paulo: n-1 edições, 2020.

CAMINHA, J. A cena contaminada - documentário. Disponível em Youtube: https://youtu.be/uDWDDhwEDLs. Acesso em 14 de março de 2023.

FOUCALT, Michel. Nascimento da Biopolítica. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 4ª Ed. Tradução Roberto Machado. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.

FOUCAULT, Michel. Sujeito e Poder. In: DREYFUS, H. & RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Universitária, 1995.

GOFFMAN, E. Estigma - Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Petrópolis: Vozes, 1988.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2018.

GUERRA, Itxi. Luta contra o capacitismo: anarquismo eccapacitismo. Editora Terra sem Amos: Brasil, 2021.

LE BRETON, D. A sociologia do Corpo. Petrópolis: Vozes, 2012.

LULKIN, S., SOMACAL, A. d., & SOUSA, M. Grupo Signatores: uma jornada de três gerações de artistas. Revista Espaço - Periódico Científico do Instituto Nacional de Educação de Surdos, pp. 323-337, 2021.

MOURA, C. L. A! Heterotopia do Corpo: do Homem Elefante!ao Freak Neovitoriano. Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas: Universidade Nova de Lisboa, 2016.

PARAÍBA RÁDIO BLOG, “Pessoas com deficiência deixam a praia feia”: Imprensa nacional repercute polêmica ocorrida em JP. Disponível em: “Pessoas com deficiência deixam a praia feia”: Imprensa nacional repercute polêmica ocorrida em JP – Paraíba RádioBlog (paraibaradioblog.com). Acesso em 12 de março de 2022.

PINHEIRO, L. A. Bob Wilson: por trás do olhar de um surdo e da voz-pensamento de um autista. Campinas: Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, 2017.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: Estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

SOMÉ, Sobonfu. O espírito da intimidade: ensinamentos ancestrais africanos sobre maneiras de se relacionar. São Paulo: Odysseus, 2009.

TEIXEIRA, A. B. A estética da experiência: trajetórias do corpo deficiente na cena da dança contemporânea do Brasil e dos Estados Unidos. Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2016.

TEIXEIRA, C. Deficiência em cena: a ciência excluída e outras estéticas. Natal: Offset, 2021.

THOMSON, Rosemarie Garland. Extraordinary bodies extraordinary bodies: figuring physical disability in American culture and literature. New York: Columbia University Press, 2017.

TONEZZI, J. A cena contaminada: um teatro das disfunções. São Paulo: Perspectiva, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cintia Alves, Fábio Abreu dos Passos, Elivanda de Oliveira Silva

Downloads

Download data is not yet available.