Banner Portal
Accessible poetics in the Cerrado
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Artistic formation
Deficiency
Accessible poetics

How to Cite

SANTANA, Thiago de Lemos; LIMA, Marlini Dorneles de; DÉA, Vanessa Helena Santana Dalla. Accessible poetics in the Cerrado: encounters, creations and experiences in Performing Arts. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 13, n. 00, p. e023007, 2023. DOI: 10.20396/pita.v13i00.8673459. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8673459. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is a cartography of the trajectory of artists, students and art educators, with the objective of (re)knowing, registering and reflecting on scenic artistic movements of people with disabilities in Goiânia and in the State of Goiás, and subsequently describing the approaches to the construction of accessible poetics of two scenic spectacles understood as epistemic, aesthetic and political powers.

https://doi.org/10.20396/pita.v13i00.8673459
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRIES, André Luiz Fernandes. A Trajetória da Associação VSA Brasil e o Programa Arte Sem Barreiras 1990 - 2004. 98 f. Dissertação (Especialização em Acessibilidade Cultural) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Centro de Ciências da Saúde, Rio de Janeiro, RJ, 2014. Disponível em: https://silo.tips/download/a-trajetoria-da-associaao-vsa-brasil-e-o-programa-arte-sem-barreiras. Acesso em: 12 maio 2023.

AZEVEDO, Tálita; SANTANA, Thiago. TransBordar: um processo criativo, afetivo e empático em audiodescrição. In: ENCONTRO NACIONAL DE ACESSIBILIDADE CULTURAL; 9, 2021. Anais [...]. Rio de Janeiro: Laboratório Arte, Cultura, Acessibilidade e Saúde do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://enac9.wordpress.com/comunicacoes/. Acesso em: 12 maio 2023.

BERSELLI, Marcia; ISAACSSON, Marta. Práticas cênicas acessíveis e a interação entre artistas com e sem deficiência: um breve olhar sobre o trabalho dos encenadores Bob Wilson e Pippo Delbono. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 08, n. 02 [15], p. 45-58, jul./dez.. 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article /view /8653873/18795. Acesso em: 12 maio 2023.

FREYER, Louise. Staging the audio describer: an exploration of integrated audio description disability studies quarterly. University College London, v. 38, n. 03, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/3274 28376_Staging_the_ Audio _Describer_An_Exploration_of_Integrated_Audio_Description. Acesso em: 18 abr. 2023.

GONÇALVES, Luiz Davi Vieira. Do sopro ao afeto: corpos kõkãmou na experiência xamânica. São Paulo: Hucitec, 2021.

INSTITUTO ARTE E INCLUSÃO. Estatuto Social. Goiânia: INAI, 2016.

INSTITUTO ARTE E INCLUSÃO. Memorial do Instituto Arte e Inclusão. Goiânia: INAI, 2023.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2006.

PARTYKA, Juliana. Teatro e acessibilidade: mediações e práticas com atores e espectadores com deficiência visual. Curitiba: Appris, 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Thiago de Lemos Santana, Marlini Dorneles de Lima, Vanessa Helena Santana Dalla Déa

Downloads

Download data is not yet available.