Banner Portal
The film narratives about groups from the past and the naturalization of race and gender stereotypes in heritage education actions
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gender archeology
Heritage education
Archaeological narratives
Coloniality

How to Cite

OLIVEIRA , Marina Neiva de. The film narratives about groups from the past and the naturalization of race and gender stereotypes in heritage education actions. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 16, n. 1, 2021. DOI: 10.20396/rap.v16i1.8666157. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/229-247. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Throughout the development of modern science, archaeology has played a significant role in legitimizing and maintaining racist, patriarchal and oppressive agendas of the coloniality of power and knowledge. Through the analysis of three short films used in educational and scientific communication activities associated with archaeological research (In the rough [2005], Uhug – Na Serra da Capivara [2005] e Komum [2010]), this article seeks to discuss how our everyday practice as archaeologists and educators exercised without due reflection continues to act in favor of the politics of erasure and material-discursive forms of oppression against minority groups, with a focus on women and racialized groups.

https://doi.org/10.20396/rap.v16i1.8666157
PDF (Português (Brasil))

References

BARKER, Alex. Exhibiting Archaeology: Archaeology and Museums. In: Annual Review of Anthropology, Vol. 39, 2010.

BEAUVOIR, Simone de. O Segundo Sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009 [1949].

BEZERRA, Márcia A. O Público e o Patrimônio Arqueológico no Brasil: reflexões para a Arqueologia Pública no Brasil. In: Habitus, v. 1(2): 275-295, 2003.

BRILHANTE, Aline V.; NATIONS, Marilyn K.; CATRIB, Ana Maria F. “Taca cachaça que ela libera”: violência de gênero nas letras e festas de forró no Nordeste do Brasil. In: Cadernos de Saúde Pública, v. 34, p. 1-12, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-311X2018000305010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: dez/2020.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003 [1990].

CONKEY, Margaret W.; SPECTOR, Janet D. Archaeology and the Study of Gender. In: Advances in Archaeological Method and Theory, v. 7, p. 1-38, 1984.

DÍAZ-ANDREU, Margarita. Arqueología y Genero: una nueva síntesis. In: SÁN- CHEZ ROMERO, Margarita (Ed.). Arqueología y Género. Granada: Editorial Universidad de Granada, p. 13-51, 2005.

FRIES, Jana E.; GUTSMIEDL-SCHÜMANN, Doris; MATIAS, Jo Zalea; RAMBUSCHECK, Ulrike. Images of the Past: Gender and its Representations. Waxmann Verlag, 228 p., 2017.

GERO, Joan. Genderlithics: women’s roles in stone tool production. In: GERO, Joan M.; CONKEY, Margaret W. (Eds.). Engendering archaeology: women and prehistory. Cambridge: Blackwell, p. 163-193, 1991.

HALL, Stuart. Quando foi o pós-colonial? Pensando no limite. In: Liv Sovik (Org.). Da Diáspora. Identidades e mediações culturais, Belo Horizonte, UFMG, 2003.

HALLER, John S. Race and the Concept of Progress in Nineteenth Century American Ethnology. In: American Anthropologist, New Series, Vol. 73, No. 3, p. 710-724. 1971.

HARTEMANN, Gabby; MORAES, Irislane P. de. Contar Histórias e caminhar com ancestrais: por perspectivas afrocentradas e decoloniais na arqueologia. In: Vestígios – Revista Latino-Americana de Arqueologia Histórica, Vol. 12, N. 2, Julho-Dezembro 2018.

FLORÊNCIO, Sônia R.; CLEROT, Pedro; BEZERA, Juliana; RAMASSOTE, Rodrigo. Educação patrimonial: histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN, 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/publicacao/EduPat_EducacaoPatrimonial_m.pdf. Acesso em: dez/2020.

LEVY, Janet E. Prehistory, Identity, and Archaeological Representation in Nordic Museums. In: American Antropologist, Vol. 108, No. 1, p. 135-147, 2006.

MOSER, Stephanie. Archaeological Representation: the Consumption and Creation of the Past. In: GOSDEN, Chris; CUNLIFFE, Barry; JOYCE, Rosemary A. The Oxford Handbook of Archaeology. 2012.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en América Latina. Dispositio, Vol. 24, No. 51, pp. 137-148. 1999. Disponível em: https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/6042. Acesso em: dez/2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, CLACSO, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: dez/2020.

RIBEIRO, Loredana. Crítica feminista, arqueologia e descolonialidade: sobre resistir na ciência. In: Revista de Arqueologia, Vol. 30, N. 1, p. 210-234, 2017. Disponível em: https://revista.sabnet.org/index.php/SAB/article/view/517. Acesso em: dezembro/2020.

SEGATO, Rita Laura. Gênero e colonialidade: em busca de chaves de leitura e de um vocabulário estratégico descolonial. In: OLIVEIRA, Lennita e BARBOZA, Rose (Org.). Epistemologias feministas: ao encontro da crítica radical. E-Cadernos CES (Online), Coimbra, n. 18, p. 105-131, 2012. Disponível em: https://journals.openedition.org/eces/1533. Acesso em: nov/2020.

WICHERS, Camila A. de M.; SCHAAN, Denise; SENE, Glaucia M.; MOURA, Marlene C. Ossami; VIANA, Sibeli A. Viana. Interview with Barbara Voss Gender Issues. In: Habitus, v. 16, p.187-204, jan/jun 2018. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/6536/3613. Acesso em: dez/2020.

WICHERS, Camila A. de M. Narrativas Arqueológicas e Museológicas sob rasura: provocações feministas. In: Revista de Arqueologia, Vol. 30, n. 2, p. 35-50, 2017.

WICHERS, Camila A. de. M. Arqueologia, gênero e diferença: notas sobre um acervo de estereótipos. In: HIRANO, Luis F. K.; ACUÑA, Maurício; MACHADO, Bernardo F. (Org.). Marcadores sociais das diferenças: fluxos, trânsitos e intersecções. Imprensa Universitária, p. 234-257, 2019. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/1249/o/marcadores_sociais_das_diferencas.pdf. Acesso em: nov/2020.

WYLIE, Alison. Facts and fiction: Writing Archaeology in a different voice. In: Canadian Journal of Archaeology / Journal Canadien d’Archéologie, vol. 17, pp. 5-12, 1993. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41102525?origin=JSTOR-pdf. Acesso em: dez/2020.

TRIGGER, Bruce G. História do Pensamento Arqueológico. São Paulo, Odysseus Editora Ltda, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.