Banner Portal
Heritage education and preventive archaeology
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Archaeology
Heritage education
School
Archaeological excavation
Pitangueiras

How to Cite

ENÉAS, Paulo Eduardo de Oliveira; NORONHA, Inês de Oliveira. Heritage education and preventive archaeology: an experience with the community of Pitangueiras, Prados/MG. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 12, n. 2[21], p. 141–160, 2018. DOI: 10.20396/rap.v12i2.8652477. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8652477. Acesso em: 1 sep. 2024.

Abstract

This article will deal with Heritage Education carried out within the scope of the archaeological site rescue project SAPH Evangelista, SAPH Igrejinha, SA Ribeirao do Elvas,
SAH Conjunto de canais históricos. The actions were carried out at the Francisco Antônio Pires State School, in Barroso, and Aquino Carlos Municipal School, community of
Pitangueiras - Prados, both in the state of Minas Gerais, Brazil. The first institution was chosen because the headquarters of the company responsible for the project were located in that municipality, while the second was due to the proximity to the archaeological sites, less than 1km. The vicinality of the archaeological sites allowed a range of Heritage Education actions, such as: lectures for students, teachers and community; archaeological excavation workshop; rock art workshop; and visit to the archaeological site SAPH Igrejinha. Thus, we present the results of the actions carried out and the proximity created between students, community and cultural heritage.

https://doi.org/10.20396/rap.v12i2.8652477
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, M. C. S. Por amor e por força: rotinas na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Constituição, 1988.

BRASIL. Decreto-Lei n° 25, de 30 de novembro de 1937.

BRASIL. Decreto-Lei n° 3.551, de 04 de agosto de 2000.

BRASIL. Lei n° 3.924 de 26 de julho de 1961.

BRASIL. Lei n° 9.605, de 12 de fevereiro de 1998.

BRASIL. Portaria Interministerial n° 419, de 26 de outubro de 2011.

CAMPOS, J. B.; SANTOS, M. C. P.; PESTANA, M. B.; SANTOS, J.; MATIAS, C. P. P. Patrimônio e cidadania: A Educação Patrimonial nas escolas e a formação cidadã. Revista Memorare, Tubarão, SC, v. 3, n. 1, p. 95-113, jan./abr. 2016.

CASCO, A. C. A. J. Educação Patrimonial e Sociedade. Patrimônio: Revista Eletrônica do IPHAN. N. 03, Jan – Fev. 2006.

GAZZÓLA, L. Educação Patrimonial: Teoria e Prática. IX congresso Nacional de Educação – EDUCERE, PUC – PR, 26 a 29 de outubro de 2009.

HORTA, M. L. P. Educação Patrimonial. In: I Seminário sobre o Uso Educacional de Museus e Monumentos, 1983, Petrópolis. I Seminário Uso Educacional de Museus e Monumentos. Petrópolis: Museu Imperial/ Fundação Nacional pro--Memória/ Secretaria da Cultura/ MEC, 1983. v. 0. p. 2-10.

HORTA, M. L. P.; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia Básico de Educação Patrimonial. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial – Brasília, 2006. 67 p.

INSTITUTO BRASILEIRO DO MEIO AMBIENTE E DOS RECURSOS MINERAIS RENOVAVEIS – IBAMA. Resolução CONAMA n° 001, de 23 de janeiro de 1986

INSTITUTO DE PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Educação Patrimonial: Histórico, conceitos e processos, 2014.

INSTITUTO DE PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Portaria n° 07, de 01 de dezembro de 1988.

INSTITUTO DE PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Portaria n° 230, de 17 de dezembro de 2002.

INSTITUTO DE PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL - IPHAN. Portaria n° 28, de 31 de janeiro de 2003.

MONTEIRO OLIVEIRA, L.; LOURES OLIVEIRA, A.P.P. 2004. Educação Patrimonial, Memória e Saberes Coletivos. Revista de Arqueologia SAB, 2004:17(75-84).

SABALLA, V. A. Educação Patrimonial: “Lugares de Memória”. Revista Mouseion, v. 1, Canoas: Unilasalle, junho/2007.

SILVEIRA, F. L. A.; BEZERRA, M. IN: Antropologia e Patrimônio Cultural: Diálogos e Desafios Contemporâneos (Org. FILHO, M. F. L; BELTRÃO, J.F.; ECKERT, C.). Associação Brasileira de Antropologia. Blumenau, Nova Letra, 2007. 368p. 81-97.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.