Abstract
The present text aims to understand the possibility to study comics as objects of analyses by archaeology, which became this type of narrative as agents in the social-symbolic relations between humans and objects. In this perspective, to illustrate this possibility I brought a case study with the comic Death, written by the English author Neil Gaiman in the 1990’s decade, showing the way that gothic subculture are represented in these comics.
References
ÁVILA, C. A incrustabilidade durante em jogos digitais: escavações de uma archaeogamer. 2020. Dissertação de mestrado (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola da Indústria Criativa, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2020.
BORGES, C. D. Bela Lugosi’s not dead: o discurso e a representação de góticos no site de rede social Facebook. 2014. Dissertação de mestrado (Mestrado em Letras - Universidade Católica de Pelotas, 2014. p.11-57.
BRUNEAU, P.; BALUT, P. Y. Chapitre II: Qu’est-ce que l’archéologie. In: BRUNEAU, P.; BALUT, P. Y. Artistique et archéologie. Paris: Presses de I’Université de Paris-Sorbonne, 1997. p.35-55.
CORDEIRO, M. B. B. Semântica das cores: estudo de caso da subcultura gótica. 2017. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Design de Moda) – Universidade do Sul de Santa Catarina, 2017.
GAIMAN, N. A canção de Orpheus. São Paulo: Globo, 1993.
GAIMAN, N. Morte: edição definitiva. Barueri: Panini, 2014.
GOULART, F. O. A Morte Gótica: a Arqueologia nas Histórias em Quadrinhos. 2021. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Arqueologia) - Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2021.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte : Ed da Universidade Federal de Minas Gerais, 2006.
HAMILAKIS, Y. Archaeology and the senses: human experience, memory, and affect. Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
HAMILAKIS, Y. Arqueología y sensorialidad. Hacia una ontología de afectos y flujos. Vestígios, v.9, n.1, p.28-53, 2015.
HODKINSON, P. Goths. In: STEELE, V. (Ed.). Encyclopedia of clothing and fashion. v.2. Farmington Hills: Thomson Gale, 2005. p.150-152.
OLIVEIRA, K. F. P. A estética gótica e sua influência no vestuário. 2016. Monografia de conclusão de curso (Graduação em Design de Moda) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2016.
PELLINI, J. R. Arqueologia com Sentidos: Uma Introdução à Arqueologia Sensorial. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 9, n. 4[14], p. 1–12, 2016.
REIS, J. A. “Não pensa muito que dói”: um palimpsesto sobre teoria na Arqueologia brasileira. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.
RENFREW, C.; BAHN, P. Introducción: la naturaleza y los propósitos de la Arqueología. In: RENFREW, C.; BAHN, P. Arqueología: teorías, métodos y práctica. Madrid: Akal, 2007. p.9-15.
STEELE, V. (curadora). Gothic: dark glamour. New York: The Museum at FIT, [2009]. Catálogo virtual de exposição, 5 set. 2008-21 fev. 2009. Disponível em: http://sites.fitnyc.edu/depts/museum/Gothic/home.html. Acesso em: 09 out. 2020.
THIESEN, B. V.; POUGUET, M. Nem tempo, nem método. Nem história, nem antropologia. O que é Arqueologia?. Tessituras, Pelotas, v. 6, n. 1, p.13-22, jan./jun. 2018.
TRAMASOLI, F. B. “Haja hoje p/ tanto hontem”: apontamentos sobre Arqueologia e o contemporâneo. Revista de Arqueologia, v.30, n.1, p.186-209, 2017.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Revista Arqueologia Pública