Banner Portal
Why not everything is playing around
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Archaeology of childhood
Archaeology of the contemporary
Toys
Gender
Hasbro

How to Cite

GOULART, Fábio Ortiz. Why not everything is playing around: Mr. and Mrs. Potato Head as gendered artifacts. Revista Arqueologia Pública, Campinas, SP, v. 19, n. 00, p. e024006, 2024. DOI: 10.20396/rap.v19i00.8674861. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rap/article/view/8674861. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In this text, we aim to address the role of contemporary toys as objects that can be archaeologically analyzed, as well as materialities that act as gender technologies. To achieve this, a brief analysis of Mr. and Mrs. Potato Head toys was conducted to contemplate the gendered identities that contemporary society imposes on children. Behaviors and scenes from the Toy Story franchise movies were also taken into consideration. We examined the colors and objects that these toys carry to understand how gender identity is being represented in these artifacts. Finally, brief considerations are woven to reflect on toys and gender.

https://doi.org/10.20396/rap.v19i00.8674861
PDF (Português (Brasil))

References

Baxter, J. E. (2005). The archaeology of childhood: Children, gender, and material culture. Altamira Press.

Bruneau, P., & Balut, P. Y. (1997). Qu’est-ce que l’archéologie. In Bruneau, P. & P. Y. Balut, Artistique et archéologie (pp. 35-55). PUF.

Connell, R. (2003). Masculinidades. Universidad Nacional Autónoma de México.

Connell, R., & Pearse, R. (2015). Gênero: Uma perspectiva global. nVersos.

De Lauretis, T. (1994). A tecnologia de gênero. In Holanda, H. B. (Org.), Tendências e impasses: O feminismo como crítica cultural Rio de Janeiro (pp. 206-242). Rocco.

De Waal, E. (2017). O caminho da porcelana. Intrínseca.

Dohmann, M. (2013). A experiência material: a cultura do objeto. In Dohmann, M. (Org.) A experiência material: A cultura do objeto (pp. 31-46). Rio Books.

Goulart, F. O. (2021). A morte gótica: A arqueologia nas histórias em quadrinhos [Monografia de conclusão de curso não publicada]. Universidade Federal do Rio Grande.

Goulart, F. O. (2022). O gótico e a morte: Uma arqueologia nas histórias em quadrinhos Morte, de Neil Gaiman. Revista de Arqueologia Pública, 17, 1-11. https://doi.org/10.20396/rap.v17i2.8666740

Lillehammer, G. (2010). Archaeology of children. Complutum, 21(2), 15-45.

Pereira, C. (2023). A cor como signo: Fundamentos para uma abordagem semiótica das cores no design. Estudos em Design, 31(1), 6-20. https://doi.org/10.35522/eed.v31i1.1574

Rodríguez, S. S, & Goulart, F. O. (2021). O falo nos espaços públicos de Rio Grande, RS: Falocentrismo e a masculinidade hegemônica. Revista de Arqueologia, 34(1), 45-70. https://doi.org/10.24885/sab.v34i1.729

Silva, A. F. (2018). Infância, gênero e brinquedos: reflexões sobre a construção da domesticidade feminina através das coisas contemporâneas de brincar. Revista de Arqueologia, 31(2), 176-196.

Stallybrass, P. (2008). O casaco de Marx: Roupas, memória e dor. Autêntica.

Thiesen, B. V., & Pouguet, M. (2018). Nem tempo, nem método: Nem história, nem antropologia: O que é arqueologia? Tessituras: Revista de Antropologia e Arqueologia, 6(1), 13-22.

Tramasoli, F. B. (2017). “Haja hoje p/ tanto hontem”: Apontamentos sobre Arqueologia e o contemporâneo. Revista de Arqueologia, 30(1), 186-209.

TSNMP. The Strong National Museum of Play. (2022). Mr. Potato Head play set. New York. Disponível em: https://onlinecollection.museumofplay.org/ArgusNet/Portal/Public.aspx?_gl=1*179hnmz*_ga*MTk1NDY2MDQ2MC4xNzA3OTc0OTU4*_ga_NNDS4KF8SX*MTcxMjcxNjQ2Ni4yLjEuMTcxMjcxNjQ2Ni42MC4wLjA.&lang=en-US. Acesso em: 27 ago. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Revista Arqueologia Pública

Downloads

Download data is not yet available.