Banner Portal
Reimagining life, reimagining form
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Non-specificity
Aesthetics of imminence
Ben Lerner

How to Cite

AZEVEDO, Luciene. Reimagining life, reimagining form. Remate de Males, Campinas, SP, v. 39, n. 2, p. 726–740, 2019. DOI: 10.20396/remate.v39i2.8655722. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8655722. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

In an attempt to circumvent the apocalyptic diagnoses that predict the end of the literary, this essay aims at investing in another trend, considering the nonspecific (GARRAMUÑO, 2014) present in contemporary works less as a dissolution of the form than as a rearrangement of the strategies of narrative composition that ensures the vitality of the novel in the 21st century. Thus, the essay starts from the notion of “aesthetics of imminence” presented by Canclini (2012) to discuss the novel “Leaving the Atocha Station”, by Ben Lerner, a novel that offers the reader the process of its own composition, of the work in the framework as a “laboratory of intellectual experimentation”. The analysis of the work wants to advance in the understanding of present-day romanesque forms, especially those that are inscribed via formal hybridity, putting themselves at the frontier of the essay and of what I understand as the aesthetic of the annotation.

https://doi.org/10.20396/remate.v39i2.8655722
PDF (Português (Brasil))

References

AIRA, Cesar. Sobre El arte contemporâneo. Buenos Aires: Random House, 2016.

BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

CANCLINI, Néstor García. A sociedade sem relato. Antropologia e Estética da Iminência. Trad. Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: Edusp, 2012.

COETZEE, J. M. Diário de um ano ruim. Trad. José Rubens Siqueira. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

CUENCA, João Paulo. Bienal de Berlim funde arte com produto e confunde público e crítica. Folha de São Paulo, Ilustrada, 14 jun. 2016. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2016/09/1813019-bienal-de-berlim-funde-arte-com-produto-e-divide-publico-e-critica.shtml. Acesso em: 9 jun. 2019.

HANNA, Christophe. Nos dispositifs poétiques. Questions Théoriques.[S.l.: s.n.,] 2010. (Collection Forbidden Beach)

HETI, Sheila. I Hadn’t Even Seen the Alhambra. London Review of Books, v. 34, n. 16, 30 ago. 2012. Disponível em: https://www.lrb.co.uk/v34/n16/sheila-heti/i-hadnt-even-seen-the-alhambra. Acesso em: 9 ago. 2017.

KNAUSGAARD, Karl Ove. Minha luta. A morte do pai. Vol. 1. São Paulo: Cia. das Letras, 2013.

LADDAGA, Reinaldo. Estética da emergência: a formação de outra cultura das artes. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

LADDAGA, Reinaldo. Estética de laboratório. Trad. Magda Lopes. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

LERNER, Ben. Estação Atocha. Rio de Janeiro: Rádio Londres, 2015.

LEVRERO, Mario. La novela luminosa. Barcelona: Debolsillo, 2009.

LUDMER, Josefina. Literatura pós-autônoma. Sopro. Panfleto Político-cultural, Desterro, jan. 2010[2003]. Disponível em: http://www.culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf. Acesso em: 9 ago. 2017.

MAMMI, Lorenzo. O que resta: arte e crítica de arte. 1. ed. São Paulo. Cia. das Letras, 2012.

MEGÉVAND, Martin. Coralidade. Urdimento. Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 1, n. 20, 2013, pp. 37-39. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/4021>. Acesso em: 9 ago. 2017.

NANCY, Jean-Luc. A arte hoje. Revista Otra Parte, n. 28, Oto.-inv., 2013, pp. 65-72.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento – política e filosofia. Trad. Ângela Leite Lopes. São Paulo: Ed. 34, 1996.

SMITH, Karl. Time is a flat circle: Ben Lerner interviewed The Quietus, 8 fev. 2015. Disponível em: https://thequietus.com/articles/17190-ben-lerner-interview-1004-leaving-atocha-station-poetry-time-knausgaard. Acesso em: 9 jun. 2019.

SUSSEKIND, Flora. Objetos verbais não identificados. O Globo, Prosa e Verso, 2013. Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/prosa/post/objetos-verbais-nao-identificados-um-ensaio-de-flora-sussekind-510390.html. Acesso em: 9 jun. 2019.

VILA-MATAS, E. Kassel não convida à lógica. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Licença Creative Commons
O periódico Remate de Males utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.