Banner Portal
The third hand is another hypothesis
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Modern and contemporary portuguese poetry
Manuel Gusmão
Carlos de Oliveira

How to Cite

PEREIRA, Patrícia Resende. The third hand is another hypothesis: Manuel Gusmão continues Carlos de Oliveira’s poetic work in A terceira mão (2008). Remate de Males, Campinas, SP, v. 40, n. 1, p. 236–257, 2020. DOI: 10.20396/remate.v40i1.8657210. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8657210. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to investigate how Manuel Gusmão assumes himself as a continuator of the poetic work of Carlos de Oliveira, in A terceira mão (2008). Besides being a poet, Manuel Gusmão also acts as a literary critic, having dedicated himself for years to the study of Carlos de Oliveira’s poetry. In this sense, it can be seen that, by expanding the universe of the author, Manuel Gusmão finds as his starting point the idea of ​​the hand, as a kind of hypothesis. Discussing verses of the poem “A terceira mão de Carlos de Oliveira”, this text will investigate how another author’s poetic universe can be expanded, especially when considering the effort employed by Manuel Gusmão in his procedure to continue the central aspects of Finisterra: paisagem e povoamento (1978), last narrative published by Carlos de Oliveira.

https://doi.org/10.20396/remate.v40i1.8657210
PDF (Português (Brasil))

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.

BORGES, Jorge Luis. Borges oral & sete noites. Trad. Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Trad. Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.

EIRAS, Pedro. Retrato de Manuel Gusmão enquanto poeta na polis. Revista do CESP, Belo Horizonte, v .25, n. 2, 2015, pp. 25-39.

LIMA, Marleide Anchieta de. Uma câmera no corpo da linguagem: a poética cinematográfica de Manuel Gusmão. 2015. 265 f. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) – Faculdade de Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2015.

GUSMÃO, Manuel. Da literatura enquanto construção histórica. In: GUSMÃO, Manuel; BUESCU, Helena; DUARTE, João Ferreira (Orgs.). Floresta encantada: novos caminhos da literatura comparada. Lisboa: Dom Quixote, 2001.

GUSMÃO, Manuel. Finisterra. O trabalho do fim: reCitar a origem. Coimbra: Ângelus Novus, 2009.

GUSMÃO, Manuel. Tatuagem & palimpsesto: da poesia em alguns poetas e poemas. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010.

GUSMÃO, Manuel. Uma razão dialógica: ensaios sobre literatura, a sua experiência do humano e a sua teoria. Lisboa: Editorial “Avante! ”, 2011.

GUSMÃO, Manuel. Contra todas as evidências: poemas reunidos I. Lisboa: Editorial “Avante! ”, 2013a.

GUSMÃO, Manuel. Contra todas as evidências: poemas reunidos III. Lisboa: Editorial “Avante! ”, 2013b.

GUSMÃO, Manuel. Contra todas as evidências: poemas reunidos II. Lisboa: Editorial “Avante! ”, 2014.

MAGALHÃES, Isabel Allegro de. Música e migrações do fogo. Gubaidulina, Mahler e Bach – Notas para um comentário. In: BUESCU, Helena Carvalhão; BASÍLIO, Kelly Benoudis (Orgs.). Poesia e arte. A arte da poesia. Homenagem a Manuel Gusmão. Lisboa: Editorial Caminho, 2008, pp. 125-142.

MARTELO, Rosa Maria. Carlos de Oliveira e a referência em poesia. Campo das Letras: Porto, 1998.

MARTELO, Rosa Maria. Manuel Gusmão – brevíssimo retrato em forma de alfabeto. Revista do CESP, Belo Horizonte, v. 35, n. 53, 2015a, pp. 11-24.

MARTELO, Rosa Maria. Livros, filmes, metalepses. In: ROWLAND, Clara; BÉRTOLO, José (Orgs.). A escrita do cinema: ensaios. Lisboa: Documenta, 2015b.

OLIVEIRA, Carlos de. O aprendiz de feiticeiro. Lisboa: Livraria Sá da Costa Editora, 1995.

OLIVEIRA, Carlos de. Trabalho poético. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003a.

OLIVEIRA, Carlos de. Finisterra: paisagem e povoamento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003b.

Licença Creative Commons
O periódico Remate de Males utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

Downloads

Download data is not yet available.