Abstract
In face of Pier Paolo Pasolini’s small essay, Cinema of prose, cinema of poetry, published in 1964, this article proposes a reading of certain political positions of the Italian poet about what he takes as a “cultural situation”; first, as an operation with the forms of expression, then, as an expansion of his critical thinking from deliberate modes of imagination.
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo, Brasiliense, 1985.
DERRIDA, Jacques. Che cos’è la poesia?. Revista Inimigo Rumor, n. 10. Trad. Tatiana Rios e Marcos Siscar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2001, pp. 113-116.
GODARD, Jean-Luc. Jean-Luc Godard por Jean-Luc Godard. Trad. Gustavo Londoño. Barcelona: Barral Editores, 1971.
GODARD, Jean-Luc. Introdução a uma verdadeira história do cinema. Trad. Antonio de Padua Danesi. São Paulo, Martins Fontes, 1989.
HOCQUARD, Emmanuel. A forma-poesia vai, pode, deve desaparecer?. Revista modo de usar & co., n. 2. Trad. Marília Garcia. Rio de Janeiro: Singular Editora/Berinjela, 2009, pp. 159-161.
LEMINSKI, Paulo. Anseios crípticos. Vol. 2. Curitiba: Criar Edições, 2001.
PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo herege. Trad. Miguel Serres Pereira. Lisboa: Assírio e Alvim, 1982.
PASOLINI, Pier Paolo. Diálogos com Pasolini – Escritos (1957-1984). Trad. Nordana Benetazzo. São Paulo, Nova Stella Editorial/Instituto Cultural Italo-brasileiro, 1986.
SGANZERLA, Rogério. Edifício Rogério – textos críticos de Rogério Sganzerla. Vols. 1 e 2. Org. Manoel Ricardo de Lima e Sérgio Medeiros. Florianópolis: EdUFSC, 2010.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Creative Commons Licence