Banner Portal
About God, solitude and the path
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Literature
Mail
Writing of self
Little singing funerals

How to Cite

NATHANAILIDIS, Andressa. About God, solitude and the path: the creative-emotional process of "Pequenos Funerais Cantantes", in the correspondence between José Antônio de Almeida Prado and Hilda Hilst. Remate de Males, Campinas, SP, v. 43, n. 1, p. 213–232, 2023. DOI: 10.20396/remate.v43i1.8670678. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8670678. Acesso em: 20 may. 2024.

Abstract

The article presents a study about the correspondence exchanged between the composer José Antônio de Almeida Prado (1943-2010) and the writer Hilda Hilst (1930-2004). Six correspondences are addressed on the elaboration and reception of Pequenos Funerais Cantantes to the poet Carlos Maria de Araújo, cantata conceived from the homonymous poem by Hilst, in honor of the poet Carlos Maria de Araújo. The research was based on documental survey, and bibliographic review. Its objective is to promote the documentary rescue necessary for the historical-mnemonic record regarding the aforementioned artists and their productions; also presenting a critical reading about this material. To make the research feasible, we opted for an initial theoretical-methodological approach about self-writing and correspondence. Among the authors are: Michel Foucault (1992); Silviano Santiago (2006) and Elizabeth Duque-Estrada (2009).

https://doi.org/10.20396/remate.v43i1.8670678
PDF (Português (Brasil))

References

ALIGHIERI, Dante. A divina comédia. Trad., pref. e notas prévias de Hernâni Donato; ilustrações de Gustavo Doré. São Paulo: Abril Cultural, 1981.

ALMEIDA PRADO, José Antônio de. Rev. Bras. Psicanálise, São Paulo, v. 41, n. 2, jun. 2000, pp. 15-26. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0486-641X2007000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 11 jan. 2021.

BEM, Jeanne. O estatuto literário da carta. [Le Statut littéraire de Génesis]. Trad. Cláudio Hiro. Révue Internationale de Critique Genétique, Paris, n. 13, 1999, pp. 113-115.

CARTER, Michelle. Abiding Loneliness: An Existential Perspective. Illinois: Park Ridge Center, 2000. Disponível em: <https://www.philosophicalsociety.com/archives/park%20ridge%20center%20essay.htm>. Acesso em: 5 jul. 2023.

CESAR, Constança Marcondes. Dora Ferreira da Silva: caminhos em direção ao Sagrado. Revista Portuguesa de Filosofia, v. 67, n. 2, 2011, pp. 289-303. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/41803901>. Acesso em: 10 ago. 2022.

CHARTIER, Roger (Org.). História da vida privada, 3: da Renascença ao Século da Luzes. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Cia. das Letras, 1991, pp. 211-219.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia. Porto Alegre: UFRGS, 2003.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 11. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2003.

EXPOSIÇÃO CARLOS Maria de Araújo (1921-1962). Disponível em: <https://cedae.iel.unicamp.br/Exposicoes/Expo_JSena/araujo.html>. Acesso em: 10 ago. 2022.

FOLGUEIRA, Laura; DESTRI, Luisa. Eu e não a outra: a vida intensa de Hilda Hilst. Tordesilhas: São Paulo, 2018.

FLORENCIO, Sergio. Os mexicanos. São Paulo: Contexto, 2014.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: O que é um autor? Lisboa: Passagens, 1992, pp. 129-160.

GAY, Peter. O coração desvelado: a experiência burguesa da rainha Vitória a Freud. Trad. Sérgio Bath. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

GOMES, Ângela de Castro. Em família: a correspondência de Oliveira Lima e Gilberto Freyre. Campinas: Mercado de Letras, 2005.

PRADO, José Antônio de Almeida. [Cartas para Hilda de Almeida Prado Hilst.] Acervo Hilda Hilst. Centro de Documentação Alexandre Eulálio, do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (Cedae/IEL/Unicamp).

KAUFMANN, Vincent. L’Équivoque épistolaire. Paris: Minuit, 1990.

KLINGER, Diana Irene. A escrita de si: o retorno do autor. In: Escrita de si, escrita do outro: o retorno do autor e a virada etnográfica.

Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007, pp. 10-52.

LEJEUNE, Philippe. A quem pertence uma carta? In: NORONHA, Jovita M. G. (Org.). O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Trad. Jovita M. G. Noronha e Maria I. C. Guedes. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014, pp. 251-254.

MANSUR, Luci Helena Baraldo. Solidão-solitude: passagens femininas do estado civil ao território da alma. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2006. Disponível em: <https://repositorio.usp.br/single.php?_id=001543761>. Acesso em: 10 ago. 2022.

MORAES, Marcos Antonio de (Org.). Correspondência Mário de Andrade e Manuel Bandeira. São Paulo: Edusp, 2001.

MORAES, Marcos Antonio de. Epistolografia e crítica genética. Cienc. Cult., São Paulo, v. 59, n. 1, jan./mar. 2007. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252007000100015>. Acesso em: 13 jan. 2021.

MOREIRA, Adriana Lopes Cunha. A poética nos 16 Poesilúdios para piano de Almeida Prado: análise musical. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Unicamp, Campinas, 2002. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/284871>. Acesso em: 10 jan. 2021.

PEIXOTO, Valéria (Org.). Almeida Prado: catálogo de obras. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música, 2016. Disponível em: . Acesso em: 3 ago. 2022.

SANTIAGO, Silviano. Suas cartas, nossas cartas. In: Ora (direis) puxar conversa! Ensaios Literários. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

SCARDUELLI, Fabio. A produção para violão de Almeida Prado. Disponível em: <http://www.embap.pr.gov.br/arquivos/File/simposio/violao2008/palestras/1-fabio_scarduelli.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2021.

TAFFARELO, Tadeu Moraes et al. A invenção sonora d’os Pequenos funerais cantantes ao poeta Carlos Maria de Araújo de Hilda Hilst por Almeida Prado. Opus, Revista Eletrônica da Anppom, v. 22, n. 2, 2016. Disponível em: <https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/379/385>. Acesso em: 10 jan. 2021.

TAFFARELO, Tadeu Moraes et al. Análise musical de “Corpo de Fogo”, primeira parte dos Pequenos funerais cantantes (1969) de Almeida Prado. In: Congresso da Anppom, XXV, 2016, Vitória-ES. Anais… Vitória, 2016. Disponível em: <https://anppom.org.br/congressos/anais/anteriores/>. Acesso em: 5 jul. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Creative Commons Licence

Downloads

Download data is not yet available.