Banner Portal
Civility and national issues in the debate on Revolución de Mayo monument (Buenos Aires, Argentina)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Civic pedagogy
Monuments
Urban space
National identity.

How to Cite

ALVES, Ana Carolina Oliveira. Civility and national issues in the debate on Revolución de Mayo monument (Buenos Aires, Argentina). Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 27, n. 1, p. 73–98, 2019. DOI: 10.20396/resgate.v27i1.8654906. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8654906. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Since it became Argentina’s capital, the city of Buenos Aires has turned into the target of a series of actions that have transformed its urban space towards national expression. Plaza de Mayo was involved in this process of linking between nationalist narratives and symbolic strategies by the end of nineteenth century and the beginning of the twentieth, when independence centenary was in the horizon. In turn-of-the-century first decade, there was a contest for a Revolución de Mayo monument to be placed in the square, so it could substitute the previous one. From this contest, several propositions emerged. They have clearly shown different conceptions on the nation and its main “heroes” or leading figures and a very specific interpretation of Argentinian History, which goal was to consolidate in collective memory the events related to the Revolución. We will focus here on the analyses made on Revista Técnica about the projects in order to handle the disputes around the city and the comprehension of monuments as civic pedagogy. 

https://doi.org/10.20396/resgate.v27i1.8654906
PDF (Português (Brasil))

References

ANDREWS, George Reid. Afro-Latin America: 1800-2000. New York: Oxford University Press, 2004.

ARQUITECTURA, Suplemento de la Revista Técnica. Consultado em formato digital a partir da Universidad de Buenos Aires. Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Centro de Documentación - Biblioteca “Prof. Arq. Manuel Ignacio Net”. Buenos Aires, Argentina.

ARQUITECTURA, Suplemento de la Revista Técnica, n. 44, abr./mayo 1907.

ARQUITECTURA, Suplemento de la Revista Técnica, n. 48, abr./mayo 1908.

ARQUITECTURA, Suplemento de la Revista Técnica, n. 49, jun./jul. 1908.

ARQUITECTURA, Suplemento de la Revista Técnica, n. 50, jun./jul. 1908.

CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Estação Liberdade/UNESP, 2006.

CIRVINI, Silvia. Las revistas técnicas y de arquitectura (1880-1945). Periodismo especializado y modernización en Argentina. Argos. Caracas: USB, v. 28, n. 54, 2011, p. 13-60.

COLQUHOUN, Alan. Modernidade e tradição clássica: ensaios sobre arquitetura. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

CONCURSO para el Monumento de la Independencia Argentina. Buenos Aires: Kraft, 1908.

DEVOTO, Fernando. Imigração européia e identidade nacional nas imagens das elites argentinas (1850 - 1914). In: FAUSTO, Bóris (Org). Fazer a América – a imigração em massa para a América Latina. São Paulo: Edusp, 2000. p. 33-61.

GORELIK, Adrián. La grilla y el parque: espacio público y cultura urbana em Buenos Aires, 1887-1930. Buenos Aires: UNQ, 1998.

KNAUSS, Paulo. O descobrimento do Brasil em escultura: imagens de civismo. Revista Projeto História, São Paulo, v. 20, p. 175-192, jan. 2000.

LUCCHINI, Alberto Plinio. Historia de la ingeniería Argentina. Buenos Aires: Centro Argentino, 1981.

MALOSETTI COSTA, Laura. Arte e historia en los festejos del centenario de la Revolución de Mayo en Buenos Aires. Historia Mexicana, Cidade do México, v. LX, n.1, p. 439-471, jul. 2010.

MÉNDEZ, Patricia; VIÑUALES, Rodrigo Gutiérrez. Buenos Aires en el centenario: edificación de la nación y la nación edificada. Apuntes, Bogotá, v. 19, n. 2, p. 216-227, 2006.

MONDADA, Lorenza. Decrire la ville: la construction des savoirs urbains dans l’interaction et dans le text. Paris: Anthropos, 2000.

PICCIONI, Raul. El Arte Público en la transformación de la ciudad del centenario Buenos Aires 1890-1910. 2001. 121 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidad de San André, Victoria, 2001.

PILIA DE ASSUNCAO, Nora; RAVINA, Aurora (Ed.). Mayo de 1810. Entre la Historia y la Ficción Discursivas. Buenos Aires: Biblos, 1999.

RICOEUR, Paul. O processo metafórico como cognição, imaginação e sentimento. In: SACKS, Sheldon. Da metáfora. São Paulo: Editora da PUC-SP/Pontes, 1992. p.145-160.

RIEGL, Aloïs. Le culte moderne des monuments: son essence et sa genèse. Paris: Éditions du Seuil, 1984.

SEIXAS, Jacy Alves de. Halbwachs e a memória-reconstrução do passado: memória coletiva e história. História (Unesp), São Paulo, v. 20, p. 93-108, 2001.

TARTARINI, Jorge. Revista Arquitetura. In: LIERNUR, Jorge; ALIATA, Fernando (Comp.). Diccionario de la Arquitectura em Argentina, Tomo 5, O-R, Clarín, 2004, p. 174-175.

UHLE, Ana Rita. Operários da memória: artistas escultores do início do século XX e o concurso do monumento Glória Imortal aos Fundadores de São Paulo. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 139-163, 2015.

O periódico Resgate utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.