Banner Portal
Education and slavery

Versions

PDF (Português (Brasil))

Keywords

Slavery
Reading
Maroon education

How to Cite

VIANA, Iamara da Silva; GOMES, Flávio dos Santos. Education and slavery: books found in a maroon house in Província do Espírito Santo of the 19th century. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 28, n. 00, p. e020023, 2020. DOI: 10.20396/resgate.v28i0.8659369. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8659369. Acesso em: 29 jun. 2024.

Abstract

In this essay we present a document revealing the location of books and manuscripts in a Maroon house. Initial questions are raised regarding expectations of education, possession of books between slaves and freedmen. Education and reading experiences could be close not only to captives who worked in the big house, but also slave quarters and maroons. Even among the maroons, there were no social isolations that excluded access to slave quarters, trade exchanges and the circulation of Atlantic news. In view of the issues of teaching African history, slavery and post-emancipation, as well as the recognition of territories, ancestral cultures and the implementation of public policies, we evaluated the possibilities for reflection on the past of slavery and the present of maroon education.

https://doi.org/10.20396/resgate.v28i0.8659369
PDF (Português (Brasil))

References

ALBERTI, Verena. Algumas estratégias para o ensino de história e cultura afro-brasileira. In: PEREIRA, Amilcar Araujo; MONTEIRO, Ana Maria (Orgs.). Ensino de História e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2013. p. 20-34.

ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de. Museus indígenas e quilombolas: os novos significados do conceito de processo de patrimonialização, Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 37, p. 39-57, 2018.

ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de. Quilombos: sematologia face a novas identidades. In: COSTA, Ivan Rodrigues; SANTOS, Werlly de Jesus. Frechal – Terra de preto: quilombo reconhecido como reserva extrativista. São Luís: SMDDH; CCN, 1996. p. 11-19.

ANDRADE, Patrícia Gomes Rufino. A educação no quilombo e os saberes do quilombo na escola. Curitiba: Appris Editora, 2018.

ANDRADE, Patrícia Gomes Rufino. Discutindo inclusão nas perspectivas da educação das relações étnico-raciais (ERER) afro-brasileiras. In: SILVA, Circe Mary Silva da et al. (Orgs.) Metodologia da pesquisa em educação do campo. Vitória: EDUFES, 2009. p. 13-89.

ANDRADE, Patrícia Gomes Rufino. Práticas culturais afro-brasileiras: construindo referências em educação quilombola. In: MERLER, Alberto et al. (Orgs.) Diálogos interculturais em terras capixabas. Vitória: EDUFES, 2012. p. 362.

ARIZZA, Marília; MACHADO, Maria Helena; GOMES, Flávio dos Santos. Quilombos. In: BURNARD, Trevor (Org.). Oxford Bibliographies Atlantic History. Oxford: Oxford, 2019.

ARQUIVO PÚBLICO DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Fundo Secretaria de Polícia da Província (SPP), coleção 166, doc. 07, 13 out. 1853.

ASSUNÇÃO, Matthias Rohrig. A guerra dos bem-te-vis. A Balaiada na memória oral. São Luís: SIOGE, 1988.

BANDEIRA, Maria de Lourdes. Território negro em espaço branco. Estudo antropológico de Vila Bela. São Paulo: Brasiliense, 1988.

BARBOSA, Marialva. Escravizados e o mundo da comunicação. Oralidade, leitura e escrita no século XIX. Rio de Janeiro: Mauad Editora, 2016.

BARRA, Sérgio; MELLO, Juçara. Ensino de História, patrimônio cultural e memória social: desafios e possibilidades de uma comunidade escolar em Madureira/RJ. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 17, n. 4, p. 132-162, out./dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v17n4.999. Acesso em: 4 jan. 2020.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

DOMINGUES, Petrônio; GOMES, Flávio dos Santos. História dos quilombos e memórias dos quilombolas no Brasil: revisitando um diálogo ausente na lei 10.639/03. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as), v. 5, n. 11, p. 5-28, jul./out. 2013. Disponível em: file:///C:/Users/iasvi/Downloads/187-1-362-1-10-20170223%20(1).pdf. Acesso em: 2 dez. 2019.

EXALTAÇÃO, Edmeire; GOMES, Flávio dos Santos. Remanescente de quilombo (verbete). In: MOTTA, Márcia (Org.). Dicionário da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005. p. 398-401.

FERRER, Ada. Slavery, freedom, and the work of speculation. Small Axe, v. 23, n. 58, p. 220-228, mar. 2019. Disponível em: https://read.dukeupress.edu/small-axe/article-abstract/23/1%20(58)/220/137668/Slavery-Freedom-and-the-Work-of-Speculation?redirectedFrom=fulltext. Acesso em: 25 nov. 2019.

FONSECA, Marcus Vinicius; BARROS, Surya A. P. de (Orgs.). A história da educação dos negros no Brasil. Niterói: EDUFF, 2016.

GIKANDI, Simon. Rethinking the archive of enslavement. Early American Literature, v. 50, n. 1, p. 81-102, 2015. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/572086/pdf. Acesso em: 14 abr. 2018.

GOMES, Flávio dos Santos. A hidra e os pântanos: mocambos, quilombos e comunidades de fugitivos no Brasil (Séculos XVII-XIX). São Paulo: Edunesp, 2005b.

GOMES, Flávio dos Santos. Paisagens, cenários e memórias: roceiros e camponeses na escravidão e na pós-emancipação no Brasil. In: CAMPOS, Adriana Pereira; SILVA, Gilvan Ventura da (Orgs.). A escravidão atlântica. Do domínio sobre a África aos movimentos abolicionistas. Vitória: GM, 2011. p. 73-90.

GOMES, Flávio dos Santos. Quilombola (verbete). In: MOTTA, Márcia M. (Org.). Dicionário da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005a. p. 382-384.

GOMES, Flávio dos Santos. Quilombos e remanescentes de quilombos. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flavio dos Santos (Orgs.). Dicionário da escravidão e liberdade. 50 textos críticos. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. p. 367-376.

GOMES, Flávio dos Santos. Terra de preto (verbete). In: MOTTA, Márcia M. (Org.). Dicionário da terra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005b. p. 467-468.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro brasileiro indaga e desafia as políticas educacionais. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as), v. 11, p. 141-162, 2009. Disponível em: https://abpnrevista.org.br/index.php/site/article/download/688/616. Acesso em: 12 jan. 2019.

GOMES, Nilma Lino; SANTANA, Patricia Maria de Souza.; GOMES, Ana Maria Rabelo. Desafios metodológicos da pesquisa com crianças do quilombo Mato do Tição - MG. In:

GUIMARÃES, Aissa A.; OLIVEIRA, Osvaldo Martins. Jongos e caxambus: culturas afro-brasileiras no Espírito Santo. Vitória: PROEX/UFES, 2018.

HARTMAN, Saidiya. Lose your mother: A journey along the Atlantic Slave Route. Nova Iorque: Farrar, Strausand and Giroux, 2008.

LIMA, Ivana Stolze. A língua brasileira e os sentidos de nacionalidade e mestiçagem no Império do Brasil. Topoi, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 334-356, jul./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/topoi/v4n7/2237-101X-topoi-4-07-00334.pdf. Acesso em: 27 out. 2019.

LIMA, Ivana Stolze. Diz que é forro: práticas de comunicação escrava em anúncios de jornal. In: ORNELAS DE AVELLAR, Juanito; ALVAREZ, Laura López (Orgs.). Dinâmicas afro-latinas. Língua(s) e História(s). Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. p. 31-42.

LIMA, Ivana Stolze. Escravos bem falantes e nacionalização lingüística no Brasil uma perspectiva histórica. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 25, n. 50, p. 352-369, jul./dez 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-21862012000200005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 set. 2019.

MAC CORD, Marcelo; ARAUJO, Carlos Eduardo Moreira de (Orgs.). Rascunhos cativos. Educação, escolas e ensino no Brasil escravista. Rio de Janeiro: 7Letras, 2017.

MACHADO, Maria Helena; GOMES, Flávio dos Santos. Eles ficaram “embatucados”, seus escravizados sabiam ler: abolicionistas, senhores e cativos leitores no alvorecer da liberdade. In: MAC CORD, Marcelo; ARAUJO, Carlos Eduardo Moreira de; GOMES, Flávio dos Santos (Orgs.). Rascunhos cativos. Educação, escolas e ensino no Brasil escravista. Rio de Janeiro: 7Letras, 2017. p. 253-283.

MARIN, Rosa Acevedo; ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno; MARTINS, Cyntia Carvalho. Cimarrones, Marrons, Quilombolas, Boni, Raizales, Garifunas e Palenqueiros nas Américas. Manaus: Edições UEA; PNCSA, 2019.

MARTINS, Sandra; GOMES, Flávio dos Santos. Dos horizontes e das políticas da memória: sobre a história e o ensino de história da escravidão e da pós-emancipação no Brasil. In: CAMPOS, Adriana Pereira; SILVA, Gilvan Ventura da Silva; MOTTA, Kátia Sausen da (Orgs.). O espelho negro de uma nação. A África e sua importância na formação do Brasil. Vitória: EDUFES, 2019. p. 191-220.

MATTOS, Ilmar Rohloff de. Mas não somente assim! Leitores, autores, aulas como texto e o ensino-aprendizagem de História. Tempo, Rio de Janeiro, v. 11, n. 21, p. 5-16, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tem/v11n21/v11n21a02.pdf. Acesso em: 9 abr. 2010.

MATTOS, Wilson Roberto; GOMES, Flávio dos Santos. Em torno de Áfricas no Brasil: bibliografias, políticas públicas e formas de ensino de História. In: FEITOSA, Lourdes Conde; FUNARI, Pedro Paulo; ZANLOCHI, Terezinha Santarosa (Orgs.). As veias negras do Brasil: conexões brasileiras com a África. Bauru: Editora da Universidade do Sagrado Coração, 2012. p. 45-78.

MELLO, Juçara; VIANA, Iamara. Educação patrimonial e ensino de História: diálogos. Revista Encontros. v. 11, n. 20, p. 49-62, jun. 2013. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/encontros/article/view/327. Acesso em: 18 mar. 2019.

MIRANDA, Shirley Aparecida; GOMES; Nilma Lino (Orgs.). Diálogos entre sujeitos, práticas e conhecimentos. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018. p. 131-152.

MONTEIRO, Ana Maria; PEREIRA, Amilcar Araujo. Ensino de História e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2013.

MORAES, Wallace; IORUBA, Togo (Gérson Theodoro); GOMES, Flávio dos Santos. Dos quilombos ao quilombismo: por uma história da luta antirracista no Brasil (notas para um debate). Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as), v. 8, n. 18, p. 215-238, fev. 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/40845970/Dos_quilombos_ao_quilombismo_por_uma_hist%C3%B3ria_comparada_da_luta_antirracista_no_Brasil_notas_para_um_debate_. Acesso em: 13 mar. 2018.

MOREIRA, Vânia Maria Losada. Entre índios e escravizados armados: alianças interétnicas e formação de quilombos na província do Espírito Santo, 1808-1850. Luso-Brazilian Review, Wisconsin, v. 51, n. 1, p. 36-67, jun. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/265876391_Entre_indios_e_escravos_armados_Aliancas_interetnicas_e_formacao_de_quilombos_na_provincia_do_Espirito_Santo_1808-1850. Acesso em: 2 ago. 2015.

MOTTA, Márcia M.; GOMES, Flávio dos Santos. Terras e territórios da liberdade: notas de pesquisas sobre posseiros, camponeses negros e remanescentes de quilombos. In: CAMPOS, Adriana Pereira; SILVA, Gilvan Ventura da (Orgs.). Da África ao Brasil: itinerários históricos da cultura negra. Vitória: Universidade, 2007. p. 159-205.

MOURA, Glória. Os quilombos contemporâneos e a educação. Humanidades – Consciência Negra. Brasília: Editora UNB, 1999.

OLIVEIRA, Kiusam Regina de. O mundo no black power de Tayó: entre a pedagogia da ancestralidade, a literatura do encantamento e o empoderamento negro. In: OLIVEIRA, Alexsandra Flávia Bezerra de et al. (Orgs.). Artefatos da cultura negra-educação afropensada: repensar o currículo e construir alternativas de combate ao racismo. Curitiba: CRV, 2016. p. 83-90

OLIVEIRA, Osvaldo Martins. Projeto político de um território negro: memória, cultura e identidade quilombola em Retiro, Santa Leopoldina - ES. Vitória: Milfontes, 2019.

OLIVEIRA, Osvaldo Martins; AMORIN, Cleyde Rodrigues (Orgs.). Africanidades e seus zeladores: identidades, religiosidades e patrimônio cultural. Vitória: UFES - Proex, 2017.

OLIVEIRA, Regina Célia Rosário de; GOMES, Flávio dos Santos. Do quilombo ao quilombola. Ciência Hoje das Crianças, v. 240, p. 2-6, nov. 2012.

OLIVEIRA, Rosy; GOMES, Flávio dos Santos (Orgs.). Das formações negras camponesas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.

PIRES, Antônio Liberac Cardoso Simões; ROJAS, Axel; GOMES, Flávio dos Santos (Orgs.). Territórios de gente negra. Processos, transformações e adaptações. Ensaios sobre Colômbia e Brasil. Belo Horizonte: Selo Negro, 2016

RIBEIRO NETO, Alexandre; VIANA, Iamara da Silva; GOMES, Flávio dos Santos. Escritos insubordinados entre escravizados e libertos no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v. 33, n. 96, p. 155-178, ago. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40142019000200155&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 30 ago. 2019.

SANTOS, Lucimar Felisberto dos; GOMES, Flávio dos Santos. Personagens e paisagens da escravidão no Brasil. In: SANTOS, Patrícia Teixeira (Org.). Os africanos. Dentro e fora da África. Curitiba: Positivo, 2016. p. 15-48.

SCOTT, James C. A dominação e a arte da resistência. Discursos ocultos. Lisboa: Letra Livre, 2013.

SILVA, Adriana Maria Paulo da. Aprender com perfeição e sem coação. Uma escola para meninos pretos e pardos na Corte. Brasília: Plano, 2000.

SILVA, Ana Carolina Lourenço; GOMES, Flávio dos Santos. A lei 10.639 e a patrimonialização da cultura: quilombos, Serra da Barriga e Palmares – primeiros percursos. In: CHEVITARESE, André; GOMES, Flávio dos Santos (Orgs.). Dos artefatos e das margens: ensaios da história social e cultura material no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 7Letras, 2018. p. 146-157.

SILVA, Douglas Verrancia; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Cidadania, relações étnico raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de ciências. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 705-718, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022010000300004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 set. 2012.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. A educação no Limoeiro: uma comunidade de trabalhadores rurais negros. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 9, p. 121-131, 1986.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Crianças negras entre a assimilação e a negritude. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 9, n. 2, p. 161-188, 2015. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1137. Acesso em: 16 jan. 2016.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves; GOMES, Nilma Lino (Orgs.). Experiências étnico-culturais para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SILVA, Sandro J. Cartografia social das comunidades quilombolas e do carvão no sapê do norte. Vitória: UFES, 2013.

SMALLWOOD, Stephanie E. The politics of the archive and history’s accountability to the enslaved. History of the Present, Duke, v. 6, n. 2, p. 117-132, out. 2016. Disponível em: https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA545479581&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=21599785&p=AONE&sw=w. Acesso em: 12 dez. 2016.

SOARES, Geraldo Antônio. Quando os escravizados fugiam: província do Espírito Santo, últimas décadas da escravidão. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. XXIX, n. 1, p. 53-72, dez. 2003. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/iberoamericana/article/view/24119. Acesso em: 23 mar. 2019.

TROUILLOT, Michel-Rolph. Silenciando o passado: poder e a produção da história. Curitiba: Huya, 2016.

WISSENBACH, Maria Cristina Cortez. Cartas, procurações, escapulários e patuás: os múltiplos significados da escrita entre escravos e forros na sociedade oitocentista brasileira. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, v. 4, p. 103-122, jul./dez. 2002. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4541181/mod_resource/content/0/wissembach.pdf. Acesso em: 7 fev. 2020.

XAVIER, Giovana. Já raiou a liberdade: caminhos para o trabalho com a história da pós-abolição na educação básica. In: MONTEIRO, Ana Maria; PEREIRA, Amilcar Araujo. Ensino de História e culturas afro-brasileiras e indígenas. Rio de Janeiro: Pallas, 2013. p. 85-100.

YABETA, Daniela; GOMES, Flávio dos Santos. Memória, cidadania e direitos de comunidades remanescentes (Em torno de um documento da história dos quilombolas da Marambaia). Afro-Ásia, n. 47, p. 79-117, 2013a. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0002-05912013000100003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 26 jul. 2020.

YABETA, Daniela; GOMES, Flávio dos Santos. Na escola quilombola. Ciência Hoje das Crianças, Rio de Janeiro, v. 251, n. 47, p. 7-9, nov. 2013b. Disponível em: http://chc.org.br/edicoes/. Acesso em: 18 set. 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura

Downloads

Download data is not yet available.