Banner Portal
Teaching of probability and statistics by exploratory data analysis and resolution of problems
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Education statistics
Probability and statistics teaching
Teacher education.

How to Cite

SOUZA, Fabiano dos Santos. Teaching of probability and statistics by exploratory data analysis and resolution of problems. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019002, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8652708. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652708. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present article is based on studies, researches and reflections of a research group of Teaching and Learning in Mathematics and Statistics, which were converted into a methodological proposal for the teaching of probability and statistics implemented in a workshop given on the III Mathematics Day of the Laboratory of Mathematical Education (LABEM) of the Fluminense Federal University. In the study, 24 subjects participated in the degree course in Mathematics, aiming to evaluate the proposal in relation to the teaching and learning process of the basic contents of statistics and probability. Theoretical and methodological questions about the teaching of probability and statistics were discussed, reflected and worked during the workshop, which was organized from the perspective of Batanero (2001) and through problem solving Walle (2009). The main objectives of this workshop were: (i) to identify Statistics as a powerful tool for data analysis, which can be used to balance techniques and concepts; (ii) to provide participants with a space for reflection on the construction of a collective work that interconnects academic and practical knowledge. The results of this work showed that the teaching of probability and statistics when it is performed through the methodology of problem solving and exploratory data analysis, becomes more meaningful, making the knowledge acquired in this process are connected with the daily life of the students. Students and with their respective prior knowledge, providing the construction of statistical literacy.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8652708
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. Curitiba: Editora da UFPR, 2007.

BATANERO, Carmen. Didáctica de la estadística. Universidade de Granada: Espanha. Disponível em: <http://www.ugrs.es/~batanero>. Acesso em: 20 mar. 2011.

BATANERO, Carmen. Estadística y probabilidad en la enseñanza no universitária: oportunidades y desafíos actuales. São Paulo: Uniban,: 2011. (III SIEMAT).

BATANERO, Carmen; ESTEPA, Antonio; GODINO, Juan D. Análisis exploratorio de datos: sus posibilidades en la enseñanza secundaria. Suma, n. 9, p. 25-31, 1991. Disponível em: http://www.ugr.es/~batanero. Acesso em: 05 jun. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Lei n.º 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, c 2048, p. 27833-27841, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB), Departamento de Políticas de Ensino Médio. Orientações Curriculares do Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Parâmetros Currículares Nacionais (5a a 8a séries): matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC/Semtec, 1999.

CAMPOS, Celso Ribeiro; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzzetti; JACOBINI, Otávio Roberto. Educação estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Introdução ao conceito de probabilidade por uma visão frequentista: estudo epistemológico e didático. Programa de Pós Graduação da PUC-SP (SP), 1994.

COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; SOUZA, Fabiano dos Santos, Potencialidades do Uso do Geogebra e do R na Construção e Interpretação de Gráficos Estatísticos. In: SILVA, Mauren Porciúncula Moreira da (Org.). Educação estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. Suzi Samá; Curitiba: CRV, 2015.

COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; SOUZA, Fabiano dos Santos, Aprendizagem Da Estatística e o Uso De Ambientes Computacionais: Uma Análise Didática De Programas Para Construção De Gráficos Estatísticos. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7., Motivideo, Uruguay, 2013. Actas del… Montivideo: [s.n.], 2013. v.1, p.6240 - 6247.

DALGAARD, Peter. Introductory satatistics with R. New York: Springer-Velarg, 2002.

FOX, John. The R Commander: A Basic-Statistics Graphical User Interface to R. Journal of Statistical Software, v.14, n.9, p.1-42, 2004.

FOX, John. Getting started with R Commander. 2006. Disponível em: http://socserv.mcmaster.ca/jfox/Misc/Rcmdr/Getting-Started-with-the-Rcmdr.pdf. Acesso em: 10 abr. 2012.

FOX, John. Package Rcmdr. 2011. Disponível em: <http://cran.r-project.org/web/packages/Rcmdr/Rcmdr.pdf>. Acesso em: 10 abr. 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GAFIELD, Joan. The challenge of developin statistical reasoning. Journal of Statistis Education, v. 10, n. 3, 2002. Disponível em: . Acesso em: 10 jan. 2012.

GAL, Iddo. Adults' statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v.70, n.1, p. 1-25, 2002.

LOPES, Celi Espasandin; CARVALHO, Carolina. Literacia estatística na educação básica, leituras e escritas na educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, p. 77-92, 2005.

LOPES, Celi Espasandin; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; ALMOULOUD, Saddo Ag. Estudos e reflexões em educação estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

MAGALHÃES, Marcos Nascimento. Desafios do Ensino de Estatística na Licenciatura em Matemática. In: SILVA, Mauren Porciúncula Moreira da (Org.). Educação estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. Suzi Samá; Curitiba: CRV, 2015.

PETERNELLI, Luiz Alexandre; MELLO, Márcio Pupin. Conhecendo o R: uma visão estatística. Viçosa, MG: Ed. UFV, 2011. Disponível em: http://www.R-project.org. Acesso em: 10 jun. 2012.

SÁ, Daiane Lemos de. SILVA; Mauren Porciúncula Moreira da; SAMÁ, Suzi. Análise do Letramento Estatístico de Estudantes Concluintes do Ensino Médio. In: SILVA, Mauren Porciúncula Moreira da (Org.). Educação estatística: ações e estratégias pedagógicas no ensino básico e superior. Suzi Samá; Curitiba: CRV, 2015.

SANTOS, Wagner Dias; SANTOS JUNIOR, Jorge dos; VELASQUE, Luciane de Souza. O Desenvolvimento do Letramento Estatístico pelos Livros Didáticos e a Base Nacional Comum Curricular. REnCiMa, v. 9, n. 2, p. 210-229, 2018. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/issue/view/58/showToc. Acesso em: 10 maio. 2018.

SOUZA, Fabiano dos Santos. A Importância das Atividades para o Ensino de Estatística na Educação Básica com o Uso do Software R e seu Pacote de Dados Rcmdr no III SIPEMAT. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, MS, v.6, n. 11, p. 85-92, jan/jun. 2013.

WALLE, John A. Van De. Matemática no ensino fundamental. Artmed Editora S.A., São Paulo, 2009.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.