Banner Portal
The institutional bases of the university extension policy
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Supplementary Files

Termo de Originalidade (Português (Brasil))

Keywords

University extension
Institutional bases
Public university

How to Cite

RIBEIRO, Raimunda Maria da Cunha. The institutional bases of the university extension policy: understanding the proposals of federal universities in institutional development plans . Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019021, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8652870. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8652870. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The policy of university extension is to promote communication between the university and the community, whose purpose is the dissemination of knowledge. Based on this assumption, the objective of this study was to analyze the extension policy of federal public universities, based on the guidelines stated in the Institutional Development Plans. The methodology adopted was the qualitative approach, although data appear in percentages, but since the analysis does not result in a statistical deepening proper, we say that it is a predominantly qualitative research. The data collection technique was based on the principles of documentary analysis, adopting as object the Plans of Institutional Development of 27 federal universities, based in the capitals. The concluding summary points to the following understanding: the extension policy in the Brazilian public university, as it is stated in the documents, refers to the fulfillment of the social and educational function, of academic formation, with the implementation of theoretical and practical actions for the promotion of knowledge and culture, access to knowledge and human solidarity, in a participatory, dialogic and value-based partnership.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8652870
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDRÉ, Marli E. A. Técnicas qualitativas e quantitativas de pesquisa: oposição ou convergência. Cadernos CEPU, n. 3, Série II, p. 161-165, 1991.

ANTÔNIO DE PAULA, João. A extensão universitária: história, conceito e propostas. Interfaces Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 05-23, jul./nov. 2013.

BARDIN, Lurence. Análise de conteúdo. Lisboa: 70-LDA, 2010.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Decreto n. 19.831, de 11 de abril de 1931. Dispõe que o ensino superior no Brasil obedecerá, de preferência, ao systema universitário, podendo ainda ser ministrado em institutos isolados, e que a organização technica e administrativa das universidades é instituída no presente Decreto, regendo-se os institutos isolados pelos respectivos regulamentos, observados os dispositivos do seguinte Estatuto das Universidades Brasileiras. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19851-11-abril-1931-505837-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 15 mar. 2018.

BRASIL. Decreto n. 6.495, de 30 de junho de 2008. Institui o Programa de Extensão Universitária – PROEXT. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/decreto/d6495.htm. Acesso em: 23 mar. 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 mar. 2018.

BRASIL. Lei 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/109783/lei-5540-68. Acesso em: 23 mar. 2018.

CARBONARI, Maria Eliza Ehrhardt; PEREIRA, Adriana Camargo. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, Itatiba, v. 10, n. 10, p. 23-28, 2007.

CASADO, Frank Leonardo; SILUK, Julio Cezar Meirese; ZAMPIERI, Nilza Luiza Venturine. Universidade empreendedora e desenvolvimento regional sustentável: proposta de um modelo. Rev. Adm. UFSM, Santa Maria, v. 5, Edição Especial, p. 633-650, dez. 2012.

CUNHA, Luiz Antônio. A universidade temporã: o ensino superior da Colônia à Era Vargas. São Paulo: Unesp, 2007.

DUARTE, Roberto Gonzalez; LIMA JÚNIOR, Antônio Ferreira de; BATISTA, Raquel Viana Lessa. O processo de internacionalização das instituições de ensino superior: o caso das Pontifícias Universidades Católicas de Minas Gerais e do Paraná. E&G Economia e Gestão, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 1-178, 2007.

JEZINE, Edineide. As práticas curriculares e a extensão universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais. Belo Horizonte: [s.n.], 2004. p. 1-6. Disponível em: https://www.ufmg.br/congrext/Direitos/area_de_direitos_humanos.html. Acesso em: 23 mar. 2018.

LEITE, Márcia da Silva Pereira. Políticas sociais e cidadania. PHYSIS. Revista de Saúde Coletiva, v. 1, n. 1, p. 117-131, 1991.

MAZZILLI, Sueli. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em tempos de redemocratização do Estado. RBPAE, v. 27, n. 2, p. 205-221, maio/ago. 2011.

MORGADO, José Carlos. Processo de Bolonha e ensino superior num mundo globalizado. Edu. Soc., Campinas, v. 30, n. 106, p. 37-62, jan./abr. 2009.

NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel (Org.). Extensão universitária: diretrizes conceituais e políticas. Documentos básicos do Fórum Nacional de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras 1987–2000. Belo Horizonte: PROEX/UFMG, 2000. Disponível em: http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Política-Nacional-de-Extensão-Universitária-e-book.pdf. Acesso em: 14 mar. 2018.

NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. Fórum de Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras: um ator social em construção. Interfaces Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 35-47, jul./nov. 2013.

OLIVEIRA, Carlos Eduardo C. de; ROCHA, Saulo José dos Santos. Estado, políticas públicas e extensão universitária. Revista de Desenvolvimento Econômico, ano 13, n. 22, p. 121-129, 2010.

PERNALETE, Mariela Torres; ORTEGA, Mirian Trápaga. Responsabilidad social de la universidad: retos y perspectivas. Buenos Aires: Paidós, 2010.

POLÍTICA NACIONAL DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA. Fórum de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. Manaus: 2012. Disponível em: http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Política-Nacional-de-Extensão-Universitária-e-book.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

SANTOS, Boaventura Sousa. A universidade no século XXI. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, Boaventura Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2010.

SAVIANI, Dermeval. Ensino público e algumas falas sobre universidade. São Paulo: Cortez, 1985.

VALLAEYS, François. O que significa responsabilidade social universitária? Estudos, v. 24, n. 36, p. 35-56, jun. 2006.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.