Banner Portal
Potentialities of technical visits in university teaching
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

University teaching
Teaching in Librarianship
Teaching of information representation
Teaching methods and tools
Technical visits.

How to Cite

SANTA ANNA, Jorge. Potentialities of technical visits in university teaching: applications in disciplines of information representation. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 5, p. e019005, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v5i0.8653104. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8653104. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

The educational practice carried out in higher education institutions represents a praiseworthy activity, above all because it provides vocational training. Although it is a very important task, challenges are constantly permeating university teaching, which requires constant reform of teaching methods adopted in classrooms. Therefore, this text deals with the contributions of the technical visits and the reflexes promoted by them when applied in technical-operational disciplines, in the Superior Course of Librarianship. It also presents theoretical foundations on university teaching, some characteristics of the technical visits and reflections regarding the higher education of Librarianship – focusing on the disciplines of Documentary Representation. This is a descriptive study of a qualitative nature, being conducted through a participatory research carried out in two disciplines of Library Science: Descriptive Representation I and II, whose technique used in data collection was direct observation. In order to strengthen the collected evidence, the study also establishes dialogues with the literature, through bibliographic research. It was verified that the technical visits function as pedagogical instruments that provoke the motivation and engagement of the participants with the learning, as well as promote the identification and visibility of the cataloging practices in bibliographic collections. In summary, the visits greatly contribute to the teaching of technical subjects, such as the cataloging of documents, providing a fusion between theory and practice; between the classroom and the labor market.

https://doi.org/10.20396/riesup.v5i0.8653104
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Francys Silva; LEAL, Rafaela Esteves Godinho. Wiki: docência universitária: papéis e desafios. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 2, n. 1, p. 97-107, jan./jun. 2012. Disponível em: <https://seer.ufmg.br/index.php/rdes/article/viewFile/971/738>. Acesso em: 19 fev. 2018.

ARAÚJO, Glausirée Dettman de; QUARESMA, Adilene Gonçalves. Visitas guiadas e visitas técnicas: tecnologia de aprendizagem no contexto educacional. Competência, Porto Alegre, RS, v. 7, n. 2, p. 29-51, jul./dez. 2014. Disponível em: . Acesso em: 19 fev. 2018.

ASSUMPÇÃO, Fabrício Silva; SANTOS, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa. Representação no domínio bibliográfico: um olhar sobre os Formatos MARC 21. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 20, n. 1, p. 54-74, jan./mar. 2015. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2054/1582>. Acesso em: 19 fev. 2018.

BADARÓ, Camila da Silva Marques et al. Realização de visita técnica na formação de acadêmicos de enfermagem: estudo descritivo. Braz. J. Nurs., v. 15, n. 1, p. 42-51, 2016. Disponível em: . Acesso em: 16 fev. 20128.

BAPTISTA, Dulce Maria. A catalogação como atividade profissional especializada e objeto de ensino universitário. Informação & Informação, Londrina, v. 11, n. 1, jan./jun. 2006. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1700/1451>. Acesso em: 19 fev. 2018.

BARBOSA, Alice Príncipe. Novos rumos da catalogação. Rio de Janeiro: BNG/Brasilart, 1978.

CARABETTA JÚNIOR, Valter. Rever, Pensar e (Re)significar: a Importância da Reflexão sobre a Prática na Profissão Docente. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 4, p. 580-586, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbem/v34n4/v34n4a14.pdf>. Acesso em: 16 fev. 2018.

CASTRO, Fabiano Ferreira de; SALES, Aline Rodrigues de Souza; SIMIONATO, Ana Carolina. Recomendações teóricas e práticas para o ensino da catalogação no Brasil. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 21, n. 46, p. 19-32, mai./ago. 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n46p19/31599>. Acesso em: 19 fev. 2018.

CÓDIGO DE CATALOGAÇÃO ANGLO AMERICANO (AACR2). 2. ed. São Paulo: FEBAB, 2004.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

GARCIA, Rosineide Pereira Mubarack; SILVA, Neilton da Silva. Docência universitária integradora: saberes e práticas compartilhadas na licenciatura em Biologia da UFRB. Revista Saberes Universitários, v. 2, n.1, 2018. Disponível em: <http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/saberes/article/view/8225&num=1&dcr=0&strip=1&vwsrc=0>. Acesso em: 16 fev. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GONÇALVES, Cristiane Maria Barcelos; SIQUEIRA, Lizarda de Moraes Cardoso. Docência no ensino superior: identidade, prática e profissão docente. Escola Dominicana, Uberaba, 2018. Disponível em: <http://www.cnsd.com.br/artigos/828-docencia-no-ensino-superior-identidade-pratica-e-profissao-docente>. Acesso em: 16 fev. 2018.

JUNGES, Kelen dos Santos; BEHRENS, Marilda Aparecida. Prática docente no Ensino Superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 285-317, jan./abr. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/2175-795X.2014v33n1p285/31220>. Acesso em: 19 fev. 2018.

LIMA, Anselmo Pereira de. Visitas técnicas e autoconfrontações: a descoberta da atividade do professor na atividade do aluno. Veredas on-line, Juiz de Fora, v. 1, n. 1, p. 5-21, 2008. Disponível em: <http://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2009/12/artigo11.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2018.

LIMA, Paulo Gomes. Transversalidade e docência universitária: por uma recorrência dialética do ensinar-aprender. Educação, Santa Maria, v. 33. n. 3, set./dez. 2008. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/about/contact>. Acesso em: 16 fev. 2018.

MACHADO, Elisa Campos; HELDE, Rosangela Rocha Von; COUTO, Sabrina Dias do. Ensino da catalogação: da teoria à prática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 3, n. 2, p.100-106, jul./dez. 2007. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/43/52>. Acesso em: 16 fev. 2018.

MARTINS, Antonio Carlos Pereira. Ensino superior no Brasil: das descobertas aos dias atuais. Acta Cirúrgica Brasileira, São Paulo, v. 17, n. 3, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-86502002000900001>. Acesso em: 16 fev. 2018.

MASETTO, Marcos. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, Antônio. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia pela curiosidade da formação universitária. Ed. Cortez: Mackenzie, 2003. p. 1-17.

MEY, Eliane Serrão Alves. Introdução à catalogação. Brasília: Briquet de Lemos, 1995.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: HUCITEC, 2007.

MONFREDINE, Ivanise. As possibilidades de formação de sujeitos na universidade. In: MONFREDINI, Ivanise (Org.). A Universidade como espaço de formação de sujeitos. Santos: Editora Universitária Leopoldianum, 2016. p. 7-20.

PEREIRA, Ana Maria. Inquietações sobre o ensino de catalogação. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE CATALOGADORES, 9. Rio de Janeiro, 2013, Anais Eletrônicos, Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 2013. Disponível em: <http://www.abinia.org/catalogadores/60-206-1-PB.pdf>. Acesso em: 19 fev. 2018.

PERGAMUM. Informações gerais. 2018. Disponível em: <http://www.pergamum.pucpr.br/redepergamum/pergamum_index.php>. Acesso em: 20 fev. 2018.

RIBEIRO, Fernanda. Organização e uso da informação: conhecer bem para bem representar. RIS, Recife, v.1, n.1, p. 7-16, jul./dez. 2012. Disponível em: <https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/66267/2/fernandaribeiroorganizacao000191125.pdf>. Acesso em: 16 fev. 2018.

SEVERINO, Joaquim Antônio. Da docência no ensino superior: condições e exigências. Comunicações, Piracicaba, v. 20, n. 1, p. 43-52, jan./jun. 2013. Disponível em: <http://sites.uepg.br/prograd/wp-content/themes/PROGRAD/assetsDes/artigos/Artigo%20Severino.pdf>. Acesso em: 19 fev. 2018.

SOUZA, Carolina Balbé de Oliveira de; LOBATO, José Fernando Piva. A relação teoria e prática no ensino superior. 2012. Disponível em: <https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/63034/Ensino2012_Resumo_25947.pdf?sequence=1>. Acesso em: 19 fev. 2018.

SOUZA, Cidiléia Firmino de et al. O papel da visita técnica na educação profissional: estudo de caso no Campus Araguatins do Instituto Federal do Tocantins. In: CONGRESSO NORTE NORDESTE DE PESQUISA, 7., Palmas, Anais Eletrônicos, Instituto Federal de Tocantins, Paumas, 2012. Disponível em: <http://propi.ifto.edu.br/ocs/index.php/connepi/vii/paper/view/3806/2732>. Acesso em: 19 fev. 2018.

VEIGA, Ilma Passos. Docência universitária na educação superior. 2017. Disponível em: <https://www.unochapeco.edu.br/static/data/portal/downloads/2130.pdf>. Acesso em: 16 fev. 2018.

Revista Internacional de Educação Superior utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.