Banner Portal
Notes on intercultural competencies in higher education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Intercultural skills
Student performance
Interculturality
Skills

How to Cite

CLEMENTE, Fabiane Aparecida Santos; MOROSINI, Marilia Costa. Notes on intercultural competencies in higher education: what do the students whith the highest grades think. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021001, 2019. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8654622. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8654622. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

Discussing intercultural competences in Brazilian higher education presupposes a look at the cultural aspects and the process of developing competences, as well as interlacing with discussions about other topics. The predominance of "archaic monocultural formats" that reproduce various forms of racism or even an environment based on a functional interculturality in this context instigates us to nurture reflections on its evolution. In addition, skills are a fundamental theme in the educational environment, since preparing students for the global world is already more than a reality. This research sought to analyze the perception of the students regarding the concept of intercultural competences and competences (CI) and their practices in a Brazilian public university. The way forward was a field research, qualitative, case study, using questionnaire and Discursive Textual Analysis (DAT). The main results brought theoretical confirmation of the predominance in Brazil of the concept of competences as input and the concept of intercultural competences (polysemic) as a branch of it. There emerged from the discourses, essential elements (context, social actors and practices) for the development of intercultural competences in higher education, as well as four categories that could influence the improvement of this process: Concept of competences and concept of intercultural competences; practices for the promotion of IC in university and university environment. Dealing with intercultural competences in Brazilian higher education. 

https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8654622
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

AMERICAN COUNCIL ON INTERCULTURAL EDUCATION. Educating for the global community: a framework for community colleges. Des Plaines: ACIE, 1996.

CANDAU, Vera Maria. Pluralismo cultural, cotidiano escolar e formação de professores. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Magistério: construção cotidiana. Rio de Janeiro: Vozes, 1997. p. 237-250.

CANDAU, Vera Maria. Interculturalidade e Educação Escolar. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 47-60.

CANDAU, Vera Maria. (Org.). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Petrópolis: Vozes, 2002.

CANDAU, Vera Maria. Somos todos iguais? escola, discriminação e educação em direitos humanos. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

CANDAU, Vera Maria. De um lugar para viver a um lugar para construir. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED: NOVO GOVERNO. NOVAS POLÍTICAS?, 26., 2003, Poços de Caldas. Anais... Poços de Caldas: ANPED, 2003a.

CANDAU, Vera Maria; KOFF, Adélia Maria Nehme Simão e. Conversas com... sobre a didática e a perspectiva multi/intercultural. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 95, p. 471-493, maio/ago. 2006.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar. 2012.

CANDAU, Vera Maria Ferrão (Org.). Interculturalizar, descolonizar, democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7Letras, 2016.

CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 6.ed. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

CLIFFORD, James; MARCUS, George. (Eds.). Writing culture: the poetics and politics of ethnography. Berkeley: University of California Press, 1986.

CONFERÊNCIA REGIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. 2018. [Córdoba, Argentina]. Declaração da III Conferência Regional de Educación Superior, 2018. Disponível em: http://www.cres2018.org. Acesso em:. 12 nov. 2018. Córdoba: jun, 2018.

COPPETE, Maria Conceição. Janelas Abertas: uma experiência de educação no Morro Mont Serrat Florianópolis. São Paulo: Secretariado Interprovincial Marista, 2003.

COPPETE, Maria Conceição. Educação para a diversidade numa perspectiva intercultural. Revista Pedagógica UNOCHAPECÓ, Chapecó, v. 01, n. 28, jan./jun. 2012.

CRICHTON, Jonathan; SCARINO, Angela. How are we to understand the 'intercultural dimension'? An examination of the intercultural dimension of internationalisation in the context of higher education in Australia. Australian Review of Applied Linguistics, v.30, n.1, p. 1-21, 2007.

DAFT, Richard L. Teoria e Projetos das Organizações. 6.ed. Rio de janeiro: LTC, 1999.

DEARDORFF, Darla. Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in Intercultural Education, v.10, p. 241-266, 2006.

DEARDORFF, Darla. (ed). The Sage handbook of intercultural competence. Thousand Oaks: Sage, 2009.

DEARDORFF, Darla. Introduce Core Concepts. In: BERARDO, Kate; DEARDORFF, Darla (Org). Building cultural competence. Virginia: Stylus Publishing LLC, 2012. p. 45-52

DEARDORFF, Darla. Intercultural competence: mapping the future research agenda. International Journal of Intercultural Relations, v. 48, p. 3-5, 2015.

DIDRIKSSON, Axel. Reformulación de la cooperación internacional en la educación superior de América Latina y el Caribe. México: Fondo de Cultura, 2008.

DUTRA, Joel Souza. Competências: conceitos e instrumentos para a gestão de pessoas na empresa moderna. São Paulo: Atlas, 2004.

FERNANDES, Bruno Henrique Rocha; FLEURY, Maria Tereza Leme. Modelos de gestão por competência: evolução e teste de um Sistema. Análise, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 103-122, jul./dez. 2007.

FLEURI, Reinaldo Matias. Educação intercultural e movimentos sociais: considerações introdutórias. In: FLEURI, Reinaldo Matias (Org.). Intercultura e movimentos sociais. Florianópolis: Mover; NUP, 1998. p. 9-27

FLEURI, Reinaldo Matias. Educação Intercultural no Brasil: a perspectiva epistemológica da complexidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 80, n. 195, p. 277-289, maio/ago. 1998a.

FLEURI, Reinaldo Matias. Desafios à educação intercultural no Brasil. Educação, Sociedade e Cultura, Porto, n. 16, p. 45-62, 2001.

FLEURI, Reinaldo Matias. Educação intercultural: a construção da identidade e da diferença nos movimentos sociais. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n.2, p. 405-423, jul./dez. 2002.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e Educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.23, p. 16-35, maio/ago. 2003.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, v. 5, edição especial, p. 183-196, 2001.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Alinhando estratégia e competências. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.44, n.1, jan/mar, 2004.

FLEURY, Afonso; FLEURY, Maria Tereza Leme. Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra-cabeça caleidoscópico da indústria brasileira. São Paulo: Atlas, 2004a. p. 27-59.

FONTANELLA, Bruno Jose Barcellos. LUCHESI, Bruna Moretti; SAIDEL, Maria Giovana Borges; RICAS, Janete; TURATO, Egberto Ribeiro; MELO, Débora Gusmão. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, p. 388-394, 2011.

FREEMAN, Mark, TRELEAVEN, Lesley, SIMPSON, Lyn, RIDINGS, Simon, RAMBURUTH, Prem, LEASK, Betty, SYKES, Chris. Embedding the development of intercultural competence in business education. Sydney: Australian Learning and Teaching Council, 2009.

HUBER, Josef; REYNOLDS, Christopher (Org.) Developing intercultural competence through education. Patris: Council of Europe Pestalozzi Series, 2014. 3 v.

KRAMSCH, Claire. Post 9/11: Foreign Languages between Knowledge and Power. Applied

Linguistics, v.26, n.4, p. 545 – 567, 2005.

LEASK, Betty. Internationalisation of the curriculum and intercultural engagement - a variety of perspectives and possibilities. Australia: Refereed paper presented at the Australian International Education Gold Coast, Qld, 2005.

LUCE, Maria Beatriz; FAGUNDES, Caterine Vila; GONZÁLEZ MEDIEL, Olga.

Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica. Avaliação, Campinas, v. 21, n. 2, p. 317-339, jul. 2016

MATO, Daniel (coord). Diversidad cultural e interculturalidad en Educación Superior. Experiencias en América Latina. Caracas: UNESCO-IESALC. 2008.

MATO, Daniel. No hay saber universal: la colaboración intercultural em laproducción de conocimientos és imprescindible. ALTERIDADES, Ciudad de México, v.18, n. 35, p. 101-116, 2008a.

MATO, Daniel. Universidades e diversidade cultural e epistêmica na América Latina: experiências, conflitos e desafios. In: CANDAU, Vera Maria. Interculturalizar, descolonizar e democratizar: uma educação “outra”? Rio de Janeiro: 7Letras, 2016. p. 38-63.

MATO, Daniel. Superar el racismo oculto e interculturizar las universidades. Experiencias, avances y desafíos. Revista +E, Santa Fé, v.7, p. 188-203, 2017.

MATO, Daniel. Repensar y transformar las universidades desde su articulación y compromiso con las sociedades de las que forman parte. +E: Revista de Extensión Universitaria, v.8, n.9, jul./dic., p. 38-52, 2018.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2016.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, maio/ago. 2003.

MOROSINI, Marília Costa. Internacionalização na produção de conhecimento em IES Brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.27, n.1, p.93-112, abr. 2011.

MOROSINI, Marilia Costa. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014.

MOROSINI, Marilia Costa; USTÁRROZ, Elisa. Impactos da internacionalização da educação superior na docência universitária: construindo a cidadania global por meio do currículo globalizado e das competências interculturais. Em Aberto, Brasília, v. 29, n.97, p. 35-46, set/dez. 2016.

OLIVEIRA, Adriana Leônidas de; FREITAS, Maria Ester de. Relações interculturais na vida universitária: experiências de mobilidade internacional de docentes e discentes. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.22, n.70, p.774-801, jul. 2017.

OSORIO, Rafael Guerreiro. A classificação de cor ou raça do IBGE revisitada. In: CARACTERÍSTICAS étnico-raciais da população: classificações e identidades. IBGE. São Paulo: IBGE, 2013.

PAIGE, R. Michael; JORSTAD, Helen, SIAYA, Laura, KLEIN, Francine; COLBY, Jeanette. Culture learning in language education: A review of the literature. In: PAIGE, R. ; LANGE, D.; YESHOVA, Y. (eds.). Culture as the core: integrating culture into the language curriculum. Minneapolis: University of Minnesota, 1999.

PARRY, Scott. The quest for competencies. Training, Nova York, v.33, n.7, p. 48–56, jul. 1996.

SCHMIDMEIER, Janete; TAKAHASHI, Adriana Roseli Wünsch. Competência intercultural grupal: uma proposição de conceito. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v.16, n.1, p.135-151. 2018.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Intercultural competences: conceptual and operational framework. Paris: UNESCO, 2013.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: SEMINÁRIO INTERCULTURALIDAD Y EDUCACIÓN INTERCULTURAL, 2009, La Paz. [Analles del...]. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2009.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de) coloniales de nuestra época. Quito: Universidad Andina Simón Bolivar, Ediciones AbyaYala, 2009a.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.