Banner Portal
The internationalization of education policy in the polytechnic institutes of Portugal and the partnerships with brazilian institutions of vocational and technological education
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Internationalization of education
Vocacional and techonological education
Teaching institutions
Education policy trends

How to Cite

MARTINS, Tânia Barbosa; BATISTA, Sueli Soares Santos. The internationalization of education policy in the polytechnic institutes of Portugal and the partnerships with brazilian institutions of vocational and technological education. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022028, 2022. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8661804. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8661804. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Portuguese actions and initiatives for the internationalization of education are developed not only with the European Union, but also with countries in Africa and Latin America. Portuguese polytechnic institutes are important partners of Brazilian public institutions for vocational and technological education, entering into interinstitutional agreements aimed at teaching, research and extension. The objective of this article is to understand the strategies and the partnerships between the Instituto Político de Coimbra and Instituto Politécnico do Porto and the three public institutions of professional and technological education: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS and São Paulo - IFSP and Centro Estadual de Educação Tecnológica e Paula Souza – CEETESP, seeking to understand the concepts and practices of vocational and technological education considering the process of internationalization of education. Through bibliographic and field research it was possible to conclude that such partnerships result from geopolitical, demographic issues and the reformulation of the Portuguese educational system in the face of European Union guidelines. What is emphasized in this study is the relevance of the Portuguese experience of vocational and technological training that makes Brazilian counterparts have more ease and even higher interest in the development of partnerships that need to be expanded as effective opportunities for construction projects for the internationalization

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8661804
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto; FÁVERO, Altair; TONIETO, Carina.. A expansão do ensino superior no Brasil sob influência da declaração de Bolonha: primeiras aproximações. Revista Internacional de Educação Superior, v. 1, p. 182, 2016.

ANQEP. Associação Nacional para Qualificação e Ensino Profissional. Catálogo Nacional de Qualificações. Disponível em: http://www.catalogo.anqep.gov.pt/Home/Index. Acesso em: 20 set. 2020.

ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Lei no 1 de 6 de janeiro de 2003. Aprova o Regime Jurídico do Desenvolvimento e da Qualidade do Ensino Superior. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/481159/details/maximized. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

ASSEMBLEIA DA REPÚBLICA. Lei n.º 62 de 10 de setembro de 2007. Regime jurídico das instituições de ensino superior. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/640339/details/maximized. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

BIANCHETTI, Lucídio; MAGALHAES, António M. Declaração de Bolonha e Internacionalização da educação superior: protagonismo dos reitores e autonomia universitária em questão. Avaliação (Campinas) [online]. 2015, vol.20, n.1, pp.225-249.

https://www.scielo.br/pdf/aval/v20n1/1414-4077-aval-20-01-00225.pdf.

DIAS SOBRINHO, José. Processo de Bolonha. ETD –Educação Temática Digital, Campinas, v.9, n. esp., p.107-132, dez, 2007.

GUIMARÃES, Samuel Pinheiro Guimarães. Quinhentos anos de Periferia. Porto Alegre/ Rio de Janeiro: Editora da Universidade/UFRGS/Contraponto, 1999.

MORGADO, Carlos José. O processo de Bolonha e Ensino Superior num mundo globalizado. Educação & Sociedade, Campinas, v.30, n.106, p.37-62, jan./abr. 2009.

PLANO DE DESENVOLVIMENTO INSTITUCIONAL. IFSULDEMINAS (2019-2023). Resolução nº 110/2018, de 20 de novembro de 2018. Disponível em: https://portal.ifsuldeminas.edu.br/images/PDFs/pdi/diagramacao-pdi.pdf. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Decreto-Lei n.º 63/2016 de 13 de setembro. Disponível em: https://dre.pt/home//dre/75319452/details/maximized?p_auth=0xVgXbzq

Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. Ministério das Actividades Económicas e do Trabalho. Portaria no 256 de 16 de março de 2005. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/572672/details/maximized Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. Ministério da Ciência, Inovação e Ensino Superior. Decreto-Lei no 42 de 22 de fevereiro de 2005a. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/606304/details/maximized Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E ENSINO SUPERIOR. Direcção-Geral do Ensino Superior. Despacho no 10.543 de 11 de maio de 2005b. Disponível em: https://www.ipv.pt/secretaria/Desp10543_2005.pdf Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. MINISTÉRIO DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E ENSINO SUPERIOR. Decreto-Lei no 74 de 24 de março de 2006. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/671387/details/maximized. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto-Lei 513-L1/79, de 27 de Dezembro. Disponível em: https://dre.tretas.org/dre/6626/decreto-lei-513-L1-79-de-27-de-dezembro Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto-Lei n.º 344 de 1 de outubro de 1993. Disponível em: https://dre.pt/pesquisa/-/search/646304/details/maximized.Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PORTUGAL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E DA SOLIDARIEDADE SOCIAL. Decreto-Lei n.º 396 de 31 de dezembro de 2007. Disponível em: https://dre.pt/application/conteudo/628017 Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PRESIDÊNCIA DO CONSELHO DE MINISTROS. Decreto-Lei nº 55 de 6 de julho de 2018a. Disponível em: https://dre.pt/home/-/dre/115652962/details/maximized. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PRESIDÊNCIA DO CONSELHO DE MINISTROS. Decreto-Lei n.º 65 de 16 de agosto de 2018b. Disponível em: https://dre.pt/web/guest/pesquisa//search/116068879/details/maximized Acesso em: 15 de setembro de 2020.

PRESIDÊNCIA DO CONSELHO DE MINISTROS. ESTRATÉGIA DE LISBOA. Plano Nacional de Reformas - Portugal. Relatório de execução do PNACE 2005-2008. Outubro de 2008.

RECOMENDAÇÕES PARLAMENTO EUROPEU. Conselho recomendação do parlamento Europeu e do Conselho, de 23 de Abril de 2008 relativa à instituição do Quadro Europeu de Qualificações para a aprendizagem ao longo da vida. Disponível em: https://eurlex.europa.eu/legalcontent/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008H0506(01)&from=HR Acesso em: 15 de setembro de 2020.

REPÚBLICA PORTUGUESA. Internacionalizar o ensino superior para travar perda de população (2019). Disponível em: https://www.portugal.gov.pt/pt/gc21/comunicacao/noticia?i=internacionalizar-o-ensino-superior-para-travar-perda-de-populacao. Acesso em: 10, junho de 2020.

SOUSA, Isabel Maria de Ardions Braz de. Processo de Bolonha e Mudanças na Educação Superior: Um Estudo no Ensino Superior Politécnico Português (Tese). Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Instituto de Educação Lisboa 2011.

TRATADO DE MAASTRICHT. Tratado da União Europeia. Bruxelas, Luxemburgo: Serviço das Publicações Oficiais das Comunidades Europeias, 1992. Disponível em: https://europa.eu/europeanunion/sites/europaeu/files/docs/body/treaty_on_european_union_pt.pdf. Acesso em: 15 de setembro de 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.