Banner Portal
Curriculum and practices in higher education in the context of the COVID-19 pandemic
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

Keywords

Pandemic COVID-19
Remote teaching
Curriculum
Pedagogical practices
Higher education

How to Cite

NEZ, Egeslaine de; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza; WOICOLESCO , Vanessa Gabrielle. Curriculum and practices in higher education in the context of the COVID-19 pandemic. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022020, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v8i00.8663809. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8663809. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The contagion by the Sars-CoV-2 virus brought consequences to all spheres of social life, and Higher Education also needed to respond to the health emergency. The response speed of Higher Education Institutions to maintain academic activities in this scenario was related to the technical and technological capabilities and the mastery of the distance and/or online education model already installed. The discussion about digital accessibility and connectivity also permeated the construction of these responses.  This study aims to analyze university pedagogical practices and the need for curricular reinvention imposed by the global crisis of the COVID-19 pandemic. It is a qualitative and quantitative research. A literature survey was conducted and an online semi-structured questionnaire was applied. The sample is composed of 106 professors who work in Brazilian public and private Higher Education Institutions. The research findings show that the pandemic context demanded an emerging pedagogical model, called emergency remote teaching. It was found that there was an effort by professors to qualify for the use of digital technologies in the mediation of the teaching and learning process, curriculum, and pedagogical practices readjustment, enabling students to have new learning experiences.

https://doi.org/10.20396/riesup.v8i00.8663809
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH (Português (Brasil))

References

ANDIFES. Seminário Andifes avaliou ensino remoto emergencial nas IFES. 2020. Disponível em: https://ufsb.edu.br/ultimas-noticias/2741-seminario-andifes-avaliou-ensino-remoto-emergencial-nas-ifes. Acesso em: 21 dez. 2020.

ARRUDA, Eucídio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de COVID-19. Em rede: revista de educação a distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino remoto emergencial e a educação a distância. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 19 dez. 2020.

BRASIL. Parecer CNE/CP Nº 5, de 28 de abril de 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 ago. 2020.

CARDIEL, Hugo Casanova. Presentácion. In: IISUE. Educación y pandemia: una visión académica. México, UNAM. Disponível em: http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia. Acesso em: 25 maio 2020.

COLL, Cesar; MONEREO, Carles. Educação e Aprendizagem no século XXI: novas ferramentas, novos cenários, novas finalidades. In: COLL, Cesar; MONEREO, Carles (Org.) Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CORONA VÍRUS BRASIL. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/. Acesso em: 27 dez. 2020.

CETIC. Três em cada quatro brasileiros já utilizam a Internet, aponta pesquisa TIC

Domicílios 2019. 2020. Disponível em: https://cetic.br/pt/noticia/tres-em-cada-quatrobrasileiros-ja-utilizam-a-internet-aponta-pesquisa-tic-domicilios-

/#:~:text=A%20pesquisa%20constatou%20um%20aumento,2016%20para%2039

%25%20em%202019. Acesso em 02 dez. 2020.

CUNHA, Maria Isabel da. Aprendizagem da docência em espaços institucionais: é possível fazer avançar o campo da formação de professores? Avaliação, Campinas, v. 19, n. 3. nov. 2014.

DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. A educação e a COVID-19. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 28 n. 108. Rio de Janeiro, jul./set. 2020.

DICIONÁRIO Online de Português. Disponível em: https://www.dicio.com.br/pandemia/. Acesso em: 18 out. 2020.

DIDRIKSSON, Axel; ÁLVAREZ, Freddy; CAAMAÑO, Carmen; CAREGNATO, Célia; MIORANDO, Bernardo Sfredo; VALLE, Damián del; PERROTA, Daniela. Educación superior y pandemia: ¿Innovamos, dilatamos el riesgo o perecemos? Reflexiones desde América Latina. 2020. Disponível em: https://www.clacso.org/pt/educacion-superior-y-pandemia-innovamos-dilatamos-el-riesgo-o-parecemos-reflexiones-desde-america-latina/. Acesso em: 10 out. 2020.

FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa. Currículo e internacionalização da educação superior. Porto Alegre: EDIPUCRS, 9 jun. 2020. [live]. Disponível em: https://www.even3.com.br/ebsnaweb/. Acesso em: 15 dez. 2020.

FERREIRA, Luciana Haddad; BARBOSA, Andreza. Lecciones de cuarentena: límites y posibilidades del desempeño docente en época de aislamiento social. Práxis educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020.

GAMBOA, Silvio Sanches. Quantidade-qualidade: para além de um dualismo técnico e de uma dicotomia epistemológica. In: SANTOS FILHO, José Camilo.; GAMBOA, Silvio Sanches (Org.). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 1995.

FRANÇA FILHO, Astrogildo Luiz de; ANTUNES, Charlles da França; COUTO, Marcos Antonio Campos. Alguns apontamentos para uma crítica da EAD na educação brasileira em tempos de pandemia. Tamoios, v. 16, n. 1, 2020.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

HARVEY, David. Política anticapitalista em tempos de COVID-19. In: DAVIS, Mike, et al. Coronavírus e a luta de classes. Brasil: Terra sem Amos, 2020.

INEP. Censo da educação superior: notas estatísticas 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/indicadores-educacionais. Acesso em: 15 dez. 2020.

GARRET, Richard. O que aconteceu com a promessa do ensino online? International Higer Education, n. 97, primavera 2019. Centro Internacional de Ensino Superior do Boston Colelege. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2019/07/97-boletim.pdf. Acesso em: 27 dez. 2020.

ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. RISTOFF, Dilvo; SEVEGNANI, Palmira. Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006.

LAGARTO, José Reis. Inovação, TIC e sala de aula. In: CAVALHEIRI, Alceu; ENGERROFF, Sergio Nicolau; SILVA, Jolair da Costa (Org.). As novas tecnologias e os desafios para uma educação humanizadora. Santa Maria: Biblos, 2013.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MOOC. Disponível em: https://portalgeead.cps.sp.gov.br/mooc/. Acesso em: 27 dez. 2020.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014.

MOROSINI, Marília Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Revista da educação. Santa Maria, v. 40, n. 1, p. 101-116, jan./abr. 2015.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Em meio à pandemia, ONU faz apelo humanitário recorde para mais vulneráveis em 2021. 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/103356-em-meio-pandemia-onu-faz-apelo-humanitario-recorde-para-mais-vulneraveis-em-2021. Acesso em: 27 dez. 2020.

NÓVOA, Antonio. Formação de professores em tempos de pandemia - Webconferência Prof. António Nóvoa. 2020. [live]. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ef3YQcbERiM. Acesso em: 26 dez. 2020.

OPAS. Organização Pan-americana de Saúde. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em: 18 out. 2020.

RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Cláudia dos Santos Pandemia do covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas - Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020.

TIECHER, Adilson Luiz; FIALHO, Danielle da Motta; ENS, Romilda Teodora. Formação do professor para a educação superior em eventos nacionais (2014-2016). Revista internacional de educação superior, Campinas, v. 6, 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SOUZA, Simone de; FRANCO, Valdeni Soliani; COSTA, Maria Luisa Furlan. Educação a distância na ótica discente. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 99-114, jan./mar. 2016.

UNESCO. COVID-19 impact on education. 2020a. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 15 out. 2020.

UNESCO. Education in a pos-covid world: nine ideas for public action. 2020b. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373717/PDF/373717eng.pdf.multi. Acesso em: 23 dez. 2020.

ŽIŽEK, Slavoj. Pandemia: Covid-19 e a reinvenção do comunismo. São Paulo: Boitempo, 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Revista Internacional de Educação Superior

Downloads

Download data is not yet available.