Banner Portal
The social scientists at the top of academic hierarchy
Várias pessoas em frente a uma lupa
ÁUDIO (Português (Brasil))
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

Keywords

University
Researcher
Graduate studies
Social sciences

How to Cite

OLIVEIRA, Amurabi. The social scientists at the top of academic hierarchy: profile and performance of CNPq 1A researchers. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 11, n. 00, p. e025027, 2023. DOI: 10.20396/riesup.v11i00.8671460. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8671460. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

Introduction: The Brazilian social sciences have carried out a continuous exercise of self-reflection, mainly based on its institutionalization and the relationship between the disciplines. Objective: Aiming to contribute to the analysis of this field, this article examines the profile of CNPq Research Productivity fellows level 1A of Social Sciences (Anthropology, Political Science and Sociology), examining their academic trajectories and professional history. Methodology: The data used were collected on the CNPQ website and on the lattes platform, seeking to carry out a prosopography of this group, analyzing it based on field theory. Results: There was a strong regional and generational concentration among these researchers, with a relevant insertion in academic bureaucracy and scientific associations, in addition to an intense international circulation. Conclusion: Although there is a relatively similar scenario between the three areas, there are some differences in the profile of the researchers, mainly with regard to geographic distribution, generation and academic training.

https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8671460
ÁUDIO (Português (Brasil))
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
ENGLISH

References

AVRITZER, Leonardo; MILANI, Carlos S.; BRAGA, Maria S. (Orgs.). Ciência Política no Brasil: 1960-2015. Rio de Janeiro: FGV, ABCP, 2016. ISBN: 978-85-225-1884-5.

AZEVEDO, Mário L. N; OLIVEIRA João; CATANI Afrânio M. O Sistema Nacional de Pós-graduação (SNPG) e o Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024): regulação, avaliação e financiamento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 32, n3, p. 783-803, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol32n32016.68576. Acesso em: 10 out. 2022.

BEIGEL Fernanda. Centros y periferias en la circulación internacional del conocimiento. Nueva Sociedad, Buenos Aires, s/v, n. 245, p. 110-123. Disponível em: https://nuso.org/articulo/centros-y-periferias-en-la-circulacion-internacional-del-conocimiento/. Acesso em: 10 out. 2022.

BEIGEL Fernanda. Publishing from the periphery: Structural heterogeneity and segmented circuits. The evaluation of scientific publications for tenure in Argentina’s CONICET. Current Sociology, Nova Iorque, v. 62. n,5, p. 743–765. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0011392114533977. Acesso em: 12 out. 2022.

BORDIGNON Rodrigo. Trajetos escolares e destinos profissionais: o caso das ciências sociais no Brasil. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 18, n. 41, p. 88-114. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7984.2019v18n41p88. Acesso em: 11 out. 2022.

BOURDIEU Pierre. Homo Academicus. Florianópolis: EDUFSC, 2011. ISBN 978-85-328-0576-8.

BOURDIEU Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005. ISBN: 972-29-0014-5.

BOURDIEU Pierre. Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Trad. Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 1996. ISBN: 85-308-0393-0.

CÂNDIDO, Márcia R.; FERES JÚNIOR, João; CAMPOS, Luiz A. Desigualdades na elite da Ciência Política Brasileira. Civitas, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 564-582, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.33488. Acesso em: 2 nov. 2022.

CAREGNATO, Célia E.; MIORANDO, Bernardo S.; LEITE, Denise. O campo da educação no Brasil: mudanças em atributos para legitimação dos pesquisadores. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 211-232, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21573/vol34n12018.73465. Acesso em: 1 nov. 2022.

CNPQ. ANEXO I – Critérios dos Comitês de Assessoramento. Vigência: 2018 a 2020. Disponível em: http://cnpq.br/chamadas-publicas?p_p_id=resultadosportlet_WAR_resultadoscnpqportlet_INSTANCE_0ZaM&filtro=encerradas&buscaModo=textual&tmp=1585564178528. Acesso em: 1 nov. 2022.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca; COLLYER, Fran; MAIA, João M, MORRELL, Robert. Negotiating with the North: How Southern-tier intellectual workers deal with the global economy of knowledge. The Sociological Review, Nova Iorque, v. 66, n. 1, p. 41–57. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1177/003802611770503. Acesso em: 3 nov. 2022.

CORADINI, Odaci L. Os Professores de Ensino Superior como Objeto de Estudo e a “Sociologia Prática”. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 17, n. 38, p. 248-271, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7984.2018v17n38p191. Acesso em: 3 nov. 2022.

DEBERT, Guita G. Formação e ensino. In: TRAJANO FILHO, Wilson; RIBEIRO, Gustavo Lins (Orgs), O Campo da antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Contracapa/ABA, 2004, p. 143-162. ISBN: 85-86011-81-9.

DWYER, Tom; BARBOSA, Maria Ligia; FRAGA E. Esboço de uma morfologia da sociologia brasileira: perfil, recrutamento, produção e ideologia. Revista Brasileira de Sociologia, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 147-178, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.20336/rbs.46. Acesso em: 15 out. 2022.

FELDMAN-BIANCO, Bela (Org.). Desafios da antropologia brasileira. Brasília: ABA, 2013. ISBN: 978-85-87942-11-1

FORFAZ, Maria Cecília S. A emergência da ciência política no Brasil: aspectos institucionais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 12, n. 35, p. 1-22, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-69091997000300007. Acesso em 20 out. 2022.

GUEDES, Moema C.; AZEVEDO, Nara; FERREIRA, Luiz Otávio. A produtividade científica tem sexo? Um estudo sobre bolsistas de produtividade do CNPQ. Cadernos Pagu, Campinas, s/v, n. 45, p. 367-399, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/18094449201500450367. Acesso em: 20 out. 2022.

HEY, Ana Paula; RODRIGUES, Lidiane S. Elites acadêmicas: as ciências sociais na Academia Brasileira de Ciências. Tempo Social, São Paulo, v. 29, n. 3, p. 9-33, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2017.125964. Acesso em 20 nov. 2022.

LESSA, Renato. O campo da ciência política no Brasil: uma aproximação construtivista. In: LESSA, Renato (Org.), Horizontes das Ciências Sociais no Brasil: Ciência Política. São Paulo: Discurso Editorial/Barcarlolla, 2010, p. 13-50. ISBN: 978-85-98233-54-3.

LIEDKE FILHO, Enno D. A sociologia no Brasil: história, teorias e desafios. Sociologias, Porto Alegre, v. 7, n. 14, p. 376-436, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222005000200014. Acesso em: 27 out. 2022.

LIMA, Jacob C. A reconfiguração da sociologia no Brasil: expansão institucional e mobilidade docente. Interseções, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p. 7-48, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.12957/irei.2019.42300. Acesso em: 10 out. 2022.

LIMA, Jacob C; CORTES, Soraya V. A sociologia no Brasil e a interdisciplinaridade nas ciências sociais. Civitas, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 416-435, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2013.3.16522. Acesso em: 10 nov. 2022.

LIMA, Ricardo; VELHO, Lea Mari. FARIA, Leandro. Bibliometria e “avaliação” da atividade científica: um estudo sobre o índice h. Perspectivas em ciências da informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 3-17, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-99362012000300002. Aceso em 10 out. 2022.

MADEIRA, Rafael M.; MARENCO, André. Os desafios da internacionalização: mapeando dinâmicas e rotas da circulação internacional. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, s/v, n. 19, p. 47-74, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-335220161903. Acesso em: 12 nov. 2022.

MAIA, João M. Ciências Sociais, Trabalho Intelectual e Autonomia: Quatro Estudos de Caso sobre Nós Mesmos. Dados, Rio de Janeiro, v. 62, n. 2, p. 1-33, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/001152582019178. Acesso em 2 nov. 2022.

MARENCO André. Ciência Política como vocação Profissionalização de doutores em Ciência Política no Brasil, 1996-2014. Civitas, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 523-544, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2019.3.32941. Acesso em: 10 nov. 2022.

MAZZA, Débora. Intercâmbios acadêmicos internacionais: bolsas CAPES, CNPQ e FAPESP. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 521-547, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000200010. Acesso em: 14 nov. 2022.

MELO, Marina; BERNARDO, Ana C; GOMES, Selefe. As teses da área de sociologia do Brasil: padrões e inflexões temáticas e metodológicas. Revista Brasileira de Sociologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 13, p. 58-75, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20336/rbs.258. Acesso em 2 nov. 2022.

OLIVEIRA, Amurabi. Cenários, tendências e desafios na formação de professores de Ciências Sociais no Brasil. Política & Sociedade, Florianópolis, v. 14, n. 31, 2015. Disponível em: : http://dx.doi.org/10.5007/2175-7984.2015v14n31p39. Acesso em 22 out. 2022.

OLIVEIRA, Amurabi. Social Sciences in Brazil: From a Broad Interdisciplinarity to a Restricted Interdisciplinarity. Global Perspectives, Oakland, v. 4, n. 1, p. 1-10, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1525/gp.2023.87794. Acesso em nov 2023.

OLIVEIRA, Amurabi; MELO, Marina; RODRIGUES, Quemuel; PEQUENO, Mayres. Gênero e desigualdade na academia brasileira: uma análise a partir dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq. Configurações. Revista Ciências Sociais, Braga, n. 27, p.75-93, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4000/configuracoes.11979. Acesso em: maio 2022.

OLIVEIRA, Amurabi; MELO, Marina F.; PEQUENO, Mayres; RODRIGUES, Quemuel B. O perfil dos bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPq em Sociologia. Sociologias, Porto Alegre, v. 24, n. 59, p. 170–198, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/15174522-106022. Acesso em: 16 out. 2022.

PEIRANO, Mariza. A antropologia como ciência social no Brasil. Etnográfica, Lisboa, v. 4, n. 2, p. 219-232, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.4000/etnografica.2760. Acesso em: 4 nov. 2022.

REESINK, Mísia; CAMPOS, Roberta B C. A Geopolítica da Antropologia no Brasil: ou como a província vem se submetendo ao Leito de Procust. In: SCOTT, Parry; CAMPOS, Roberta B C; PEREIRA, Fabiana (Org.), Rumos da Antropologia no Brasil e no Mundo: Geopolíticas Disciplinares. Recife: EDUFPE, 2014, p. 55-81. ISBN: 978-85-415-0484-3.

RIAL, Carmen. A antropologia no Brasil. Boletín Colegio de Etnólogos y Antropólogos Sociales, Cidade do México, v., 1, n. 1, p. 67-73, 2014. Disponível em: https://archive.org/details/BoletinCEAS2014/page/n3/mode/2up. Acesso em 20 out. 2022.

RUBIO, Mónia Eugenio. Investigar a las élites: problemáticas y reflexiones sobre la metodología cualitativa. Estudios Sociologicos, Cidade do México, v. 38, n. 112, p. 223-245, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24201/es.2020v38n112.1884. Acesso em: 3 out. 2022.

SCALON, Celi; MISKOCI, Richard. Internacionalização: balanço e desafios para a sociologia brasileira. Revista Brasileira de Sociologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 13, p. 122-135, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20336/rbs.261. Acesso em: 2 out. 2022.

SCOTT, Parry; CAMPOS, Roberta Bivar C, PEREIRA, Fabiana (Org.). Rumos da Antropologia no Brasil e no Mundo: Geopolíticas Disciplinares. Recife: EDUFEPE, 2014. ISBN: 978-85-415-0484-3.

TRAJANO FILHO, Wilson; RIBEIRO, Gustavo Lins. O Campo da antropologia no Brasil. Rio de Janeiro: Contracapa/ABA, 2004. ISBN: 85-86011-81-9.

VIANNA, Luiz W; CARVALHO, Maria Alice; MELO, Manuel; BURGOS, Marcelo. Doutores e teses em Ciências Sociais. Dados, Rio de Janeiro, v. 41, n. 2, p. 453-516, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0011-52581998000300001. Acesso em: 4 nov. 2022.

WEEBER, Stan C. Elite versus mass sociology: An elaboration on Sociology's Academic Caste System. The American Sociologist, Nova Iorque, s/v, n. 37, p. 50–67, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1007/BF02915067. Acesso em: 10 nov. 2022.

WEINER, Jacques; VIEIRA, Paula. Avaliação de bolsas de produtividade em pesquisa do CNPQ e medidas bibliométricas: correlações para todas as grandes áreas. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 60-78, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-99362013000200005. Acesso em: 10 nov. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Creative Commons

Downloads

Download data is not yet available.