Banner Portal
Crenças e práticas culturais: co-construção e ontogênese de valores sociais
PDF

Palavras-chave

Psicologia sociocultural. Valores. Desenvolvimento social. Práticas culturais

Como Citar

BRANCO, Angela Uchoa. Crenças e práticas culturais: co-construção e ontogênese de valores sociais. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 139–155, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643632. Acesso em: 6 maio. 2024.

Resumo

O presente artigo aborda as relações entre a dimensão simbólica (ou esfera semiótica) do desenvolvimento humano e as práticas socioculturais (ou atividades) em que construtos pertinentes à dimensão dos processos de significação constituem e são constituídos nos contextos das interações sociais concretas entre os indivíduos. Além disso, enfatiza a necessidade de um estudo científico mais amplo e aprofundado acerca dos processos de sociogênese do desenvolvimento humano. Inclui-se aí a dinâmica dos processos de socialização, tradicionalmente relegados a um plano secundário pela tradição históricocultural, que tem especialmente abordado a dimensão cognitiva, onde se encontram as funções mentais superiores estudadas por Vygotsky, como linguagem, memória e pensamento. Com este artigo, pretendemos sublinhar a relevância da pesquisa, a partir de uma perspectiva histórico-sociocultural, da ontogênese das crenças e valores humanos e das práticas socioculturais que engendram e são engendradas por tais valores: cooperação, competição e individualismo, por exemplo, são temas de interesse. Em poucas palavras, os valores, concebidos como crenças impregnadas de afeto e significação social e subjetiva, precisam ser analisados e melhor compreendidos pela psicologia científica, especialmente considerando a necessidade de esta contribuir de forma mais efetiva para uma transformação política e social na direção de uma sociedade mais democrática e solidária, compatível com os valores humanos de dignidade e justiça.

Abstract:

This article addresses the issue of the relationships between the symbolic dimension of human development (semiotic sphere) and sociocultural practices (or activities) in which constructs concerning meaning-making processes generate and are generated in the context of actual social interactions among people. The article also emphasizes the need to extend and improve the scientific study of sociogenetic processes that generate human development. There is an urgent need for the scientific analysis of the dynamics of socialization processes, which have traditionally occupied a background position when compared to the study of human cognition from a cultural-historical perspective. This perspective has particularly focused on the study of higher mental functions studied by Vygotsky, such as language, memory and thought processes. Our aim is to highlight the relevance of research, from a historical-sociocultural theoretical approach, on the ontogenesis of human beliefs and values, particularly the study of those cultural practices that give rise to, and are made possible, by the existence of specific values. Cooperation, competition and individualism, for instance, are topics of interest. Values are here conceived as impregnated with strong affection and very significant social and subjective meanings. Values, meanings and practices, therefore, need to be better analyzed and understood by scientific psychology, so that it can more effectively contribute to social and political transformation, which may lead to a more democratic and solidary society, in tune with human values such as dignity and justice.

Key words: Sociocultural psychology. Values; social development. Cultural practices

PDF

Referências

BAKHURST, D.; SHANKER, S. Jerome Bruner: Language, culture and self. Londres: Sage, 2001.

BAUER, M.W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2002.

BRANCO, A.U. Social development in social contexts: cooperative and competitive interaction patterns in peer interactions. In: VALSINER J.; CONNOLLY, K. (orgs.), Handbook of developmental psychology. London: Sage, 2003, p. 238-256.

BRANCO, A.U.; PALMIERI, M.W. Shall we cooperate or compete? The ambiguities of meaning construction in the context of preschool activities. Palestra no Simpósio Meaning Construction, IX European Conference of Child Development, Milão, Itália, agosto 2003.

BRANCO, A.U.; PINTO, R.; PINHEIRO, M.; BERNARDES, P. Cooperation, competition and individualism: 11 years-old children’s belief orientations and moral implications. Trabalho apresentado na 34th Meeting of Jean Piaget Society, Toronto, Junho, 2004a.

BRANCO, A.U.; PINTO, R.; PINHEIRO, M.; BERNARDES, P. Motivação social na perspectiva de adolescentes do 1. ano do ensino médio. Trabalho apresentado na XXXIV Reunião da SBP, Outubro, Ribeirão Preto, São Paulo, 2004b.

BRANCO, A.U.; ROCHA, R. A questão da metodologia na investigação científica do desenvolvimento humano. Psicologia Teoria e Pesquisa, 14 (3), p.251-258, 1998.

BRANCO, A.U.; SALOMÃO, S. Cooperação, competição e individualismo: pesquisa e contemporaneidade. Temas em Psicologia da SBP, 9 (1), 11-18, 2001.

BRANCO, A.U.; VALSINER, J. Changing methodologies: A co-constructivist study of goal orientations in social interactions. Psychology and Developing Societies, 9 (1), 35-64, 1997.

BRANCO, A.U.; VALSINER, J. Communication and metacommunication in human development. Greenwich, CT: Information Age Publishing Inc. Brockmeier, J. & Harre, R. (2001). Narratives: problems and promises of an alternative paradigm. In: BROKMEIER, J.; CARBAUGH, D. (orgs.) Narrative and identity:Studies in autobiography, self, and culture. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins, 2004, p. 39-58.

BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: ArtMed Editora, 1997.

COLE, M. Culture in development. In: BORNSTEIN, M.H.; LAMB, M.E. (orgs.). Developmental psychology: An advanced text book. NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1992.

COLE, M. Cultural psychology; A once and future discipline. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998.

COLE, M.; COLE, S. O desenvolvimento da criança e do adolescente. Porto Alegre: ArtMed Editora, 2004.

CURRY, R.O.; GOODHEART, L.B. American chameleon: Individualism in trans-national context. Londres: The Kent State University Press, 1991.

DAMON, W.; LERNER, R.M. Handbook of child psychology, 5th edn: Vol. 1. Theoretical models of human development. New York: Wiley, 1998.

DEUTSCH, M. A theory of cooperation and competition. Human Relations, 2, 129-152, 1949.

DEVRIES, R.; ZAN, B.; HILDEBRANDT, C.; EDMIASTON, R.; SALES, C. O currículo construtivista na educação infantil: práticas e atividades. Porto Alegre; ArtMed, 2004.

DUMONT, L. O individualismo: uma perspectiva antropológica da ideologia moderna. Rio de Janeiro: Rocco, 1985.

FORD, D. H.; LERNER, R. M. Developmental systems theory: An integrative approach. London: Sage, 1992.

GASKINS, S.; MILLER, P.J.; CORSARO, W.A. Theoretical and methodological perspectives in the interpretive study of children. In: CORSARO, W.A.; MILLER, P.J. (orgs.). Interpretive approaches to children’s socialization (New Directions for Child Development, n.58). San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers, 1992, p.5-24.

HERMANS, H.J. The dialogical self: Towards a theory of personal and cultural positioning. Culture & Psychology, 7 (3), 243-282, 2001.

JOHNSON, D.W.; JOHNSON, R.T. Cooperation and competition: Theory and research. Minnesota: Interaction Book Company, 1989.

LAWRENCE, J. A.; VALSINER, J. Conceptual roots of internalization: From transmission to transformation. Human Development, 36, 150-167, 1993.

MADUREIRA, A.F.A.; BRANCO, A.U. Construindo com o outro: uma perspectiva sociocultural construtivista do desenvolvimento humano. In: DESSEN, M.A.; COSTA JR, A.L. (orgs.). A ciência do desenvolvimento humano: tendências atuais e perspectivas futuras.

Porto Alegre: ArtMed, 2005, p. 90-112.

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento. Campinas: Workshopsy, 1995.

MATUSOV, E. When solo activity is not privileged: Participation and internalization models of development. Human Development, 41, p.326-349, 1998.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.

MORIN, E.; PRIGOGINE, I. A sociedade em busca de valores. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

NEVES PEREIRA, M.S. Criatividade na pré-escola: um estudo sociocultural construtivista de concepções e práticas de educadores. 2004. Tese (Doutorado), Universidade de Brasília.

RATNER, C. Cultural psychology: Theory and method. New York: Plenum, 2002.

REY, F.G. Sujeito e subjetividade:uma aproximação histórico cultural. São Paulo: Thompson, 2003.

REYKOWSKI, J. Dimensions of development in moral values. In: EISENBERG, N.; REYKOWSKI, J.; STAUB, E. (orgs.). Social and moral values: Individual and societal perspectives. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, 1989.

ROGOFF, B. Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. Cambridge: Oxford University Press, 1990.

ROGOFF, B. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: ArtMed, 2005.

PALMIERI, M.W. Cooperação,competição e individualismo na pré-escola: análise de contextos de desenvolvimento. 2003. Tese (Doutorado), Universidade de Brasília.

SALGADO, J.; HERMANS, H. The return of subjectivity: From a multiplicity of selves to the dialogical self. E-Journal of Applied Psychology: Clinical Session, 1 (1), 3-13, 2005.

SHWEDER, R. A.; MUCH, N. C. Determinations of meaning: Discourse and moral socialization. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Moral development through social interaction (p. 197-244). New York: Wiley, 1987.

SHWEDER, R. Thinking through cultures: Expeditions in cultural psychology. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1991.

STAUB, E. A conception of the determinants and development of altruism and aggression: motives, the self, and the environment. In: ZAHAN-WAXLER, C.; CUMMINGS, E.M.; IANNOTTI, R. (orgs.). Altruism and aggression: Biological and social origins. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1991, p.135-164.

TACCA, M.C. Ensinar e aprender: a construção de significados na interação professor-alunos em atividades estruturadas. 2000. Tese (Doutorado), Universidade de Brasília.

TACCA, M.C.; BRANCO, A.U. Teach and learn: Co-creation of meanings in teacher-students interactions within structured contexts. Trabalho apresentado na III Conference for Sociocultural Research, Campinas, Brasil, Julho 2000.

TAPPAN, M.B. Texts and contexts: Language, culture, and the development of moral functioning. In: WINEGAR, L.T.; VALSINER, J. (orgs.), Children’s development within social context. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates, 1992, v.1, p.93-117.

THELEN, E.; SMITH, L. Dynamic systems theory. In: DAMON, W.; LERNER, R. (orgs.). Handbook of childpsychology, 5th edn: v. 1. Theoretical models of human development. New York: Wiley, 1998, p. 563-634.

VALSINER, J. Culture and the development of children’s action. Chichester: Wiley, 1987.

VALSINER, J. Culture and human development: a co-constructionist perspective. In: GEERT, P. van; MOS, L. (orgs.). Annals of theoretical psychology. v.10. New York: Plenum, 1994.

VALSINER, J. Appropriation, internalization / externalization, and self-construction (p.100-135). In: VALSINER, J. The guided mind. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998.

VALSINER, J. Comparative study of human cultural development. Madri: Fundación Infancia y Aprendizaje, 2001.

VALSINER, J. Soziale und emotionale Entwicklungsaufgaben im kulturellen Kontext. In: ASENDORPF, J.; RAUH, H. (orgs.). Enzyklpadie der psychologie, vol. 3. Soziale, emotionale und Personlichkeitsentwicklung. Gottingen: Hogrefe, 2005.

VALSINER, J.; BRANCO, A.U.; DANTAS, C. Socialization as CoConstruction: Parental belief orientations and heterogeneity of reflection. In: GRUSEC, J.E.; KUCZYNSKI, L. (orgs.). Parenting and children’s internalization of values. New York: Wiley, 1997, p. 283- 306.

VELHO, G. Individualismo e cultura. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 1987.

VYGOTSKY, L.S. Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.

WERTSCH, J.W. Mind as action. New York: Oxford University Press, 1998.

Proposições utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Não há dados estatísticos.